SELL: 01 / 2021
15 Sell • 1/2021 15 ležitá oblast, již sledujeme v souvislosti s cenotvorbou, je hodnota koruny. Není vyloučeno, že se bude opakovat situace z roku 2020 i letos. Všichni si pamatuje- me změnu kurzů loni v březnu, kdy do- šlo k oslabení koruny vůči euru o 10 %, a vůči dolaru dokonce o 14 %. Naše měna je nyní téměř na „předcovidových“ hod- notách, ale další vývoj záleží na spoustě faktorů včetně kondice ekonomiky, poli- tických rozhodnutích a tak dále. Loňský rok přinesl na trhu velké množ- ství překotných změn. V segmentu do- mácích spotřebičů dodáváte na český trh výrobky Braun/Oral-B a Bissell. Co rok 2020 znamenal pro tyto značky z hlediska jejich pozic a portfolia? Z našeho pohledu se jednalo o veli- ce úspěšný rok, a to jak v České, tak Slovenské republice. Celý segment ma- lých domácích spotřebičů rostl hodnotově o 23 % u nás, respektive o 14 % u našich východních sousedů. Tohoto výsledku bylo dosaženo primárně díky interneto- vým prodejům – v segmentu e-commerce rostlo SDA o víc než 50 %. Orbico bohu- žel nenabízí všechny produktové katego- rie malých spotřebičů, ale tržně význam- ný podíl máme v rámci značky Braun. S tou se nám dařilo dobře a v některých kategoriích jsme rostli, v jiných mini- málně udrželi pozici z roku 2019. Pouze v kategorii IPL došlo k poklesu, který byl způsoben opakovaným výpadkem dodá- vek z výroby. Značku Oral-B zastupujeme na českém trhu pouze částečně, ale obec- ně mohu říct, že je segment ústní hygieny dlouhodobě rostoucí. Které produktové skupiny v rámci zmíněných značek v pandemii nejvíce rostly? Loni se v rámci péče o krásu nejvíce da- řilo IPL. Tato kategorie se dostala z 20% podílu na obratu v roce 2019 na 24 % a téměř se stala nejvýznamnější produk- tovou skupinou. Zajímavé je určitě i to, že dříve zcela dominující segment pán- ských holicích strojků se propadl o něja- kých 5 %. Zjevný je trend přesunu zájmu spotřebitelů k jiným typům produktů, jako jsou úspěšné multifunkční holicí a zastřihovací sady a další stylingová ře- šení. Co se týče klasických strojků, udr- žuje si Braun nadále tržní podíl nad 40 %. A ještě musím zmínit rozšíření naší na- bídky ústních sprch, kde jsme zazname- nali prodejní úspěchy, stejně jako u bate- riových kartáčků na zuby. Letos slaví značka Braun opravdu vý- znamné výročí – 100 let své existence. Tématu se věnujete ve své rozsáhlé pre- zentaci, tak se zeptám spíše přímo vás. Co pro vás Braun znamená? Co symbo- lizuje? Jednoduše řečeno, pro mě značka Braun ztělesňuje prémiovou kvalitu. Za těch pět let, co pro společnost Orbico pracu- ji, jsem měl možnost opakovaně navštívit vývojové centrum Braun a musím říct, že slova o pověstné německé preciznos- ti nejsou rozhodně prázdná. V oboru celkově pracuji už víc než 20 let a mohu z osobní zkušenosti potvrdit, že je vždy výhodou, když nabízíte produkt, který má svou historii a patří mezi špičku na trhu. A co vysavače? Trochu v nadsázce mohu říct, že jsem předpokládal, že v období lockdownu budou úspěšnější jiné kategorie než robo- tické vysavače. Že si budou chtít zákaz- níci vynahradit zavřená fitness centra, ale evidentně zvítězila naše lenost (směje se, pozn. red.). Ne, teď vážně. Evident- ně zvítězil zájem o inovace, nákup tren- dy produktů, a tak pokračovaly roboty v růstu. Loni dokonce o 60 % a staly se nejsilnější kategorií v oblasti vysavačů. Značka Bissell, která nový robotický vysavač už představila a jeho uvedení v Česku chystá, potvrdila svůj dlouho- dobý meziroční růst – například v kate- gorii multifunkčních vysavačů dokonce o 10 %. Nejde samozřejmě o dominant- ní kategorii na trhu, protože tvoří pouze 8 % z celkového objemu prodejů vysava- čů. Přesto je to pro nás důležitý úspěch. Mezi nejúspěšnější patří produktová řada CrossWave pro mokrý úklid a také novinka roku 2020, model HydroWave. Jedná se o speciální čistič koberců. Braun je vaším jasným číslem jedna, ale Bissell stojí v rámci vašeho portfolia značek trochu v jeho stínu. Bissell v re- dakci dlouhodobě vnímáme jako znač- ku s obrovským potenciálem. Letos by- chom se měli dočkat nějakých novinek včetně vámi zmíněného robotického vysavače. Kdy by měl dorazit na trh? Rozhodně s vámi souhlasím, proto- že když vidím, co se značkou rodina Bissellů za těch 140 let její existence dokázala, je to úžasné. Nemůžeme po- chopitelně srovnávat pozici, kterou má v celosvětovém měříku, kde je v někte- rých segmentech číslem jedna, s pozi- cí u nás. Prvním signálem, že to myslí Bissell v Evropě opravdu vážně, byla v roce 2019 její účast na veletrhu IFA v Berlíně. Z hlediska historie značky jde o nedáv- nou záležitost, takže nemůžeme po- rovnávat její pozici s některými dalšími značkami, které nabízíme. Plánovaná ex- panze do nových produktových kategorií a chuť značky růst jí dává možnost stát se v příštích letech významným hráčem také v Česku. Již prodávané multifunkč- ní tyčové vysavače ukazují technologický náskok, který český zákazník umí ocenit. Protože u robotických vysavačů dochá- zí k obměně celého portfolia, které je v Americe již několik let prodává- no, stále není sortiment pro náš region finalizován. Sám se na robot Bissell těším a určitě pro něj najdu místo i u sebe doma. Máme i informace o chystaném uvedení čističek vzduchu této značky. To je seg- ment, do kterého teď urychleně vstupuje spousta značek včetně mnoha obchod- ních. Bissell jako výrobce vysavačů, které filtrují vzduch, má ale pro uvedení čističek přece jenom i odborný a tech- nologický základ. Můžete nám k těmto chystaným novinkám říct něco víc? Určitě se jedná o segment, na který se moc těšíme. Bez ohledu na probíhají- cí pandemii potvrzují delší dobu čísla z trhu, že se jedná o zajímavou příleži- tost, jak si jednoduše najít cestu k dal- ším zákazníkům. Hlavním benefitem naší nové modelové řady je design, který by měl být důstojným konkurentem ke stávajícím „plastovým“ řešením jiných značek. Všechny zmíněné novinky vašim čtenářům na stránkách SELLu podrob- ně představíme v průběhu tohoto roku. INTERVIEW • MARTIN DESORT • ORBICO
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=