SELL: 02 / 2021

32 32 • Sell • 2/2021 INTERVIEW • ROMAN KOCOUREK • ELECTRO WORLD O rozličných variantách spojení či spolupráce mezi K+B Progres/Expert a NAY se na trhu spekulovalo už několik let vzhledem k tomu, že NAY vstoupila v roce 2017 do Expert International. NAYzkraje rokukoupilaspolečnostK+B Expert, tedy 21 prodejen K+B Expert, které se k 1. dubnu změnily na Electro World. Proč k tomuto obchodu došlo právě nyní? Má nějakou spojitost s pro- bíhající pandemií a překotnými změna- mi na trhu, jichž jsme svědky? Ano, je pravdou, že naše společná jednání probíhala po dobu několika let a na sto­ le jsme měli několik verzí, jak by spojení těchto dvou společností mohlo vypadat. A právě to bylo hlavním důvodem, proč se přípravy protáhly. Není nutné hledat proto žádnou spojitost ani záměr provést tento obchod během pandemie. Právě za­ čátek pandemie v březnu roku 2020 byl jedním z důvodů, proč se obchod usku­ tečnil až nyní, protože již v předchozím roce bylo vše takzvaně na spadnutí. Vaše prodejní síť koupí prodejen K+B Expert vstoupila do oblastí menších měst, přičemž doposud byla zaměře- ná hlavně na lidnatější oblasti a větší nákupní centra. Co tato změna zna- mená pro budoucnost Electro Worldu a jeho strategii v oblasti retailu a e-commerce? Díky tomuto spojení se dostáváme do 16 nových lokalit České republiky, a přibližujeme tak značku Electro World, služby a kompletní portfolio pro­ duktů další části zákazníků. Pro nás je zásah těchto lokací klíčový v pokračují­ cím rozvoji značky. Samozřejmě se pro nás jedná o další důležitá výdejní místa našeho e-shopu a také možnost, jak zá­ kazníkům nabídnout extra služby a nové portfolio produktů, často i jiných značek. Jak to bude s lokalitami, kde budete mít po spojení více prodejen? Koupili jsme 21 prodejen a pět z nich se nachází v lokalitách, kde již prodejny máme. V rámci lokalit s překryvem samo­ zřejmě musíme zvážit případné náklady a výnosy jak stávajících, tak nových pro­ dejen a samozřejmě případnou kanibali­ zaci prodejen. Chtěli bychom zachovat maximální počet prodejen, ale musí to dá­ vat ekonomický smysl. V každém případě vítězem vždy bude zákazník, jelikož po sloučení bude mít na výběr širší sortiment, více značek, a tím pádem lepší výběr. Pro všechny služby původních prodejen se budeme snažit zákazníkovi najít adekvát­ ní, a věříme, že často i lepší náhradu. Když Electro World vstupoval na trh, byla jeho hlavní devízou rekordní plo- cha prodejen. Už před pandemií byly na trhu trendy odlišné a události po- sledních zhruba dvanácti měsíců vše ještě umocnily. Vy jste samozřejmě v průběhu let prodejny upravovali a při- způsobovali vývoji na trhu, ale jejich „DNA“ ve všech lokacích změnit nejde. Jak vidíte situaci po skončení pande- mie? Dá se přece předpokládat, že ná- vštěvnost nákupních center minimálně o něco klesne už trvale – obzvlášť v seg- mentu elektroniky. Ihned poté, kdy nás přebrala v roce 2014 společnost NAY jsme začali pracovat na zmenšení prodejen a také optimaliza­ ci nákladů našich prodejen. Díky tomu jsme se z rekordních ztrát dosahovaných původními vlastníky (zejména z důvo­ du budování značky) dokázali dostat a ve finančním roce 2017/2018 jsme již byli v zisku přes 6 milionů korun. Tedy ani ne po 4 letech od přebrání jsme viděli, že veškeré naše úsilí a realizované změny nesou své ovoce. Navíc poslední „před­ covidový“ rok 2019/2020 jsme zakončili s rekordním ziskem 77,2 milionu korun. A to i přesto, že posledních 14 dnů března již bylo z nařízení vlády zavřeno. Po první jarní vlně covidu se spous­ ta lidí domnívala, že už svět kamenných prodejen nebude jako dřív, ale nám se podíl nákupů na kamenné prodejně opět vrátil do starých kolejí, a navíc obrat e-shopu a objednávek s doručením domů si udržel velmi zajímavý nárůst. Aktuálně nedokážu predikovat, co se bude dít a jaké bude chování lidí, ale myslím si, že stá­ le je mezi lidmi potřeba si zboží osahat, prohlédnout, porovnat a konzultovat jeho funkce s odborníky. Někteří obchodní partneři, kteří jsou zalistovaní v expertu, ale nejsou v Elec- troWorldu a v NAY na Slovensku se cel- kem logicky zabývají otázkami listingu jejich zboží, které se nyní v obchodech, jež jste převzali, prodává. Mimo jiné se obávají, aby jejich výrobky, které budete v těchto prodejnách doprodávat, nebyly nabízeny v nějakých přemrštěných sle- vových akcích a podobně. Obchodních partnerů, a tedy jejich zna­ ček a zboží, které by byly zalistované v Expertu a nejsou v Electro Worldu, je naprosté minimum a jejich zboží máme na V minulém vydání SELLu jsme přinesli exkluzivní interview s jednatelem expert ČR a předsedou představenstva K+B Progres Peterem Weissem. V tématu dubnové změny části prodejen sítě expert na Electro World pokračujeme a přinášíme rozhovor s Romanem Kocourkem, šéfem druhého jmenovaného řetězce. Co pro Electro World znamená průnik do oblasti menších měst? Roman Kocourek: Electro World a K+B Expert spojily síly

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=