SELL: 03 / 2021

36 36 • Sell • 3/2021 Jak to vidí… Jan Šach, country manažer CZ & SK, Haier Problémy ve výrobě, s dostupností komponent, v logis - tice nebo rostoucí ceny oceli či plastů trápí celý trh bez výjimky. V důsledku toho spolu s vysokou poptávkou ze strany koncových zákazníků je zdražení spotřebičů takřka nevyhnutelné. Problém je, že spousta lidí z bran - že žije v lokálních pobočkách pouze přítomností. Ano, prodeje jdou teď dobře. Je potřeba ale hledět dál do budoucnosti a uvědomit si, co současné růsty zname - nají pro další měsíce, kdy dojde velmi pravděpodobně k odeznívání epidemie a spotřebitelé začnou měnit své vzorce chování. Myslím, že zdražení spotřebičů je tedy v zájmu celého trhu. Snad každý v branži si uvědomuje, že prodávat pračky nebo lednice za necelých 5 tisíc ko - run nemá dlouhodobě smysl a je to neudržitelné. V takto dramatické situaci jsem přesvědčen, že centrály vyvíjí extrémní tlak, aby lokální pobočky skutečně zdražily, a to co nejdříve. Stačí se porozhlédnout na všechna další odvětví a bude nám jasné, že sektor domácích spotřebičů po mnoha letech cenové eroze nemůže být v této době výjimkou a cenové navýšení se mu nevyhne. Nárůst cestovního ruchu a celkový přesun investic do služeb může způsobit v našem oboru zastavení boomu, a tím klesne i tlak na výrobu, protože ta už dosahuje svých limitů. My například brzy spustíme novou výrobu chladniček v Rumunsku a obecně investice do výrobních kapacit v branži pokračují. Nejsou to ale procesy, které by vyřešily aktuální situaci či blízkou budoucnost. Truhláři na roztrhání Mezi ty, kdo z pandemie a protiepidemických opatření těží, nepatří pouze e-shopy, o nichž je často řeč. Takovými nenápadnými, až trochu skrytými „vítězi“ jsou i truhláři. Na trhu byl znát určitý odklon zákazníků od kuchyň- ských studií už před příchodem covidu. Mnoho lidí takříkajíc vynecháva- lo „mezičlánek“ v podobě studia a šlo přímo za truhlářem. Nebudeme se pouštět do debaty, že má využití služeb studia a designérů smysl, protože truhlář jen vyrobí, co mu člověk zadá. A lidová tvořivost často vede nejen k architektonickým paskvilům, ale i kuchyním s mnoha nedostatky. To nic nemění na tom, že vytížení truhlářů celé roky stoupalo a během loňského roku se skokově dramaticky zvýšilo. Potvrzuje to i Jiří Svoboda, ředitel spo- lečnosti Favia, která je u nás jediným specializovaným velkoobchodem na vestavné spotřebiče. „Poptávka po vestavných spotřebičích je skutečně rekordní a truhláři nevědí co dřív. Naše firma zaznamenala v posledním roce silný růst, v některých obdobích až desítky procent. Každý měsíc si přitom říkám, že ten ná- sledující to musí už skončit, že trh narazí. A každý měsíc jsem znovu překvapen, když se tak nestane a růsty pokračují.“ Naděje na levnější dopravu z Asie pohasla. Zdražují také primární suroviny Koncem prvního kvartálu svitla určitá naděje, že by mohlo konečně dojít ke snížení cen za kontejnery z Asie. Bohužel měl pokles krátkého trvání a trend opět nabral opačný směr, což představuje nemalý problém pro celou branži, ale hlavně pro značky, které jsou na dovozu z Asie zcela, nebo alespoň z velké části závislé. Zástupce jedné z nich nám anonymně poskytl komen- tář: „Snahou naší společnosti bude nadále snižovat závislost na dovozu z Asie a zvyšovat podíl produktů vyráběných v Evropě v rámci našeho portfo- lia. Některé kategorie se ale nevyplatí v Evropě vyrábět. Mohou si to dovolit jen ‚áčkové‘ značky. Vize, že by se poměr u obchodních značek změnil tře- ba na 80 ku 20 procentům ve prospěch evropské výroby, není tudíž reálná. Přesto budeme dělat maximum pro to, abychom v horizontu několika let většinu portfolia měli z evropských továren.“ Branže ale neřeší pouze dopravu. Velkým tématem je i nedostatek po- lovodičů, jemuž jsme se věnovali v minulém vydání, a komponent obecně. Mezi nejpostiženější patří trh myček, kde nedostatek některých dílů dováže- ných z Asie postihl v podstatě všechny značky bez výjimky. Některé jsou na tom lépe, jiné hůře – celkově však mají v sortimentu myček výpadky opravdu všichni. A poslední týdny se pak intenzivně řeší ještě rostoucí ceny primár- ních materiálů – za kvartál dokonce až dvouciferným tempem. Nejvíc se zdražení dotklo Asie. Sečteno a podtrženo je trh v situaci, kdy má extrém- ně drahou dopravu z tohoto kontinentu a souběžně roste cena komponent i materiálů. Kombinace, která povede k jedinému – zdražení. Většina zna- ček, které s naším magazínem úzce spolupracují, hovoří o zvýšení cen zhruba o 10 %. Nebýt celkem pozitivního vývoje kurzu koruny ve smyslu jejího posílení, mohlo být zdražení ještě o něco vyšší. Lubor Jarkovský SITUACE NA TRHU

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=