SELL: 02 / 2021

PŘED PÁR TÝDNY UPLYNUL PŘESNĚ ROK OD CHVÍLE, KDY SE V ČESKU ZAČALY ZAVÍRAT OBCHODY, RESTAURACE A V RYCHLÉM SLEDU DOŠLO K ZÁSADNÍ ZMĚNĚ ŽIVOTA NÁS VŠECH. O PANDEMII, KORONAVIRU, OPATŘENÍCH, VLÁDNÍCH PŘEŠLAPECH, DEZINFORMACÍCH A VAKCÍNÁCH PÍŠE DNES KDEKDO. JÁ JSEM SE ROZHODL OHLÉDNOUT ZA TÍM ROKEM ČISTĚ OPTIKOU TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI. ZRCADLO 12 měsíců, které změnily trh domácích spotřebičů 72 Už rok jsme denně vystaveni bezprecedentnímu množství pře­ vážně negativních zpráv. Kdyby se teď někdo vzbudil z kómatu a měl si udělat obrázek o posledním roce na základě předních stránek novin, nejspíš by zase chtěl do bezvědomí upadnout. Přestože je situace vážná a poslední měsíce se nekonečně vlečou, propadat depresi bychom neměli. Trh s domácími spotřebiči, potažmo spotřebním technickým zbožím může být vlastně vcel­ ku spokojen. Určitě více než provozovatelé turistických atrakcí, hotelů nebo restaurací. Samozřejmě nelze paušalizovat. Problém jménem „Čína“ Nejen v českém prostředí, ale globálně se výrazně zhoršil po­ hled veřejnosti na Čínu, v jejímž případě se dlouhodobě mhou­ řily oči kvůli všelijakým jejím totalitním praktikám. Porušová­ ní lidských práv, omezení internetu, Tibet, náměstí Nebeského klidu, nyní znovu rozvířené téma ujgurské menšiny, nic z toho zásadně neovlivnilo byznys mezi Říší středu a Západem. Ob­ chodní pragmatismus a závislost na výrobních kapacitách Číny byly vždy silnější než morální a etické ideály. Tvrdá realita sku­ tečného světa. Koronavirus přesto určitou změnu přinesl – stále více firem, které neprodukují nebo nenakupují zboží v Číně, se prezentuje tím, že jejich výrobky pocházejí z Evropy či Ame­ riky. Důraz na lokální produkci je od loňska zkrátka větší. V některých případech jde přitom trochu o pokrytectví, nebo minimálně diskutabilní marketingovou hru – vždyť bez čín­ ských součástek se dnes neobejde v segmentu spotřebního tech­ nického zboží prakticky nikdo. A nejen v něm. Opomenout nemohu ani to, že velké firmy začaly svou zá­ vislost na Číně snižovat už před pandemií, a to z ekonomických důvodů, protože čínská pracovní síla už dávno není tak levná jako před dvaceti či třiceti lety. Pozice Číny se v nedávné minu­ losti zhoršila i vlivem velmi nekompromisní politiky Donalda Trumpa. A ve tvrdém postoji, byť bez ukřičené hospodské réto­ riky, bude podle všeho pokračovat i prezident Biden. Připočítejme už několik měsíců trvající problémy s kontejne­ rovou dopravou, jejíž ceny se mnohonásobně zvýšily, a nyní vel­ mi aktuální informace o tom, že i samotní čínští výrobci začali zdražovat své zboží. Čína coby deflační mocnost začne přispívat k inflaci. Velmi nepříjemná situace v podstatě pro celý Západ. V sektoru domácích spotřebičů hlavně pro obchodní značky a dovozce čínských výrobků. Není divu, že mají vrásky na čele. Se zástupci některých z těchto firem jsem v posledních týdnech hovořil a sílící frustrace ze situace na nich už byla znát. Někteří se nebáli hovořit až o jistém stupni zoufalství. Tradiční prodejci pod velkým tlakem Retail trpí, hlavně menší prodejci, na jejichž úkor v pandemii vyrostli velcí hráči. Uzavření obchodů způsobilo problémy a vý­ padky tržeb pochopitelně i velkým elektrořetězcům. Díky inter­ 72 • Sell • 2/2021 obrázek v pozadí: freepik.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=