SELL: 02 / 2021
56 EKONOMICKÝ BULLETIN 56 • Sell • 2/2021 De’Longhi dosáhlo v roce 2020 dvouciferného růstu. Hlásí i silný start roku 2021 Český lídr trhu domácích kávovarů hlásí pozitivní výsledky v po době 11,9% růstu obratu v meziročním srovnání let 2020 a 2019. Navzdory těžkostem a komplikacím, které pandemie koronaviru přinesla, se podařilo firmě pokračovat v rozšiřování svých výrobních kapacit jak v Evropě, tak v Číně. Ve všech regionech, kde De’Longhi působí, byl zaznamenán dvouciferný růst s výjimkou oblasti MEIA (Blízký východ, Indie a Afrika), kde naopak hodnota prodejů dvou ciferně klesla. Abychom byli konkrétní – v Evropě rostlo De’Longhi o 15,4 % a v APA (Asie, Pacifiky a oba americké kontinenty) o 11 %. Zmíněná MEIA vykázala pokles o 12 %, přičemž k určitému zlep šení situace došlo v druhé polovině roku. Pro De’Longhi zůstávají nadále nejdůležitějším segmentem kávovary, na které připadá 52 % z celkového obratu firmy. Ten sám o sobě rostl loni dvouciferným tempem. Na českém trhu držela firma skoro dekádu tržní podíl nad 60 % a v ně kterých obdobích atakovala dokonce hranici 70 %. Strukturální změny v regionu a horší kusová dostupnost kávovarů ještě před příchodem pandemie ale vedly k určitému oslabení De’Longhi k podílu na hodnotu okolo 55 %. V závěru loňského roku už ale firma na trhu kávovarů opět rostla. Klíčová pro zhodnocení, zda šlo o aktuální stav, nebo dlouhodobý trend, budou čísla za první kvartál 2021. JURA prodala loni 448 tisíc kávovarů. Prodeje v hodnotě vzrostly o 6,9 % Švýcarská značka se svezla na loňské zvýšené poptávce po kávovarech a podařilo se jí překonat stanovené cíle. Meziroční nárůst prodejů o 50 tisíc kávovarů, stejně jako rekordní obrat téměř 580 milionů švýcarských franků nejsou určitě zanedbatelné úspěchy. Když před rokem pořádala f irma tiskovou konferenci a její šéf Emanuel Probst na začátku pandemie a přibývajících „lockdownů“ sebejistě oznámil cíl prodat v roce 2020 alespoň 420 tisíc kávovarů, leckdo zapochyboval. Ostatně v té době většina f irem rušila objednávky zboží a komponent z Číny a oče kávala obrovské propady trhu. Měsíc nato bylo vše úplně jinak. Spotřebitelé reagovali zvýšenými nákupy domácí techniky včetně kávovarů, takže jich JURA v roce 2020 globálně prodala 448 tisíc. Nečekaně vysoká poptávka způsobila i zpoždění dodávek, což se projevilo například po uvedení modelu E8, a ani aktuální novinka Z10 bohu žel nedorazí v původně avizovaných termínech. Letos si klade JURA za cíl řádně prezentovat zmíně ný model Z10, který je vůbec prvním kávovarem na trhu nejen s horkou, ale i studenou extrakcí kávy a schopností pěnit mléko zastudena. Na poli domácích kávovarů jde o největší inovaci za celé roky. Kromě toho se chce vě novat dokončení nového inovačního střediska JURA Campus, do něhož investuje více než 20 milionů švý carských franků. Zahájení jeho činnosti je očekáváno v příštím roce, přičemž JURA v kontextu s tímto centrem hovoří o ztrojnásobení svých výzkumných a vývojových kapacit. Pokud jde o prodeje, předpokládá f irma, že se jí letos podaří prodat půl milionu kávovarů. JURA roste dlouhodobě i na českém trhu. Data monitorových f irem v jejím případě musíme brát s velkou rezervou, protože stěžejními obchodními partnery jsou pro JURA v Česku kávoví specialisté, kteří nepodávají reporty. Tržní podíl švýcarské značky je dle našich redakčních odhadů výraz ně větší, než uvádějí agentury.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=