SELL: 02 / 2021

56 EKONOMICKÝ BULLETIN 56 • Sell • 2/2021 De’Longhi dosáhlo v roce 2020 dvouciferného růstu. Hlásí i silný start roku 2021 Český lídr trhu domácích kávovarů hlásí pozitivní výsledky v po­ době 11,9% růstu obratu v meziročním srovnání let 2020 a 2019. Navzdory těžkostem a komplikacím, které pandemie koronaviru přinesla, se podařilo firmě pokračovat v rozšiřování svých výrobních kapacit jak v Evropě, tak v Číně. Ve všech regionech, kde De’Longhi působí, byl zaznamenán dvouciferný růst s výjimkou oblasti MEIA (Blízký východ, Indie a Afrika), kde naopak hodnota prodejů dvou­ ciferně klesla. Abychom byli konkrétní – v Evropě rostlo De’Longhi o 15,4 % a v APA (Asie, Pacifiky a oba americké kontinenty) o 11 %. Zmíněná MEIA vykázala pokles o 12 %, přičemž k určitému zlep­ šení situace došlo v druhé polovině roku. Pro De’Longhi zůstávají nadále nejdůležitějším segmentem kávovary, na které připadá 52 % z celkového obratu firmy. Ten sám o sobě rostl loni dvouciferným tempem. Na českém trhu držela firma skoro dekádu tržní podíl nad 60 % a v ně­ kterých obdobích atakovala dokonce hranici 70 %. Strukturální změny v regionu a horší kusová dostupnost kávovarů ještě před příchodem pandemie ale vedly k určitému oslabení De’Longhi k podílu na hodnotu okolo 55 %. V závěru loňského roku už ale firma na trhu kávovarů opět rostla. Klíčová pro zhodnocení, zda šlo o aktuální stav, nebo dlouhodobý trend, budou čísla za první kvartál 2021. JURA prodala loni 448 tisíc kávovarů. Prodeje v hodnotě vzrostly o 6,9 % Švýcarská značka se svezla na loňské zvýšené poptávce po kávovarech a podařilo se jí překonat stanovené cíle. Meziroční nárůst prodejů o 50 tisíc kávovarů, stejně jako rekordní obrat téměř 580 milionů švýcarských franků nejsou určitě zanedbatelné úspěchy. Když před rokem pořádala f irma tiskovou konferenci a její šéf Emanuel Probst na začátku pandemie a přibývajících „lockdownů“ sebejistě oznámil cíl prodat v roce 2020 alespoň 420 tisíc kávovarů, leckdo zapochyboval. Ostatně v té době většina f irem rušila objednávky zboží a komponent z Číny a oče­ kávala obrovské propady trhu. Měsíc nato bylo vše úplně jinak. Spotřebitelé reagovali zvýšenými nákupy domácí techniky včetně kávovarů, takže jich JURA v roce 2020 globálně prodala 448 tisíc. Nečekaně vysoká poptávka způsobila i zpoždění dodávek, což se projevilo například po uvedení modelu E8, a ani aktuální novinka Z10 bohu­ žel nedorazí v původně avizovaných termínech. Letos si klade JURA za cíl řádně prezentovat zmíně­ ný model Z10, který je vůbec prvním kávovarem na trhu nejen s horkou, ale i studenou extrakcí kávy a schopností pěnit mléko zastudena. Na poli domácích kávovarů jde o největší inovaci za celé roky. Kromě toho se chce vě­ novat dokončení nového inovačního střediska JURA Campus, do něhož investuje více než 20 milionů švý­ carských franků. Zahájení jeho činnosti je očekáváno v příštím roce, přičemž JURA v kontextu s tímto centrem hovoří o ztrojnásobení svých výzkumných a vývojových kapacit. Pokud jde o prodeje, předpokládá f irma, že se jí letos podaří prodat půl milionu kávovarů. JURA roste dlouhodobě i na českém trhu. Data monitorových f irem v jejím případě musíme brát s velkou rezervou, protože stěžejními obchodními partnery jsou pro JURA v Česku kávoví specialisté, kteří nepodávají reporty. Tržní podíl švýcarské značky je dle našich redakčních odhadů výraz­ ně větší, než uvádějí agentury.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=