SELL: 01 / 2021
Zájem spotřebitelů nepolevuje – pře- devším domácí spotřebiče jsou nadále v hledáčku zákazníků a stěžovat si ne- mohou ani výrobci nebo prodejci mobilů a výpočetní techniky. Trh je však přesto v nemalých problémech, a to nejen ten s technickým spotřebním zbožím. Nedo- statek čipů má negativní dopady na vše od automobilového průmyslu až po trh s grafickými kartami a hotovými počí- tačovými sestavami. Nebývalá poptávka po některých klíčových komponentách a celkově zvýšená globální poptávka po hmotných produktech, často produko- vaných v Číně, zvýšila tlak na logistiku. Výsledkem je nedostatek lodí i kontej- nerů a celkem logicky zvýšené ceny do- pravy. Cena kontejneru ovšem nestoupla o pár procent, ani desítky procent, ale jak už jsme psali v závěru loňského roku, je mnohonásobně vyšší. A růst cen se ke všemu od prosince nezastavil – v závěru února informovaly některé firmy, že do- sáhla už 16 000 dolarů. To představuje problém jednak pro dodavatele levných výrobků, kde hraje každá koruna roli, jednak pro dodavatele velkých domácích spotřebičů, které jsou objemné a jejich krabice mají velké rozměry. Současně tvoří nemalou část celkového objemu obalu vzduch – to platí hlavně pro led- nice a mrazáky. Alternativní možnost přepravy vlakem vzhledem k vysokým nákladům nic neřeší. Bude se zdražovat, některé výrobky budou nadále nedostatkové Firmy zaměřené na středí a zejména vyš- ší cenový segment zatím ceny nezvedají a negativní vývoj na trhu vykrývají v rám- ci svého zisku. Manévrovací prostor mají, především u vysokomaržového zboží. Tam ale pochopitelně většina kategorií a značek v segmentu domácích spotřebičů nespadá. Když pomineme problém s do- pravou a výrobou, stále visí od loňska ve vzduchu téma kurzu eura, které se opro- ti situaci loni na jaře a na podzim, kdy překročilo hranici 27 Kč, dostalo opět blíže předcovidovým hodnotám. Nejisto- ta dalšího vývoje pandemie je ale značná 36 • Sell • 1/2021 Ceny kontejnerové dopravy z Asie loni raketově stouply. Během února se dokonce vyšplhaly v případě některých firem na těžko uvěřitelných 16 000 dolarů. Loni v února činila cena cca 2000 dolarů. Prodeje rostou dál. Problémy v logistice, výrobě a skokový nárůst cen dopravy z Číny ovšem představují pro trh bobtnající problém Při letmém pohledu na výsledky GfK za několik posledních měsíců se může zdát, že by měli výrobci a distributoři technického spotřebního zboží bujaře oslavovat. Především domácí spotřebiče a výpočetní technika hlásí kontinuálně dvouciferné meziroční nárůsty hodnoty prodejů. Slavit může ovšem málokdo. Nedostatek komponent pro výrobu realizovanou v Evropě i finálních produktů produkovaných v Asii, stejně jako cena kontejnerů z Číny přesahující 10 000 dolarů vedly už některé firmy k tomu, že tok zboží zastavily. Ať už nedobrovolně kvůli nedostatečné produkci ve vlastních továrnách, nebo kvůli šestinásobnému zdražení kontejnerové dopravy. Největší problém mají aktuálně všechny obchodní značky, jejichž celý byznys na nákupu výrobků v Asii stojí.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=