SELL: 03 / 2021

52 52 • Sell • 3/2021 SOUVISLOSTI Práce z domova byla až do příchodu koronaviru stále něčím výjimečným. Mnoho firem se jí bránilo, ostatně tako- vý „home office“ není ani pořádně právně ukotven – například nadále nelze sta- novit náklady na topení, energie, vodu a internet paušálně, aby mohly být za- městnanci snadno proplaceny. Tomu se ale v tomto článku věnovat nebudeme, protože na toto téma najdete na internetu nespočet textů včetně odborných práv- ních. A neřešme ani pozice, kde z domo- va pracovat nelze, a zaměřme se v rámci branže domácích spotřebičů na mana- žery a obchodní zástupce. Jedni chodili do loňského března denně do kanceláře, druzí objížděli republiku a jejich čin- nost stála na nikdy nekončícím budování a posilování osobních vztahů s resellery. Před rokem se vše během několika málo týdnů změnilo a byla nasazena do té doby prakticky nemyslitelná koncepce chodu firem s velkou částí lidí na „home office“. Souboj generací V úvodu jsme zmiňovali, že před koro- nou přistupovalo vedení firem k „home office“ jako k zaměstnaneckému bonu- su. Dovolíme si říct, že to je nejen dost zpátečnické, ale především chybné. To, jestli někdo vykoná své pracovní po- vinnosti za stolem v sídle firmy, z domova, nebo z parkoviště za benzinkou, je přece irelevantní. Podstatné je, aby udělal vše, co udělat má a plnil plány. Spousta lidí nadále považuje práci z domova za takovou poloviční dovole- nou. Zaměstnanec něco udělá, ale určitě ne tolik jako v práci, říkají. Nebudeme tvrdit, že takoví lidé nejsou. Pokud ale někoho práce nebaví a odbývá ji, solitaire si dneska pustí na svém mobilu i ve firmě. Na to nepotřebuje být doma. V kancelá- ři je samozřejmě víc na očích a „home office“ může zneužívat, ale koronaviro- vá etapa celkem jasně ukázala, že takto majorita lidí nefunguje a strach z práce z domova ze strany vyššího managemen- tu nestojí na reálných základech. Firmy z branže domácích spotřebičů fungují dál a povinný „home office“ na tom nic nezměnil. Celá desetiletí se pracovalo urči- tým způsobem, byla to norma. Cokoliv jiného nemůže přece fungovat, říkali si leckteří manažeři ve vedoucích pozi- cích. Jde přitom vlastně o klasický gene- rační střet, v němž starší část populace bagatelizuje, shazuje a odmítá „novoty“, zatímco mladší generace jde všemu no- vému vstříc s otevřenou náručí, někdy až příliš horlivě. To je jedna z konstant fungování lidské společnosti se všemi pozitivy a negativy, která to s sebou nese. Shakespearovské drama „Home Office“ Jedni ho milují, jiní nenávidí Covidová opatření vyhnala mnoho lidí z jejich pracovišť za stůl v domácnosti. Dříve byl „home office“ často považován za pracovní benefit, ačkoliv šlo o poněkud nešťastné vnímání ze strany především konzervativních manažerů. V posledním roce byla „domácí kancelář“ každopádně povinnou záležitostí, a to zejména ve větších korporátech. Klesla kvůli tomu pracovní morálka? Leží zaměstnanci ve vířivce a čekají, až se jim dogriluje na terase kuře? Všichni určitě ne. Mnohem větší dopad na pracovní nasazení má podle našich zjištění aktuální překotný růst trhu. Mašina jede totiž skoro sama. Jan Svrčina, obchodní zástupce Haier Europe, je známý šprýmař a odlehčit nelehkou dobu špetkou humoru je mu vlastní. Se svou zábavnou fotkou z „home office“ pobavil na sociálních sítích nejen obchodní partnery. Sledovat ho můžete na Instagramu „jan_ajfel“.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=