SELL: 02 / 2021
32 32 • Sell • 2/2021 INTERVIEW • ROMAN KOCOUREK • ELECTRO WORLD O rozličných variantách spojení či spolupráce mezi K+B Progres/Expert a NAY se na trhu spekulovalo už několik let vzhledem k tomu, že NAY vstoupila v roce 2017 do Expert International. NAYzkraje rokukoupilaspolečnostK+B Expert, tedy 21 prodejen K+B Expert, které se k 1. dubnu změnily na Electro World. Proč k tomuto obchodu došlo právě nyní? Má nějakou spojitost s pro- bíhající pandemií a překotnými změna- mi na trhu, jichž jsme svědky? Ano, je pravdou, že naše společná jednání probíhala po dobu několika let a na sto le jsme měli několik verzí, jak by spojení těchto dvou společností mohlo vypadat. A právě to bylo hlavním důvodem, proč se přípravy protáhly. Není nutné hledat proto žádnou spojitost ani záměr provést tento obchod během pandemie. Právě za čátek pandemie v březnu roku 2020 byl jedním z důvodů, proč se obchod usku tečnil až nyní, protože již v předchozím roce bylo vše takzvaně na spadnutí. Vaše prodejní síť koupí prodejen K+B Expert vstoupila do oblastí menších měst, přičemž doposud byla zaměře- ná hlavně na lidnatější oblasti a větší nákupní centra. Co tato změna zna- mená pro budoucnost Electro Worldu a jeho strategii v oblasti retailu a e-commerce? Díky tomuto spojení se dostáváme do 16 nových lokalit České republiky, a přibližujeme tak značku Electro World, služby a kompletní portfolio pro duktů další části zákazníků. Pro nás je zásah těchto lokací klíčový v pokračují cím rozvoji značky. Samozřejmě se pro nás jedná o další důležitá výdejní místa našeho e-shopu a také možnost, jak zá kazníkům nabídnout extra služby a nové portfolio produktů, často i jiných značek. Jak to bude s lokalitami, kde budete mít po spojení více prodejen? Koupili jsme 21 prodejen a pět z nich se nachází v lokalitách, kde již prodejny máme. V rámci lokalit s překryvem samo zřejmě musíme zvážit případné náklady a výnosy jak stávajících, tak nových pro dejen a samozřejmě případnou kanibali zaci prodejen. Chtěli bychom zachovat maximální počet prodejen, ale musí to dá vat ekonomický smysl. V každém případě vítězem vždy bude zákazník, jelikož po sloučení bude mít na výběr širší sortiment, více značek, a tím pádem lepší výběr. Pro všechny služby původních prodejen se budeme snažit zákazníkovi najít adekvát ní, a věříme, že často i lepší náhradu. Když Electro World vstupoval na trh, byla jeho hlavní devízou rekordní plo- cha prodejen. Už před pandemií byly na trhu trendy odlišné a události po- sledních zhruba dvanácti měsíců vše ještě umocnily. Vy jste samozřejmě v průběhu let prodejny upravovali a při- způsobovali vývoji na trhu, ale jejich „DNA“ ve všech lokacích změnit nejde. Jak vidíte situaci po skončení pande- mie? Dá se přece předpokládat, že ná- vštěvnost nákupních center minimálně o něco klesne už trvale – obzvlášť v seg- mentu elektroniky. Ihned poté, kdy nás přebrala v roce 2014 společnost NAY jsme začali pracovat na zmenšení prodejen a také optimaliza ci nákladů našich prodejen. Díky tomu jsme se z rekordních ztrát dosahovaných původními vlastníky (zejména z důvo du budování značky) dokázali dostat a ve finančním roce 2017/2018 jsme již byli v zisku přes 6 milionů korun. Tedy ani ne po 4 letech od přebrání jsme viděli, že veškeré naše úsilí a realizované změny nesou své ovoce. Navíc poslední „před covidový“ rok 2019/2020 jsme zakončili s rekordním ziskem 77,2 milionu korun. A to i přesto, že posledních 14 dnů března již bylo z nařízení vlády zavřeno. Po první jarní vlně covidu se spous ta lidí domnívala, že už svět kamenných prodejen nebude jako dřív, ale nám se podíl nákupů na kamenné prodejně opět vrátil do starých kolejí, a navíc obrat e-shopu a objednávek s doručením domů si udržel velmi zajímavý nárůst. Aktuálně nedokážu predikovat, co se bude dít a jaké bude chování lidí, ale myslím si, že stá le je mezi lidmi potřeba si zboží osahat, prohlédnout, porovnat a konzultovat jeho funkce s odborníky. Někteří obchodní partneři, kteří jsou zalistovaní v expertu, ale nejsou v Elec- troWorldu a v NAY na Slovensku se cel- kem logicky zabývají otázkami listingu jejich zboží, které se nyní v obchodech, jež jste převzali, prodává. Mimo jiné se obávají, aby jejich výrobky, které budete v těchto prodejnách doprodávat, nebyly nabízeny v nějakých přemrštěných sle- vových akcích a podobně. Obchodních partnerů, a tedy jejich zna ček a zboží, které by byly zalistované v Expertu a nejsou v Electro Worldu, je naprosté minimum a jejich zboží máme na V minulém vydání SELLu jsme přinesli exkluzivní interview s jednatelem expert ČR a předsedou představenstva K+B Progres Peterem Weissem. V tématu dubnové změny části prodejen sítě expert na Electro World pokračujeme a přinášíme rozhovor s Romanem Kocourkem, šéfem druhého jmenovaného řetězce. Co pro Electro World znamená průnik do oblasti menších měst? Roman Kocourek: Electro World a K+B Expert spojily síly
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=