SELL: 03 / 2021

republika se nám po měsících covidové uzávěry začíná pomalu otevírat a nezbývá než doufat, že nás na podzim, natož v příštích týdnech nečeká zase prudké otočení kormidla. Se spoustou z vás již s nadějí vyhlížím možnost osobních setkání. Moje tradiční každotýdenní schůzky s různými lidmi z branže od loňska nemohly probíhat a snažím se je vynahrazovat alespoň „brainstormin- govými“ telefonáty, abych nadále sbíral zásadní informace o dění na trhu, což se pak odráží samozřejmě na stránkách SELLu. V rozhovorech se zástupci značek se vedle cen dopravy, materiálů a nedostatku zboží ob- jevuje poslední týdny i téma výhledu na zbytek roku. Jedna skupina očekává ochlazení prodejů v důsledku rozvolnění a větších možností cestování, otevření služeb a kultury. Druhá pak zastává názor, že do konce roku nás čekají ještě tučné měsíce a otazníky vyvstávají až nad rokem 2022. Osobně se kloním spíš k této variantě, protože prodeje nemovitostí a chat prudce vzrostly a lidé je budou ještě postupně vybavovat. Nehledě na to, že na zahraniční či obecně dražší dovolené určitě vyjede letos méně lidí než v letech před covidem. Restaurace, další služby a kulturní akce budou nadále do určité míry omezené či regulované, co se týče počtu osob atd. Útraty za domácí spotřebiče proto podle mě nespadnou jako mávnutím kouzelného proutku z měsíce na měsíc. Na co by se ale měl trh připravit, je to, že dříve či později ono ochlazení přijde a bude asi tvrdší než dřív. Nasycení trhu prodeje spotřebičů omezí, přičemž čísla v meziročním srovnání pak budou možná působit až hrozivě. Bude nutné si uvědomit, že základem pro porovnání bude měsíc nebo čtvrtletí z covidové etapy, které vykazovaly obrovský objem prodejů. Dvouciferný propad pak nebude znamenat průšvih, spíš návrat trhu do normálu. Je mi každopádně jasné, že centrály firem to uvidí jinak… Lokální pobočky a jejich obchodní zástupci by také měli přemýšlet nad tím, jak se se skon- čením „koronavirové nákupní horečky“ vypořádat. Někteří lidé z branže jako by si ani neuvědo- movali, že aktuální prodeje mají velmi specifické důvody. Ty sice budou ještě asi nějakou dobu udržovat trh ve větší dynamice, ale rozhodně ne věčně. Leckdo se během našeho rozhovoru nebál jít ani tak daleko, že hovořil o jistém odtržení svých podřízených od reality. Pokud nás historie něco učí, je to, že nic netrvá věčně. Opájet se nyní každý měsíc pohádkovými čísly považuji za krátkozraké. Využijte současnost naplno. Počítejte však s hladovější budoucností, která navíc zů- stává zahalena v mlze. Forecasty jsou už od loňského jara tak trochu věštěním z křišťálové koule a na tom se ani v nejbližší budoucnosti nic nezmění. VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=