SELL: 02 / 2021

33 Sell • 2/2021 • 33 prodejnách v jednotkách kusů. Naše poli­ tika již několik let není jít na trh s agresiv­ ními cenami a prodávat bez marže, takže obavy těchto partnerů jsou neoprávněné. Nechystá se nějaká bližší spolupráce NAY a K+B Progres? Máme z trhu na- příklad informace, že některé produkty se vezou v rámci dodávek od partnerů z Česka na Slovensko, a pak se zase ze Slovenska vezou do poboček Electro Worldu v Česku. To nepůsobí příliš efek- tivně…a popravdě ani ekologicky… Ano, bližší spolupráci s K+B Progres chystáme. Počítáme s tím, že na našich prodejnách budeme nabízet zboží značek ECG, Hitachi a další. A na bývalých pro­ dejnách K+B Expert bude nabídka zboží těchto značek ponechána, protože má své pravidelné zákazníky. Ohledně odběru zboží od dodavatelů a jejich dovoz na Slovensko a zpět, tak takto s malou částí dodavatelů doopravdy fungujeme. Centrální sklad zboží máme na Slovensku v Senci, který je cca 90 km od hranic s Českou republikou. To, že máme k dispozici jeden společný centrál­ ní sklad pro obě země dohromady, nám dává obrovskou flexibilitu v dostupnosti zboží. Kromě toho se snažíme od na­ šich dodavatelů odebírat zboží napřímo a distribuovat ho přímo na pobočky, což část z nich neumí. Zboží tak jde nejprve na náš centrální sklad a poté na pobočku s pravidelným závozem zboží. Samozřej­ mě uvažujeme o dalším centrálním skladu pouze pro Česko a pravděpodobně to tak i v dalších letech dopadne. Dlouhou dobu platilo, že retailo- vé řetězce nejsou příliš silné v ob- lasti e-commerce. Jejich byznys stál na kamenných obchodech a inter- netové prodeje byly spíš doplňkem. Situace se ale postupně začala mě- nit a loňský rok rozdělil trh na ty, kteří dokázali na příchod pande- mie rychle reagovat a měli dostateč- ně silnou internetovou platformu, a ty, kteří nejen nebyli připraveni, ale ani se nezvládli rychlé změně pravidel hry přizpůsobit. Kam patří Electro World? Jak jste se se situací poprali? Po dobu několika let budujeme omnicha­ nnelovou strategii, protože jsme věděli, že musíme dát prostor online prodeji, a e-shop se tím pádem i stal naším důle­ žitým kanálem prodeje. Největší podíl na našem obratu stále dělají kamenné pro­ dejny, ale velkou část našeho obratu tvoří objednávky s rezer­ vací na prodejně, kdy tedy zákazník nákup začne na webu a do­ končí v prodejně. A to právě proto, že majoritní část sorti­ mentu máme skla­ dem a chce využít krátkou dojezdovou vzdálenost k prodej­ ně, jednoduché par­ kování, ale navíc stá­ le chce radu prodejce a případně dokoupit příslušenství, na kte­ ré si nevzpomněl při online objednávání. Aktuální covidovou situaci hodnotíme za nás jako dobře zvládnutou. Výhodou pro nás je, že obchody stále fungují jako vý­ dejní místa a velká část zákazníků i v této situaci stále osobní vyzvednutí upřed­ nostňuje, ale také to, že všechny naše pro­ dejny slouží také pro expedici zboží. Díky tomu se nám tedy podařilo zajistit lepší dostupnost zboží, protože jsme měli extra 19 skladových míst. Během měsíců, kdy byly prodejny uzavřené, tak obrat e-shopu rostl více než dvojnásobně. Avšak nebudu lhát, že nám chybí samozřejmě zisk z doprodeje příslušenství a případných dalších služeb. Ten samozřejmě hraje v našem celkovém výsledku velkou roli. Z toho důvodu nám plně nedokáže online kanál nahradit za­ vřené kamenné prodejny. Jedním z největších témat v retailu a e-commerce jsou služby. V případě velkých spotřebičů, které jsou objemné, těžké a hůře se s nimi manipuluje, je pro zákazníka často klíčové, aby mu zakou- pený produkt nedodal prodejce pouze za první uzamykatelné dveře. Co vše nabí- zí Electro World v této oblasti? Nabízíme placenou službu Komfortní doprava, kde má zákazník součástí dovoz zboží, výnos až do bytu a samozřejmě rozbalení výrobku, umístění na místo a jeho základní instalaci. Případně sa­ mozřejmě i odvoz obalového materiálu a původního spotřebiče. Tato služba se těší velké oblibě, ale stále velká část zá­ kazníků preferuje dodání pouze za prv­ ní uzamykatelné dveře, a to hlavně díky tomu, že ji u nákupu nad 1 000 Kč nabí­ zíme zdarma. Electro World je spoluzakladatelem Retailové asociace. Můžete nám tuto organizaci představit? Co pro Electro World členství v ní znamená? Asociace vznikla na jaře 2020 velmi spon­ tánně a vlastně i ve virtuálním prostředí. Subjekty, které se předtím vůbec nezna­ ly, byly nuceny, v té době a situaci, začít společně sdílet informace a snažit se vzá­ jemně využít kusých informací v chaosu, který nastal. Dle rozhodnutí vlády byly obchody uzavřeny ze dne na den, bez nastínění dalších kroků, a provozovatelé neměli možnost se na situaci jakkoliv při­ pravit. Retailová asociace zahrnuje řádo­ vě stovku subjektů v oblasti obchodu a služeb zasažených pandemií a zastupu­ je celé spektrum, od obchodů s módou přes cestovní kanceláře až po provozovny s rychlým občerstvením. V této inicia­ tivě najdete členy, kteří jsou si navzájem konkurenty, nicméně dnes, v rámci celo­ světové pandemie, musejí spolupracovat a vzájemně se podporovat, protože dopady této situace jsou pro všechny stejné. Smyslem existence iniciativy je po­ ložení základů pro apolitický zájmový spolek retailových společností schopný poskytnout svým členům vyjednávací sílu a zastupovat jejich zájmy ve styku nejen s pronajímateli obchodních pro­ stor, ale také se zákonodárci, vládními představiteli MPO a ostatními subjekty významně ovlivňujícími podmínky fun­ gování retailu. Díky tomu jsme aktivně participovali například na programech Covid nájemné I i II nebo jsme měli možnost připomínkovat jednotlivé vari­ anty nastavení systému PES a jeho stup­ ňů apod. Roman Kocourek

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=