SELL: 02 / 2021

46 46 • Sell • 2/2021 SITUACE NA TRHU Trh roste, ale… Tradiční povánoční útlum, který se nese především ve znamení výprodejů, často za maržově nezajímavé ceny, nenastal. V lednu trh rostl jak v sektoru MDA, tak SDA. Do červených čísel ho v me­ ziročním srovnání nestrhly ani zavřené kamenné obchody. Internetové prodeje dokázaly zastavení retailového života více než kompenzo­ vat. Přesto nevykázal leden velkou dyna­ miku, v tom sehrála roli určitá finanční vyčerpanost spotřebitelů po svátcích. Únor ovšem opět přinesl silnější prodeje – růst hodnoty trhu velkých domácích spo­ třebičů o 9% a malých domácích spotře­ bičů dokonce o 29% nám může spousta evropských zemí závidět. Česko po celou dobu koronavirové krize těží ze svého vý­ jimečného náskoku vývoje e-commerce. Jiné státy, zejména ty v jižní Evropě, sice vykazují obrovské procentuální nárůsty online byznysu, ale tamní prodejci se spoustu věcí a postupů za pochodu teprve učí, zatímco čeští reselleři se dávno cítí jako ryby ve vodě. Například naši kolegové z maďarského SELLu nás v průběhu března informovali o až panické reakci tamních obchodníků a trhu na první pořádný lockdown, který byl v zemi zaveden. Pro Česko již běžná realita, s níž se firmy naučily žít a praco­ vat, vede v Maďarsku k zastavování velké­ ho množství marketingových a obchod­ ních aktivit. Achillovou patou Maďarska je výrazně větší závislost na retailu. Jsme zvědaví, jak například Alza či Mall této situace využijí ve svůj prospěch. Vraťme se ale ještě k Česku, které čekají v příštích měsících nemalé výzvy bez ohledu na jeho rozvinutou e-commerce. Obchodníci i výrobci hledí do budouc­ nosti s určitými obavami. A oprávněně. Největší otázky a potenciální problémy, o nichž v rozhovorech s naší redakcí v po­ sledních týdnech hovořili, lze shrnout do několika bodů: • Nedostatek polovodičů a pokračující krize v cenách dopravy z Číny budou mít nemalý vliv na výpadky dodávek zboží. Polovodiče přitom vnímají zástupci firem jako ještě větší problém, protože se týká Covidová deprese ani uzavřené obchody prodeje spotřebičů nezastavily. Velký problém (nejen) pro letošek ale představuje vedle dopravy nedostatek čipů Trh s technickým zbožím, automobily a vším, co obsahuje polovodiče, čekají další těžkosti. Po skokovém růstu cen dopravy z Asie začíná na výrobce doléhat globální nedostatek polovodičů. Krize má trvat minimálně do konce roku, přičemž nedostatečné výrobní kapacity nás mají trápit ještě několik let. Pokud jde o vývoj na českém trhu, mohou být firmy s prvními dvěma měsíci spokojeny. Foto: Freepik.com „Nemůžeme postavit nové továrny přes noc. Nastartování nové výroby trvá několik let.“ Pat Gelsinger, CEO Intelu, k celosvětovému nedostatku polovodičů

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=