SELL: 03 / 2021

35 Sell • 3/2021 • 35 SITUACE NA TRHU insights, z GfK: „V březnu pokračoval růst výdajů za elektroniku. Srovnáváme s břez- nem 2020, kdy polovinu měsíce byly zavře- né prodejny, ale prodeje domácích spotřebičů vzrostly i ve srovnání s březnem 2019.“ Když 22% růst v MDA, který vidíme v grafu GfK, očistíme od loňského „co- vidového/lockdownového“ efektu a bu- deme vycházet ze situace na trhu před covidem, v redakci to reálně vidíme na 10% růst. Jedná se o náš hrubý odhad konzultovaný s některými lidmi z bran- že. Při prohlížení březnového grafu, v němž doslova září 51% růst trhu SDA, byste proto měli vzít v potaz okolnosti, které měly nemalý vliv na výsledky trhu loni v březnu, s nimiž jsou čísla z letošní- ho března porovnávána. Jak to vidí… Roman Vilkus, marketingový ředitel CE Groupe SEB V kategorii malých domácích spotřebičů stále vnímáme velmi silnou poptávku. Hlavně v Česku a na Slovensku. Maďarsko je trochu na houpačce, a březen byl celkem slabý s růstem jen okolo 5%. Duben nevypadá o moc lépe, protože se v Maďarsku otevřely venkovní zahrádky a lidi raději popíjejí, než by utráceli za domácí spotřebiče. Výhled na letošní rok přesto vidím pozitivně. Růst v celém regionu střední Evropy odhaduji na alespoň 6% a je celkem reálné, že v Česku a na Slovensku to bude dokonce 10%. Z hle - diska kategorií je těžké něco vypíchnout – menší růst už tradič - ně vidíme u klasických ze sítě napájených vysavačů, u napařo - vacích žehliček a v osobní péči. Na druhou stranu všestranné vysavače, tzv. Versatile, dosahují rekordních prodejů měsíc od měsíce. V Maďarsku už jsou stejně velkou kategorií jako tyčové modely typu 2 v 1 a v Česku a na Slovensku lze očekávat paritu do konce roku. Méně pozitivním tématem je pochopitelně výroba – ať se dívám na její kapacitu, nedostatek komponent – a samozřejmě také logistika, hlavně ceny dopravy z Asie do Evropy. Máme problémy s dostupností některého zboží, například u nádobí z důvodu neuvěřitelného nárůstu prodejů, což přičítám tomu, že spousta tradičních hráčů, jako jsou obchody s nábytkem a domácími potřebami, je téměř paralyzovaná. Naše poslední inovace v kategorii pánví, kte - rou jsme propagovali v televizi, je obrovským prodejním hitem. V SDA budou některé segmenty s omeze - nou dostupností až do prvního kvartálu příštího roku. Naše centrála se snaží o vý - robu „in-house“, a to i za cenu zvýšených nákladů, neboť vidíme, že je na tom konkuren - ce podobně, takže mít zboží bude v dalších měsících jasnou výhodou. Pro letošní hlavní sezonu máme připraveny zajímavé novinky a plánujeme velkou kampaň. Proto teď každý den ve firmě řešíme alokace a dojezdy. Díky posílení koruny jsme zatím schopni pokrývat zvýšené náklady na výrobu a dopravu. Navíc jsme na rozdíl od konkurence zdražili už loni. To by nám mělo nyní pomoci jak v prodejích, tak také v dosažení většího tržního podílu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=