SELL: 01 / 2021
ROVATCÍM 25 Sell • 1/2021 25 Franšízanti o dohodě prý nevěděli Co se týče sítě expert, pro ni samotnou znamená změna dresu u téměř poloviny prodejen pochopitelně oslabení. Z několi- ka nezávislých zdrojů, které si nepřály být v článku jmenovány, máme navíc potvr- zeno, že majitelé nezávislých obchodů působících na trhu pod značkou expert se o prodeji dozvěděli až v den oficiál- ního oznámení, což celkem logicky ne- nesli úplně lehce. Jelikož jsou mnozí z nich, například Marie Holoubková nebo Miloš Jankovský, provozovateli hned ně- kolika obchodů expert a jsou členy dozorčí rady expert ČR, působí celá situace vcelku zvláštně. Informace o obavách franšízantů, co vše prodej části sítě přinese a jaké na ně bude mít dopady, Peter Weiss popírá, jak se můžete dočíst v již zmíněném následujícím rozhovoru, který nám v průběhu února po- skytl. Naše redakce je ale přesvědčena, že franšízanti být v klidu rozhodně nemo- hou. Podle našich zdrojů se hlavně obávají ztráty síly značky expert, jejíž síť prodejen se v dubnu výrazně zmenší. Naše zdroje hovoří o tom, že by měl pro franšízanty klesnout centrální listing z 90 % na 50 %, což by jim dalo volnější ruce. Peter Weiss ale tuto informaci označil za nepravdivou. Navíc dodal, že během interních jednání vůbec nezazněla, natož aby byla na stole. Nervozita na straně nezávislých pro- dejců obecně, tedy bez ohledu na značku, pod kterou na trhu působí, je pochopitel- ná. Posilování velkých e-shopů a některých sítí s elektrem a s tím spojený další tlak na ceny měly na nezávislý trh v poslední de- kádě značně negativní dopady. Konkurovat v našich podmínkách Alze je asi stejné jako konkurovat v Německu Amazonu. Mnoho prodejců proto buď svůj obchod během druhého desetiletí nového století zavřelo, nebo se (hlavně nyní) stává v rámci systému „marketplace“ partnerem Alzy či Mallu, které tento typ služby nabídly po vzoru eBaye či Amazonu. Pandemie koro- naviru a s ním spojená karanténní opatření alias „lockdowny“ pak skutečně decimují i poslední zbytky nezávislého trhu, který byl v drtivé většině bytostně závislý na retailu. Na internetu buď vůbec nepůsobil, nebo pro něj šlo o okrajovou záležitost, protože mimo velká města internetové nákupy do přícho- du covidu nebyly tak populární. Prodejci působící na trhu pod znač- kou expert jsou nervózní oprávněně – už před „koronou“ byli s ohledem na trendy na trhu a nadále posilující e-commerce vystaveni stále ostřejší konkurenci a trž- ním změnám, které jdou vstříc spíše do- minantním hráčům na trhu. Peter Weiss ale upozorňuje, že celá síť expert získávala v posledních letech tržní podíl, a to i díky takzvanému Digital Competence Cen- ter v rámci celého Expert International. Je také pravdou, že dominantní subjekty v čele s Alzou mají největší sílu ve velkých městech a vesnice se snaží dobývat až nyní, například překotným rozšiřováním výdej- ních schránek. Pozice menších prodejců, například i těch v rámci sítě expert, jsou v regionech nadále poměrně silné, ačkoliv pandemie a dlouhé uzavření prodejen po- sledních měsíců jejich byznysu rozhodně neprospívá. Franšízanti expertu jsou každopádně v situaci, že se se značkou, která je sjed- nocuje a dává jejich byznysu v regionech sílu a hodnověrnost, nemohou rozkmotřit. Navíc už vlastně ani nemají možnost utéct jinam, protože expert je poslední sítí, která umožňuje nezávislým prodejcům využívat velké známé značky a současně si uchovat značnou míru autonomie. HP Tronic s ne- závislými provozovateli prodejen Euronics tak trochu zatočil a i poslední odpůrci pře- barvení svého obchodu na Datart budou muset sklopit hlavu, což pro ně mimo- chodem znamená, že místo majitelů, kteří o svém byznysu rozhodují, z nich budou jen šéfové prodejen. Hořká pilulka, kte- rou nikomu z nich nezávidíme. Korona- virus jim podle posledních zpráv z trhu koupil nějaký čas navíc, protože se plány na rebranding zbývajících prodejen Euro- nics, například Romana Sikory v Českém Těšíně, zhruba o rok posouvají. Ale zpět k expertu. Jeho nezávislí prodejci nejsou v jednouché situaci, koronavirus má na ně nemalý dopad a do toho přišla náhlá zpráva o prodeji nemalé části sítě prodejen. Slavit nikdo z nich určitě nemůže. Centrála expertu bude pravděpodobně propouštět Obchodní partneři sítě expert očekávali oznámení zásadních informací po 17. úno- ru, kdy proběhla interní jednání v centrále expert ČR. Zásadní novinky ovšem schůz- ka nepřinesla, alespoň žádné uveřejněné a otevřeně komunikované. Někteří obchodní dodavatelé, tedy výrobci a distributoři, při telefonních ho- vorech s naší redakcí přemítali nad součas- nou vyjednávací pozicí expertu, přes který kvůli snížení počtu jeho prodejen bude do trhu putovat méně zboží. Polemiky se ve- dou také o možné spolupráci K+B Progres a NAY na velkoobchodní úrovni. Na zmíněné schůzce ze 17. února byla také tématem redukce týmu na centrále expertu v Klíčanech. Jelikož se síť prodejen zmenší, nebude potřeba k jejímu obhos- podařování tolik lidí. Nepopulární krok je z logiky věci nejspíš nevyhnutelný. Šance pro ECG a K+B Progres Kde vidíme jednoznačně pozitivní efekt převzetí 21 prodejen expert, je na straně velkoobchodu K+B Progres, kde se vedení i celý tým budou moci soustředit výhrad- ně na distribuci zboží. Současně má dostat ještě větší prostor značka ECG, která by měla ve větší míře proniknout do celé sítě NAY v Česku a na Slovensku. Lubor Jarkovský expert elektro Blansko expert elektro Česká Lípa expert elektro České Budějovice expert elektro Český Krumlov expert elektro Hodonín expert elektro Chomutov expert elektro Jičín expert elektro Jihlava expert elektro Kolín expert elektro Litvínov expert elektro Louny expert elektro Meclov expert elektro Mladá Boleslav expert elektro Pardubice expert elektro Plzeň expert elektro Praha 9 expert elektro Příbram expert elektro Sokolov expert elektro Šumperk expert elektro Teplice expert elektro Ústí nad Labem Seznam prodejen Expert, které se 1. dubna změní na ElectroWorld
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=