SELL: 03 / 2021

53 Sell • 3/2021 • 53 SOUVISLOSTI Ušetřený čas i vyšší efektivita Práce z domova s sebou přináší spous- tu výhod – tou hlavní je ušetřený čas za cestu do práce. Michal Kollár, mana- žer klíčových zákazníků ze společnosti Samsung, oceňuje, že má denně hodinu k dobru, kterou může věnovat rodině, přitom z jeho pracovní doby se neukrojila ani minuta. „Ráno si sedám už kolem půl osmé k počítači a začínám pracovat místo toho, abych seděl v autě. Jsem nyní efek- tivnější a po práci se mohu ihned věnovat povinnostem doma. Takovou třešničkou na dortu je z mého pohledu potom to, že mám o něco nižší uhlíkovou stopu, protože nejedu pět dní v týdnu autem do kanceláře a zas zpět.“ Přestože key account manažeři mu- sejí být v kontaktu s obchodními partne- ry, v jejich případě nejde o každodenní ježdění napříč Českem. U obchodních zástupců naopak ano. Jan Svrčina, který na této pozici pracuje v české pobočce Haier Europe, upozorňuje: „Nevýhodou práce z domova je to, že nemám osob- ní kontakt se zákazníky a nemohu jim v jejich prodejně naše výrobky podrob- ně představit. Osobní prezentace je často nutností. Na druhou stranu mám v re- žimu ‚home off ice‘ více času se věnovat přípravě materiálů, dotazům a elektro- nické komunikaci. Spousta zákazníků, které mám ve svém regionu na starosti, si nyní zvykla, že reaguji rychleji, a oče- kávají nyní odpovědi v podstatě ihned. Vše se výrazně zrychlilo. Jinak vstávám pořád stejně – jen místo toho, abych se- dal v 7.30 do auta, sedám za počítač. Na výjezdy a setkávání s partnery se těším, i když to bude znovu náročná změna.“ S názorem Jana Svrčiny souzní i jeho kolegyně Kristina Hlaváčková, marke- tingová manažerka z české pobočky Ha- ier Europe: „V případě výhod a nevýhod ‚home of f ice‘ se pohybuji názorově někde na pomezí . Je to určitě pohodlnější režim a doma jsme často efektivnější , pokud ne- máme děti nebo partnera na ‚distanční výuce‘ . Na druhou stranu stále zastá- vám názor, že se osobnímu kontaktu nic nevyrovná. Je důležitý i pro týmového ducha.“ Některé firmy už předběžně v rám- ci interních komuniké avizovaly, že po skončení pandemie budou dva dny práce z domova ustaveny jako celofiremní stan- dard. Uvidíme, v jakém režimu budou fungovat obchodní zástupci. Úplný ná- vrat do starých kolejí bezpochyby čekat nelze. „Home office ano, koronavirový home office ale ne“ Když se bavíme o práci z domova, mlu- víme o ní v článku hlavně v obecné ro- vině. Aktuální debata se ovšem o „home office“ vede hlavně v kontextu protie- pidemických opatření, kdy bylo nutné velmi dlouho v tomto režimu fungovat povinně. Michal Kollár k tomu říká: „ Je potřeba to rozlišovat, protože ‚home off ice‘ sám o sobě přináší spíše výhody než nevýhody. A to jak pro zaměstnan- ce, tak zaměstnavatele. Myslím, že hodně lidí nemá problém s možností pracovat z domova. Nevyhovuje jim nyní to, že pracovat z domova musí a jít do kance- láře buď nemohli, nebo to bylo výrazně omezeno. Mně osobně ale ‚home off ice‘ vyhovuje i v současné situaci a pracovat pět dní v týdnu z domova mi nevadí. Naopak jsem za to rád.“ Najdou se tací, kteří to vidí zcela opačně. Vadí jim neustálé civění do ob- razovek počítačů, neosobní komunikace a příliš časté konferenční hovory, při nichž mají pocit, že jsou leckdy organi- zovány jen jako kontrolní mechanismus, že jsou všichni u počítačů a nevyrazili si s rodinou na výlet. Kostrbatější komu- nikaci s kolegy a ještě častější řetězce e-mailů, v nichž se nejde vyznat, vidí jako nemalý problém. Místo toho, aby prohodili v rámci týmu pár slov od stolu a určitá věc byla vyřešena během něko- lika vteřin, se organizují videohovory v Teamsech. Negativní kritiku nikdo do záznamu pochopitelně říct nechtěl, pro- tože nejde pouze o kritiku „home office“ jako takového, ale chodu firem a jejich vedení. Zabíhat podrobně do osobní roviny, že do práce kdekdo tak trochu utíkal, protože nemá doma úplnou harmonii, nebudeme, i když to někteří přiznávají. Náročná je situace i pro rodiče menších dětí a mladších školáků vyžadujících neustálou pozornost. To ovšem není ani tak problém „home office“, jako spíš za- vřených mateřských školek a škol… Překotný růst trhu a vysoká poptávka snižují pracovní nasazení Během telefonátů, které jsme na téma „home office“ při přípravě tohoto textu vedli, nás zaujala ještě jedna věc. Něko- lik lidí projevilo určitou rozladěnost ze zhoršené komunikace s mnoha zástupci dodavatelů. Dávají to za vinu kombinaci práce z domova se současnou vysokou poptávkou, kdy se poprvé od devadesá- tých let dostal trh do situace, že je ne- dostatek zboží a dodávky občas váznou. Obchodní zástupci najednou nejsou v situaci, kdy musí své produkty do trhu „tlačit“, nýbrž se jich reselleři naopak aktivně dožadují. Zdá se, že si nejeden člověk v oboru zvykl, že jdou prodeje samy, a ztratil ono známé svrbění v zá- tylku. A to proto, že se nekonají žádné osobní porady. A dostat za uši po Team- sech je něco jiného než osobně před celým týmem. Jeden z našich věrných čtenářů, který v branži působí více než dvacet let, se obává, že pracovní morál- ka se u někoho na „předcovidovou“ úro- veň hned tak nevrátí. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=