SELL: 02 / 2021
Lubor Jarkovský ZRCADLO 73 netu ale dokázaly tyto výpadky minimálně zčásti kompenzovat. Čím menší a méně významný v celorepublikovém nebo i regio nálním měřítku prodejce je, tím víc ho pandemie postihla. Nyní trochu zobecňuji, ale v širším pohledu na český trh tomu tak je. Velcí posílili, zatímco malí spíš oslabili. Psychologie zákazníků je zde nekompromisní – v krizi nakupujeme primárně u firem, o jejichž stabilitě a odolnosti nepochybujeme. Trh se už loni na jaře rozdělil na ty, kteří doufali, že bude krize rychle zažehnána, a ty, kteří nevsadili vše na naději doufajíce v zázrak. Retail přesto ukázal loni v květnu a v létě a znovu před Váno cemi, že lidé rozhodně nechtějí jen sedět doma a klikat věci na počítači nebo displeji telefonu. Přestože internetové prodeje i po skončení pandemie zůstanou vyšší, je evidentní, že spousta fi rem na fyzickou prezentaci produktů nezanevřela. Stačí se podí vat na nově „otevřené“ showroomy, kuchyňská studia, obchody, investice řetězců do modernizace prodejen, které jim pandemie umožnila. Vždyť i internetoví velikáni přidávají další výdejny a leckteré stávající vylepšili. Hlad po nákupech mimo domov bude po opětovném otevření obchodů nepochybně velký. Digi talizace a silnější internetová přítomnost jim v dalším rozvoji jen prospěla. Synergie, jak má být. Avē, Imperātor Alzák V kontextu s předchozí částí nelze vynechat absolutního vítěze pandemie, jímž se stala Alza. Její schopnost reagovat a urychle ně přeskakovat překážky je skutečně obdivuhodná. Alza je vlast ně takový podnikatelský oxymóron – dokáže reagovat a přizpů sobovat se změnám na trhu jako menší přímočaře řízená firma, přitom je svou strukturou a velikostí vlastně už korporátem. Druhou stranou mince je pozice Alzy, o níž už jsem psal v minulém vydání. Tlak na obchodní partnery je z její strany často podle mých informací až neúnosný. Kdekdo v branži se cítí být hnán do kouta, někdo dokonce hovoří o tom, že v Alze vlastně není jeho firma v zisku. Výjimkou nejsou situace, kdy zástupce dodavatele čeká několik týdnů na slibovanou smlouvu, aby ji potom dostal do e-mailu někdy v nočních hodinách s tím, že je potřeba ji druhý den do oběda podepsat. To nepůsobí jako jednání obchodních partnerů, nýbrž jako přístup impéria k jeho vazalům. Alza si zaslouží uznání a smekám před jejími úspěchy včetně těch, kterých dosáhla loni v bezprecedentní situaci. Na druhou stranu je potřeba informovat i o stinných stránkách jejího obrov ského růstu. V tomto ohledu česká média zcela selhávají, proto že se o Alze píše hlavně oslavně v kontextu s rekordními tržbami a jejími úspěchy. Lokální veletrhy – vstane pták Fénix z popela? Už několik let před pandemií výrobci a distributoři lamentovali nad „povinnou“ účastí na velkoobchodních veletrzích. Osobně jsem nepotkal v posledních pěti letech snad jediného člověka v branži, který by nechtěl z veletrhů vycouvat. I když jsem je chápal, protože byznysový přínos těchto akcí byl dlouhodobě diskutabilní, já sám jsem na kontraktace jezdil rád. Byla to skvě lá příležitost pro celou branži se potkat, vyměnit si názory a ro zebrat situaci na trhu. Veletrhy každopádně nebudou ani letos na jaře. A zda se po daří nějaký zorganizovat na podzim, si nedovoluje v situaci, kdy nevíme, co bude příští týden, nikdo odhadovat. Osobně jsem k jejich konání spíše skeptický – a to jak kvůli složitější organi zaci akce i po proočkování populace, tak kvůli neochotě značek do akce investovat. Sám ovšem doufám, že alespoň jeden veletrh proběhne. A když ne letos, tak snad příští rok. Když home office už leze na mozek Kapitolu samu pro sebe tvoří ještě „home officy“. Na zákla dě desítek telefonátů, které jsem jenom za poslední měsíc měl s rozličnými zástupci firem úzce spolupracujících na projektu SELLu, už většinu z nich doma pracovat nebaví a nad situací jadrně lamentují. Část jde ale v jisté „koronavirální beznaději“ ještě dál, protože porušuje nebo obchází firemní nařízení a do práce chodí. Dokonce vím o jednom případu z branže, který loni kancelář navštěvoval v nočních hodinách mimo pracovní dobu, aby se vyhnul přebujelé byrokracii potřebné k oficiální návštěvě prostor firmy. Idea, že v době postcovidové budou všichni vese le pracovat z domova a budou kypět štěstím, je naprosto lichá. Lidé se potřebují potkávat, týmy jednat i jinak než v Teamsech, nehledě na to, že koronavirová izolace a jistá desocializace spo lečnosti v dlouhodobém hledisku lidem spíš nesvědčí. Home office bude častější a měl by být konečně nějak legislativně ošet řen, protože zákonná povinnost docházet do zaměstnání a trávit v něm 8 hodin je v mnoha profesích nesmyslný přežitek… Co říct na závěr? Snad jediné – doufám, že za dalších 12 měsíců tady nenajdete podobný text. Sell • Květen 2016 • 73 Sell • 2/ 21
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=