SELL: 01 / 2021
po tradiční zhruba dvouměsíční pauze vychází první číslo nového ročníku SELLu. Hned na úvod musím říct, že když jsem psal před Vánoci poslední úvodník, doufal jsem, že v době dis- tribuce tohoto vydání již budou minimálně otevřené obchody a život v zemi se bude postupně vracet trochu k normálu. Aktuální vývoj je bohužel přesně opačný a retail, který nemá odpo- vídající pozice na internetu, se ocitl v poměrně složité situaci. Pokud jsem loni psal, že oněch pár týdnů „lockdownu“ nemůže fundamentálně změnit trh ani chování spotřebitelů, tak nyní musím konstatovat, že už jsme v úplně jiné situaci. Z týdnů se staly měsíce – retail finančně krvácí, množství lidí, kteří u nákupů na internetu už trvale zůstanou, s každým dalším týdnem uzavírek roste, velcí prodejci nadále posilují své pozice na úkor menších konkurentů a celková konsolidace trhu pokračuje. Pandemie koronaviru nejspíš v průběhu dalších měsíců poleví, jak ukazují čísla ze zbytku světa, a očkování nás ze současného zmaru nakonec přece jen vy- svobodí bez ohledu na nevědecké výkřiky a dezinformace šířené hlavně na sociálních sítích. Trh se mezitím v oblasti služeb posouvá mílovými kroky vpřed – Alza například během ne- dávné prezentace finančních výsledků kladla velký důraz na rozšiřování výdejních boxů a další zrychlování doručení zboží. Zákazníci z toho na jednu stranu budou těžit, na druhou je ale dopady koronaviru připravují a ještě připraví o větší diverzitu trhu. Stačí se podívat do zemí, kde dominuje Amazon. Už v roce 2019 se objevila studie společnosti Freedvisor, z níž vyplynu- lo, že 89 % Američanů spíš nakoupí zboží na Amazonu než u jiného prodejce. V Česku žádný prodejce naštěstí takto nedominuje, nicméně zmíněná Alza se v mnohém u Amazonu inspiruje a svou pozici chce nadále posilovat. Její dominantní postavení už vnímá spousta lidí z branže jako problém – samozřejmě nemohu nikoho citovat, protože si nikdo nemůže veřejně proti Alze vystoupit. Nechci určitě znít jako zaujatý vůči jednomu konkrétnímu prodejci – ostatně já sám nakupuji primárně na Alze, protože je to pohodlné a v naprosté většině případů je celý proces nákupu i doručení zboží na jedničku. Jsem si ale současně vědom toho, že mezi výrobci a distributory sílí dlouhodobě obavy z přílišného soustředění tržní síly v rukou jednoho hráče, který navíc díky koronaviru ještě zvýšil tempo svého růstu. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=