SELL: 01 / 2021

38 38 • Sell • 1/2021 SITUACE NA TRHU nic příliš komentovat nechtěl a většina rozhovorů s naší redakcí proběhla s po- žadavkem na nejmenování v textu. Vět- šina každopádně doufá, že se situace bě- hem jara zlepší. Zde je ale podle našeho názoru přání otcem myšlenky, protože objektivně zatím není pro zlevnění do- pravy žádný důvod a nemyslíme si, že do- jde ve vývoji pandemie k tak zásadnímu a rychlému obratu, abychom se během jara dočkali toho, že kontejnery výrazně zlevní. U koronaviru ale jeden nikdy neví. Nepředvídatelnost je asi jedinou jistotou a nejlépe vodami pandemie plavou ti, kte- ří jsou schopni extrémně rychlých změn a reakcí. Vidět je to ostatně na české e-commerce scéně, kde z loňského vývoje nejvíce těžila dominantní Alza. Alzák sílí a trh nervózně přihlíží Česká jednička už celé roky ukazuje, že její růst není jen o masivních investicích do marketingu a překotné expanzi. Kdyby tomu tak bylo, musel by být Mall dávno v černých číslech a ovládat všechny trhy ve střední Evropě. Alza si zákazníky zís- kává díky svým inovativním a praktickým službám, rychlé dostupnosti zboží (loni bylo 36 % objednávek ihned k odběru), přehlednému webu, spolehlivé mobilní aplikaci i takovými detaily, jako je mož- nost přímo z mobilu aktivovat vyzvednutí zboží, než člověk na danou pobočku vů- bec dorazí, takže na místě nemusí sko- ro čekat. Nedávno oznámené výsledky firmy za rok 2020 znamenaly 24% růst v Česku, 36% na Slovensku, 27% v Maďarsku a v řádu stovek procent na dalších trzích, kam firma pozvolna ex- pandovala – řeč je například o Rakousku nebo Německu. Navíc Alza oznámila, že do pěti let chce působit v 10 zemích Evropské unie, dále podporovat partner- ský portál Marketplace a rozšiřovat síť AlzaBoxů, díky níž proniká do menších měst. S ohledem na loňský vývoj a jarní a podzimní lockdown se pak nelze ani di- vit rekordnímu zisku 37,3 miliardy korun (+28 % v meziročním srovnání). Před úspěchem Alzy nelze než smek- nout. Každá mince má ale dvě strany a odvrácenou stranou úspěchu je silné „korporátnění“ Alzy a podle informací z trhu i značně silová pozice při vyjedná- vání s partnery. Mít v Alze zalistované výrobky je pro dodavatele stále složitěj- ší, respektive nákladnější. Mnozí hovoří o neúměrném tlaku, kterému čelí v ob- lasti marží, poplatků za zalistování a pe- něz na marketing, které musejí jednotlivé firmy Alze dodávat. Podobné jednání samozřejmě nemá pouze Alza, ale dlou- hodobě na něj naši redakci upozorňují partneři také v případě Mallu, který má trochu jinou motivaci a pozici s ohledem na červená čísla. Výsledek je však stejný. Celkově pro trh není určitě pozitivní, když na něm bude jeden silně dominant- ní hráč. Pro zákazníky je určitě dobrou zprávou, že vedle Mallu, který i přes ztrá- tovost zůstává významným subjektem, za nímž stojí velmi silná jména české- ho byznysu, se podařilo stabilizovat, a dokonce značně posílit pozici Datartu. Za největší úspěch HP Tronicu považuje- me to, že Datart přestal být vnímán jako kamenný prodejce s „nějakým“ e-shopem, ale skutečně multichannel platforma se silným retailovým zázemím, silným e-shopem a silným portfoliem služeb. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=