SELL: 01 / 2021
ROVATCÍM 24 • Sell • 1/2021 Slovenská společnost NAY vstoupila v roce 2017 do mezinárodní skupiny Expert International, která působí už ve 22 zemích světa, převážně v Evropě, ale expandovala třeba i do Jižní Afriky. Od té doby se v pravidelných intervalech objevo- valy na trhu spekulace, jakým způsobem se toto spojení promítne na českém a sloven- ském trhu. Obě firmy po celou dobu „za- ručené zprávy“ o svém případném spojení dementovaly. Naše redakce se v průběhu posledních let na situaci několikrát ptala přímo Petera Weisse, jednatele expert ČR, ale i on vždy všechny šeptandou šířené in- formace označoval za nepravdivé. Postup- ně se vždy ukázalo, že nepravdivé opravdu byly. Ve světle toho je trochu paradoxní, že nedávné oznámení o prodeji 21 prode- jen sítě expert přišlo nečekaně jako blesk z čistého nebe ve formě oficiálního dopisu obchodním partnerům. Nepředcházely mu vůbec žádné spekulace. Dohoda společ- ností expert ČR a NAY byla natolik dobře utajena, že její oznámení podle dostup- ných informací překvapilo dokonce mno- hé franšízanty a provozovatele nezávislých obchodů pod značkou expert. Co transakce znamená pro trh? Zprávy o změně přinesla už 18. ledna větši- na mainstreamových médií, která ale pouze mírně upravila či citovala oficiální tisko- vou zprávu společnosti NAY. Psát zde sá- hodlouhý úvod o tom, že se z 21 prodejen K+B Expert stane 1. dubna Electro World a že zbývajících 29 zůstává pod značkou expert, proto nebudeme. O tom už všichni víte a nepochybně jste o tom četli někde na internetu. Jediné, co je potřeba zdůraznit, je, že NAY kupuje pouze prodejny spadající pod společnost K+B Expert, která patří do prodejního uskupení expert ČR s.r.o. Nezá- vislých prodejců provozujících své obchody pod značkou expert se prodej netýká. Z pohledu naší redakce je transakce zásadnější, pokud jde o budoucnost značky expert a velkoobchodu K+B Progres. Proto jsme také oslovili Petra Weisse, s nímž při- nášíme na straně 26 rozhovor. Pro Electro World jde samozřejmě také o důležitý krok, protože značka vý- razně posílí svou pozici v retailu na českém trhu a pronikne mimo velká města, na kte- rá se doposud výhradně soustředila. Není také žádným tajemstvím, že když před lety společnost NAY Electro World v Česku přebírala, slibovala si od něj určitě mno- hem víc – předpoklady bohužel zůstaly z větší části nenaplněny… Podíváme-li se ještě dále do minu- losti, přesněji řečeno do roku 2002, kdy vstupoval Electro World do Česka, byla jeho propagace postavena především na rekordních prodejních plochách. Z devízy se však postupně stala spíše brzda, protože retailové trendy nabraly zcela opačný směr a velkoformátové prodejny se staly určitým reliktem minulosti. Když se přesuneme do současnosti, je nutné ještě říct, že je Electro World pod stále větším tlakem ze strany e-commerce a v poslední době i svého hlavního kon- kurenta – Datartu. HP Tronic zvládl po koupi sítě Datart vyřešit počáteční problé- my s logistikou a naskladňováním zboží, z nichž Electro World dokázal krátkodo- bě těžit. Zlínští ale zakoupenou síť po- stupně rozběhli a velmi povedená kampaň posledních měsíců úspěch a sebevědomí značky jen podtrhla, stejně jako její jasný tah na branku. Electro World potřebuje podobný impuls také. Zda to bude kou- pě 21 prodejen expert a rychlý průnik do oblastí menších měst, ukáže až čas. Budoucnost byznysu ve velkých nákup- ních centrech koncentrovaných u lidna- tějších měst nevypadá nyní příliš růžově. Lidé ve městech nakupují na internetu kvůli koronaviru ještě víc a mnohem čas- těji využívají doručení až domů. Spousta z nich už u nákupů online zůstane, ob- zvlášť pokud jde o elektroniku. Jsme přesvědčeni, že velká nákupní centra se budou muset změnit a přizpůsobit nové realitě, která přijde po konci pandemie. Ta, která bojovala o přežití už před „ko- ronou“, velmi pravděpodobně skončí. Pro Electro World v jeho současné po- době představují každopádně probíhající rychlé změny problém. Koupě menších prodejen expert se proto jeví ve světle zmíněného jako rozumný krok. Z části prodejen EXPERT se v dubnu stane ElectroWorld. Franšízanti první jmenované značky údajně nadšením nehýří
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=