SELL: 04 / 2021

ROVATCÍM 18 18 • Sell • 4/2021 Česká e-commerce je velmi inovativní a pokroková. Tahounem v této oblasti zůstává nadále Alza, která je vždy tak trochu krok před konkurencí se svými rozličnými vizionářskými aktivitami, což ji právoplatně činí jasnou jedničkou v tu- zemsku. V případě online tržišť ale Alza, Mall nebo Heureka s ničím objevným nepřicházejí, i když tak mohou nedáv- né články mainstreamových médií pů- sobit. Zmíněné firmy pouze kopírují už dvě dekády starý model Amazonu, který svůj „Marketplace“ představil v listopadu roku 2000. Český trh k němu dozrával po- měrně dlouho – na původně fragmen- tovaném hřišti s velmi silným nezávis- lým prodejem, velkým počtem malých e-shopů a několika řetězci by podobná věc nemohla dost dobře fungovat. Trži- ště pro svůj svižný rozjezd potřebovalo značnou konsolidaci trhu, která probí- hala velmi intenzivně posledních deset let. Skutečným katalyzátorem pak byl loňský příchod pandemie, který menší a středně velké prodejce a distributo- ry spíše oslabil, zatímco velcí skokově rostli. Dokonalá živná půda pro úspěš- né spuštění modelu Amazonu v českém prostředí. Mall má náskok. Alza rychle reaguje Pokud jde o online tržiště, nevnímáme Alzu jako nejviditelnější sílu na trhu, což lze považovat skoro za určitou anomálii. Většinou právě tuto pozici zastává. Faktem ovšem je, že Mal l sko- čil do vlaku jménem „Marketplaces“ s větší intenzitou, a jak vyplývá z tis- kové zprávy a uveřejněných komentá- řů k loňskému růstu celé skupiny Mal l Group o 26 % (celkový obrat 20,7 mld. Kč), za dosažením nekonkretizova- ných černých čísel stojí jak celkový růst e-commerce vlivem koronaviru, tak otevření prodejní platformy obchodní- kům třetích stran. Alza si je vědoma, že v Česku ko- nečně nastal průsečík faktorů indiku- jících zářivou budoucnost online tr- žišť, a koncem května spustila vlastní Alza Marketplace. Nutno podotknout, že česká jednička již partnerský pro- dej umožňovala, ale měla ho rozděle- ný na dvě větve – Alza Partner a Alza Dropshipment. Ty nyní spojila do jed- noho uceleného programu, což nepo- chybně trh ocení. Přestože obě firmy prodávají nara- tiv, že tato online tržiště jsou vlastně na- taženou pomocnou rukou pro firmy po- stižené covidovou krizí, my takto růžově „marketplaces“ nevnímáme. Na Západě Amazon i díky této platformě vymazal velkou část konkurence z mapy, či ji mi- nimálně dostal do „područí “. Zákazník příliš nevnímá, že nenakupuje přímo u Amazonu (respektive u Alzy nebo Mallu). Vše se pro něj slévá pod značku obchodu, na jehož webu se nachází. On- line tržiště jsou pro velké hráče jen další nástroj, jak dál růst, nabízet nové pro- duktové kategorie a širší paletu zboží. Na tržištích je potřeba zapracovat Online tržiště mají obrovský potenciál, protože konsolidace trhu je nezastavi- telný proces se všemi svými klady i zá- pory. Když se nyní díváme na některé nabízené produkty bez vyplněných po- pisů, a dokonce bez specifikací, s chybě- jícími energetickými štítky, je evidentní, že k dokonalosti má celá věc ještě dale- ko. Abychom byli konkrétní, toto jsme zaznamenali při namátkové kontrole pouze u Mallu. Dětské nemoci budou nepochybně postupně vyřešeny a růst online tržiště o stovky procent očekává- me i během letoška. Lubor Jarkovský Alza a Mall pokračují ve svých transformacích na „digitální tržiště“ po vzoru Amazonu a eBaye. Mall se i díky tomu dostal do zisku Je tomu nějakých deset let, co začala i díky slabému dolaru nakupovat spousta Čechů na eBayi, kde se už tehdy nacházelo obrovské množství samostatných obchodů integrovaných v systému této největší aukční síně na světě. Amazon přitom spustil podobný model, jen s větším zakomponováním nabídky do jednotného vizuálu webu, o dekádu dříve. Čeští hráči začali prozkoumávat tyto vody až v posledních letech a teprve příchod koronaviru spustil překotný rozvoj této platformy u nás. A právě koronavirus, ale i velký rozjezd tzv. online tržiště stojí z velké části za tím, že dlouhé roky ztrátový Mall dosáhl loni zisku.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=