SELL: 04 / 2021

54 • Sell • 4/2021 Většina obchodních značek na trhu fungovala dlouhé roky podle velmi jed- noduchého vzorce. Áčkové značky díky vlastnímu vývoji a silnému výrobnímu zázemí určovaly a nadále určují trendy a dávají trhu do určité míry směr. Značky obchodní situaci pečlivě sledují, a jakmi- le se nějaký typ produktu nebo techno- logie „uchytí“, nejlépe velmi razantně, a prodeje strmě stoupají, nakoupí obdob- ný výrobek v Číně, kde se leckteří výrob- ci třetích stran specializují na důmyslné „kopírování“ těchto zařízení. Většinou jde o lacinější a méně kvalitní verze, s nimiž pak může obchodní značka přijít na západní trhy za cenu, jíž áčko- vá značka nemá šanci dosáhnout. Široká masa hladových spotřebitelů pak koupí kvůli nízké ceně právě tento produkt, zatímco áčková značka, která původně trend definovala, přichází se svým draž- ším (a většinou kvalitnějším řešením) o zákazníky. Je to samozřejmě velmi zjed- nodušený obraz složitých obchodních mechanismů, ale v zásadě tento tanec, který spotřebitel nevnímá, protože nedo- káže mezi obchodní značkou a značkou s vlastními výrobními kapacitami a vývo- jem rozlišit, probíhá už nějaké dvě deká- dy. Nejintenzivněji posledních deset let. Proměna obchodních značek Předchozím textem nechci určitě říct, že vše, co obchodní značky dováže- jí, je špatné. To v žádném případě. Především některé z nich se z popiso- vaného vzorce začaly postupně vyma- ňovat a s tím, jak na trhu uspěly a zvý- Značka Philco výrazně změnila v regionu strategii. Nechová se jako typická obchodní značka a má velké ambice Legendární značku Philco si dodnes spousta lidí v Česku pojí s kategorií praček. Takzvanou „Philco fordku“ používala i za minulého režimu nejedna domácnost a na vysněný kus se stály nekonečné fronty. Philco už dnes nemá s firmou Ford nic společného, což ale neznamená, že by nešlo o zajímavého dodavatele domácích spotřebičů. Ba naopak. Přestože je dnes v podstatě značkou obchodní bez vlastních výrobních kapacit, nejde cestou vypočítavého zahlcování trhu levným a nekvalitním zbožím. Letos navíc značka slaví 10 let návratu na evropský trh.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=