SELL: 04 / 2021
ROVATCÍM 27 Sell • 4/2021 • 27 už loni například na trhu automatických kávovarů, kde nejdražší segment klesal, zatímco střední nadále rostl a nízký do- slova explodoval. Právě na kávovary jsme se zeptali Kláry Neugebauerové, brand manažerky značky De’Longhi: „Poptáv- ka po kávovarech je na trhu nadále vysoká. V posledních týdnech vnímáme určité zpoma- lení v onlinu a naopak celkem logickou větší dynamiku v retailu. Je evidentní, že si spousta zákazníků po otevření obchodů chce svůj ká- vovar osobně vybrat.“ Kontejnery nezlevňují. Ceny pravděpodob - ně spadnou až v roce 2022 Nepříjemným tématem pro mnoho fi- rem zůstává téma kontejnerové dopravy. Nejhůře dopadl skokový růst cen na sektor chladicí techniky, kterou se při současných sazbách levnějším značkám nevyplatí dovážet. Výpadky mají proto hlavně obchodní značky, které na tomto trhu působí. Ze situace naopak těží fir- my, které mají produkci chladicí techniky v Evropě. Když se podíváme napravo na index společnosti Drewry Shipping Consul- tants, je z něho patrné, že ceny z Asie do Evropy raketově stouply. V minulých mě- sících jsme zmiňovali v článcích rekordní ceny, jichž bylo v nějaký moment dosa- ženo. Tento index uvádí ceny průměrné, což je pochopitelně informace s větší vý- povědní hodnotou. To, že cena 40stopého kontejneru z Číny stoupla v průměru až k 10 tisícům dolarů a že průměrná cena na 8 hlavních světových linkách šla přes 6 ti- síc dolarů, asi potěší málokoho. V případě dopravy z Číny jde o 485% růst v mezi- ročním srovnání a u indexu oněch hlav- ních linek je to 293% nárůst. Proč je cena kontejnerů tak vysoká Za rekordními sazbami není jeden kon- krétní důvod. Jde spíše o průsečík něko- lika faktorů, které se bohužel sešly do- hromady. • Zvýšení poptávky po hmotných produktech v důsledku pandemie a s tím spojená potřeba převážet po světě více zboží. Zejména z Číny na Západ. • Zpomalení kontejnerové dopravy – kvůli protikoronavirovým opatřením došlo nejprve v prvních měsících roku 2020 k narušení logistiky. Následovalo zahlcení cílových přístavů a situaci roz- hodně neprospěla ani dočasná blokace Suezského průplavu. • Cílové přístavy se nadále potýkají s nedostatečnou kapacitou, takže lodě nemohou v přístavech zůstávat příliš dlouho. Mnohé jsou nuceny vyplout zpět do Číny a ponechat některé prázd- né kontejnery na místě. Dle dostupných informací se vracejí zpět s menším po- čtem kontejnerů, než s jakým připluly. A to o 5 až 8%. Zlepšení situace se neočekává ani v příš- tích měsících. Firmy aktuálně neznají žádný způsob, kterým úzká hrdla lahví, jak nazývají situaci v přístavech, rozší- řit. Komplexnější řešení lze očekávat až v době, kdy globální obchod zpomalí. Nově objednané lodě a kontejnery, o nichž zahraniční média často píšou, sice pomohou, ale také to nebude hned. Navíc větší počet lodí neřeší nedosta- tečné kapacity pro vykládku a nakládku kontejnerů v přístavech ani nedostatek lidí schopných tyto lodě kormidlovat. A aby to nebylo málo, čínští producenti kontejnerů samotných vyrábějí jen ta- kové množství, aby se pořizovací ceny držely vysoko. Žádný z nich nemá zájem trh zahltit, a způsobit tak pokles cen. A nedostatek kontejnerů na trhu v dů- sledku udržuje vysoko i ceny dopravy. Začarovaný kruh, který vyřeší až to, že přestanou hlavně Evropané a Američané nakupovat. K tomu určitě dřív nebo poz- ději dojde – oči všech se proto upínají ke konci letošního a začátku příštího roku. Lubor Jarkovský Tabulka s vývojem cen kontejnerové dopravy mezi Východem a Západem na 8 hlavních linkách. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors Vývoj průměrné ceny za 40stopý kontejner od loňského června až do letošního 27. května na 8 hlavních světových linkách. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=