SELL: 03 / 2021

11 Sell • 3/2021 • 11 že Mall měl už dávno vydělávat. Propojovat ho s FASTem by nedávalo smysl. Navíc se před pár dny objevily informace, že se chtějí Křetín- ský a PPF ztrátového Mall Group dokonce zbavit, jak informovaly Hospodářské noviny. Na stole je prý buď vstup na burzu, nebo prodej jedničce polské e-commerce, firmě Allegro. Otázka jaké- hokoliv propojování FASTu a Mall Group tak vlastně může být zcela irelevantní. Celá skládačka se možná složí úplně jinak – a to jednoduše tak, že miliardáři nevydělávající e-shopové království vymění za vydělávající velkoobchodní a retailové království. Planeo Elektro Řetězec především regionálních prodejen Planeo během pan- demie poměrně trpí, protože do loňského jara neměl fungující e-shop a není v online prostředí zavedený. Důvodem nebylo ani to, že by firma nějak zaspala. Velkoobchodní aktivity FASTu a jeho byznys s velkými e-shopy měly přednost a Planeo si uchovávalo charakter tradičního kamenného řetězce. Příchod covidu ovšem přiměl vedení firmy e-commerce aktivity spustit, byť nejde a ani nepůjde u tohoto prodejce o zásadní kanál. Planeo se nadále drží své původní DNA a trpělivě čeká na konec protiepidemických opatření a proočkování populace. Síť s více než 90 prodejnami v Česku a dalšími více než 50 na Slovensku i během pandemie pokračuje ve svém rozšiřování a otevírání nových poboček. FAST v zahraničí a další expanze Český velkoobchod je pro miliardáře zajímavý také pro své ak- tivity v Maďarsku a Polsku a potenciál rozšířit do těchto zemí ziskový model Planea. To už ale zabíháme do čirých spekulací a teoretizování. Žádná investice není prováděna s tím, že něco koupím a vše bude běžet víceméně stejně dál. PPF i Křetínský musí ve FASTu vidět mnohem, mnohem víc, když jim padl zrov- na tento velkoobchod do oka, a mezinárodní aktivity a možnos- ti dalšího rozvoje firmy v této oblasti jsou nepochybně jedním z důvodů. Rok 2021, rok akvizicí První čtyři měsíce letošního roku přinesly na lokální scéně hned dvě zásadní události – již dokončené převzetí části prodejen sítě Expert ze strany konkurenčního řetězce Electro World a nyní prozatím oficiálně nepotvrzenou koupi společnosti FAST ČR. Obě akvizice mají a budou mít nemalý dopad na tuzemský trh a jsou důkazem pokračující konsolidace, v jejímž důsledku silné subjekty ještě více posilují na úkor zbytku trhu. Na mezinárodní úrovni potom vnímáme jako dosavad- ní „událost roku“ prodej divize domácích spotřebičů Philips čínské skupině Hillhouse Capital. Reálně by se mohla začít v aktivitách a působení značky Philips projevovat v příštím roce. Jsme také zvědavi, zda nizozemská firma poleví v nákladných marketingových aktivách, o jejichž rentabilitě spekuluje celá bran- že už delší dobu, a vidí za nimi hlavně snahu Philipsu navýšit hod- notu nyní již prodané divize. Neodbíhejme ale od hlavního tématu. Pokud FAST skutečně přejde do vlastnictví PFF a Křetínského, bude zajímavé sledo- vat reakce z trhu. Firmu by to chtě nechtě propojilo minimálně s Heureka Group a německou Metro AG, která v Česku provozuje prodejny Makro. A možná také s Mall Group, ačkoliv to vzhle- dem k jejímu spekulovanému prodeji vypadá stále více jako méně realistický scénář. Každopádně stačí vzpomenout na drama okolo odchodu Alzy z Heureky kvůli tomu, že byl tehdy tento srovnávač přímo součástí struktur Mall Group. V zájmu nových vlastníků, ať už jimi bude kdokoliv, v každém případě je, aby nebyly byznys a aktivity FASTu narušeny a negativně ovlivněny. Na to je firma založená v roce 1992 Tomášem Smrčkou příliš cenným klenotem na trhu spotřebního technického zboží. Lubor Jarkovský Planeo Elektro i v době pandemie pokračovalo v budování nových prodejen. Zde fotografie z provozovny v Dobříši, jejíž činnost byla zahájena na konči března. Foto: LinkedIn

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=