SELL: 02 / 2021

Sell • 2/2021 • 31 31 webu, aniž by k němu došlo. Je pravda, že například stránky produktů působí poměrně nepřehledně – přemíra gra­ fických/barevných prvků, zobrazování alternativních výrobků ke zvážení nad samotnou prezentací a specifikacemi vy­ hledaného produktu… A ve výpisu více produktů v rámci určité kategorie není možné vkládat položky do košíku – uži­ vatel musí produkt vždy rozkliknout. Jde o detaily, jenže na e-shopu hrají tako­ vé detaily zásadní roli. E-shop Electro Worldu by si zasloužil větší přímočarost, jednoduchost a přehlednost. Všichni tradiční „retailisté“ by si měli vzít příklad z Alzy a udělat po­ dobně funkční mobilní aplikaci, proto­ že pětihvězdičkový e-shop měli mít už dávno. Nyní by měli spíš řešit mobilní aplikaci pro plnohodnotný, a hlavně po­ hodlný online nákup včetně procesu vy­ zvednutí zboží. Město a vesnice Velkým handicapem bylo pro Electro World v posledním roce to, že má pro­ dejny především ve velkých nákupních centrech u větších měst, které sice zpro­ voznil jako výdejny, jenže… Ve velkých městech mnohem více lidí nakupuje on­ line s doručením domů a loni se toto čís­ lo ještě výrazně zvětšilo. Primární volbou městských obyvatel jsou také v případě online nákupu elektra Alza a další tra­ diční e-shopy. Electro Worldu do karet nehrála skutečnost, že byl znám primár­ ně jako kamenný obchod, a tak musel zapracovat na propagaci svého e-shopu. Ostatně Roman Kocourek, šéf Electro Worldu, v rozhovoru, který následuje po tomto článku, přiznává, že online pro­ deje sice nedokázaly plně kompenzovat uzavření prodejen, ale jejich následný skokový růst situaci pomohl stabilizo­ vat. Je evidentní, že je Electro World na svých prodejnách mnohem méně závislý, než tomu bylo před covidem. Z důvodu dalšího rozvoje je tak pro Electro World průnik do oblastí vesnic opravdu důležitým krokem. Firma se za prvé zbavuje nálepky „elektra z velké­ ho města“ a za druhé skokově rozšiřuje v pandemii množství svých vlastních výdejen zboží. Po uklidnění situace a otevření obchodů bude mít nové lokace připravené k uvítání zcela nových zákaz­ níků, které doposud Electro World příliš nezajímal, protože se v okolí jejich byd­ liště nenacházel. Samotná značka posílí napříč celou republikou a bude moct pra­ covat s „neměstskými“ zákazníky. Ti sice aktuálně také nakupují více online, ale lze očekávat, že poměr těchto prodejů se v regionech vrátí blíže „předcovidovým“ číslům, než tomu bude ve městech, kde je silnější kupní síla – ochotná často za doručení platit, jenom aby nemusela ab­ solvovat cestu do obchodu. Electro World má šanci ve své trans­ formaci pokročit a uvést mnohé potřebné změny v život, aby se stal větším konku­ rentem pro Alzu nebo Datart. Trh určitě nepotřebuje, aby jeho lídr se 37miliardo­ vým obratem dál skokově rostl. Naopak, pro udržení zdravého konkurenčního prostředí je pro výrobce, distributory i koncové zákazníky důležitý růst dalších hráčů, včetně Electro Worldu. Lubor Jarkovský Zájem zákazníků o osobní nákup elektroniky byl vždy po znovuotevření obchodů poměrně velký. TÉMA ČÍSLA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=