SELL: 01 / 2021

1962 – designová perla, která definovala barevné provedení elektroniky na další desetiletí Tento pánský holicí strojek zná z obrázků, ale možná i osobní zkušenosti spousta z nás. Jeho přímočarý čistý design dnes působí přirozeně až blízce. Přitom tehdy se stal SM 31 skutečně průkopnickým produktem. Určil barevné schéma pro další elektroniku včetně radiopřijímačů, hudebních přehrávačů nebo fotoaparátů. SM 31 ale zaznamenal také obrovský obchodní úspěch, protože ho firma Braun prodala několik milionů kusů. 1970 – modernizace vývoje a první testovací oddělení Pod taktovkou nového vlastníka vzniklo v Kronbergu, kam byla koncem 60. let přesunuta centrála firmy, zcela nové testovací oddělení. Přední specialisté společnosti Braun zde v rámci několika týmů vyvíjeli a zkoušeli prototypy nových výrobků a nástrojů. Výrazně se tím zvýšila efektivita vývoje jak po stránce času, tak investic. 1968 – Braun do celého světa Po převzetí Braunu ze strany americké společnosti Gillette panovala v německé centrále nervozita. Co lze od Američanů čekat? Zachovají jednotlivá oddělení? Nebude se americký průmyslový obr s tehdy šestkrát větším obratem zajímat pouze o výrobu holicích strojků? Braun ovšem žádný útlum nečekal. Gillette Němcům zpřístupnil nové prodejní kanály ve 145 zemích a sám na druhou stranu těžil ze špičkového designu a technologií, k nimž získal přístup. Hlavnímu designérovi Braunu Dieteru Ramsovi byla ponechána tvůrčí svoboda a jeho oddělení se nadále přímo zodpovídalo managementu, jak už zavedli bratři Braunové. Holicí strojek SM 31 (1962) Designér Dieter Rams 1966 – Braun vstupuje do světa tyčových mixérů V polovině 60. let koupil Braun španělskou firmu Pimer a záhy uvedl na trh ponorný mixér MiniPimer MR2. Důvodem akvizice byla tentokrát především politika – Frankova diktatura totiž uvalila na zahraniční produkty vysoká cla. Koupě lokálního španělského výrobce pomohla tento problém německé firmě vyřešit. 1967 – americká investice pro další rozvoj značky Braun Růst firmy Braun během 50. a 60. let byl skutečně překotný, nicméně vedení postupně narazilo na limity vyplývající z její struktury a financování. Konkurence na globálním trhu sílila a pro Braun bylo stále složitější udržet nastavenou laťku v oblasti inovací a investic do jejich vývoje. Po sérii jednání s několika velkými společnostmi prodali bratři Braunové majoritní podíl své společnosti americké firmě Gillette, jejíž korporátní zázemí umožnilo značce Braun další globální rozvoj. 1972 – citrusovač, který nepotřeboval žádná vylepšení V tomto roce představil Braun novinku v podobě odšťavňovače MPZ 22, známého také jako „Citromatic“. Jeho design, jednoduchost použití i čištění a popularita vedly k tomu, že se bez jakýchkoliv změn či aktualizací prodával celé dvě dekády. Teprve po 20 letech od uvedení Braun původní design mírně upravil. 1973 – reorganizace mezinárodních aktivit a japonský úspěch Braun založil svou mezinárodní divizi už v roce 1969 s cílem efektivně řídit zakládání lokálních poboček. Jednou z nejzásadnějších se stala ta japonská, která vznikla v roce 1973 a navázala na práci, kterou zde od 50. let vykonávala zastupitelská kancelář firmy. Čistý a jednoduchý německý design byl u japonských spotřebitelů vnímán velmi pozitivně, a tak se stalo Japonsko pro Braun velmi rychle třetím největším trhem po Německu a USA. 1977 – kalkulačka, která inspirovala Steva Jobse Klenutá, mírně vyčnívající tlačítka kapesní kalkulačky Braun ET 33 byla ve své době světovou novinkou. Dokonce se stala o několik desetiletí později inspirací pro aplikaci „Kalkulačka“ v iPhonu. Jony Ive a Steve Jobs poslali Dieteru Ramsovi iPhone jako poděkování a poctu za design, jímž se sami inspirovali. Citrusovač MPZ 22 (1972) Kalkulačka ET 33 (1977)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=