SELL: 04 / 2021
61 Sell • 4/2021 • 61 SELL • 13 LET NA TRHU Bylo každopádně potřeba bojovat, pro- tože jsem já, externí redaktoři a dal- ší angažovaní pochopili, že projekt má skutečný potenciál. Vždyť v Česku žád- ný B2B časopis tohoto typu neexistoval a bylo jen otázkou času, než ho začne trh akceptovat. V západních zemích tento typ médií funguje už od 70. let a nikdo z výrobců tam smysluplnost spoluprá- ce na takovém projektu nezpochybňuje. I díky trpělivosti majitele našeho malého vydavatelství a jeho postupným finančním injekcím jsme ony kritické dva roky přeži- li, než na sebe začal magazín vydělávat. Obsahová kvalita byla na začátku bídná Když teď listuji starými čísly, otevřeně přiznávám, že dnes už bychom je vydat nemohli. Velké množství typografic- kých i faktických chyb, povrchnost tex- tů, nezasvěcenost… Žádný učený z nebe nespadl, to je jasné. Přesto se zpětně ne- divím, že mnoho firem v prvních letech nechtělo do SELLu investovat. Trhu s domácími spotřebiči, jeho mecha- nismům a fungování jsem tehdy vůbec nerozuměl já ani externisté. Časopis se proto věnoval hlavně produktové strán- ce a ani zde nebyly výstupy vždy v opti- mální kvalitě. Necítím se proto dotčeně, že mi v první třetině existence časopisu spousta lidí řekla na nabídku inzerce prosté „Ne“ bez další diskuse. De’Longhi, Beko a všichni další Naději nám ale dali někteří jednotlivci, kteří přes diskutabilní úroveň časopisu viděli v projektu z dlouhodobého hledis- ka potenciál. Prvním byl Andrea Natale, který v té době intenzivně pracoval na tom, aby etabloval značku De’Longhi na českém trhu. Dlouholetý šéf zdej- ší pobočky italské firmy znal tento typ médií právě ze své rodné země a jevil od začátku upřímný zájem spolupracovat. Krátce nato zaujal podobný postoj i Roman Kantor v roli nového šéfa znač- ky Beko. Myslím, že právě Roman Kan- tor si určitě sám moc dobře pamatuje, jaké to je, když se na vás lidé dívají skrz prsty, posmívají se vám a dehonestují vaši značku. Beko zezačátku prodávalo hlavně levné sporáky a pračky a leckteří zástupci tradičních značek při vyslovení názvu této firmy zvedali oči v sloup. Kam Beko dokráčelo, víme všichni… Kolem roku 2010 se objevovaly prv- ní větší náznaky změn a spolupracujících firem začalo přibývat. A to i díky tomu, že do branže mířily nové tváře nezatí- žené tím, že jim tady chce nějaký mladý kluk narušovat zavedené pořádky jakým- si časopisem. Sněhová koule byla v pohy- bu, až jsme dospěli do fáze, že zhruba polovina branže s námi spolupracovala a časopis byl konečně finančně stabilní. Kontroverzní Jarkovský a SELL coby servis trhu Dodnes se setkávám s tím, že mě někdo označuje za kontroverzního novináře. Leckomu vadí, že píšu věci bez obalu a že se nebojím témat, která mohou být až nepříjemná. O některých firmách jsem v posledních letech napsal články bez ohledu na to, zda měly v SELLu in- zerci, nebo ne, které v jejich kancelářích vzbudily pozdvižení. Za těch 13 let jsem se párkrát seknul a neměl pak rozhodně klidné spaní, ale největší zloba nenastala, když jsem publikoval chybné informace. Ne nadarmo se říká, že za pravdu se člo- věk zlobí nejvíc. Mým úkolem není vydávat sluníč- kovou výkladní skříň firem. To, co dělá SELL tím, čím je, jsou právě texty, které v rámci branže upozorní na rozličné ne- švary. Právě tyto texty dle ohlasu, který přichází v posledních letech prakticky na každé vydání, jsou pro většinu z vás důvodem magazín otevřít a číst. Přesto- že tím zavírám dveře ke spolupráci s ně- kterými subjekty, nic na svém upřímném projevu měnit nebudu. Peníze nejsou všechno. A začít vydávat „bezpohlavní SELL“ by bylo jako si pod sebou řezat větev. SELL je kolektivní dílo Co osobně považuji za nejdůležitější, je fakt, že časopis nemá inzerenty nebo klienty, jak jim říkají prodejci inzerce ve velkých vydavatelstvích. SELL má partnery. Spolupráce netkví v publikaci dodaných vizuálů, nýbrž v kontinuální komunikaci o tom, co se na trhu děje. Pokud podrobujeme kritice velké prodej- ce, jako je Alza, Mall a další, například kvůli některým praktikám, není to pou- ze hlas můj nebo hlas externího redakto- ra. Je to hlas trhu, protože obsah časopisu vzniká na základě soustavné a neutucha- jící komunikace mezi námi a firmami z branže, které s námi úzce spolupracují. Proto také současná vydání stojí někde úplně jinde než zmiňovaná čísla z roku 2008 nebo 2009. Naším cílem nadále zůstává vytvářet s firmami komunikační kanál, nikoliv někomu tupě a mechanic- ky tisknout reklamu. Společný projekt s deníkem E15 Našemu časopisu v průběhu let velmi po- mohla také tehdy vcelku revoluční spo- lupráce s ekonomickým deníkem E15. Když jsme začali řešit nápad vydávat v něm speciální přílohy, leckdo si opět ťukal na hlavu. „Inzerovat v roce 2013 spotřebiče v novinách? Vždyť už nejsou devadesátky!“ Svým způsobem pravda. Jenže projekt speciálů se opět natolik vymykal a byl velmi dobře zacílený na movitější a vzdělanější lidi, kteří jsou ty- pickými čtenáři E15, že se nám povedlo celou věc rozjet. Letos speciály vychází devátým rokem – pandemie pochopitel- ně do našich plánů loni i letos zasáhla, a tak jsme zpracovali některá témata v digitální formě na E15.cz . I po deví- ti letech platí, že nic podobného žádný další mediální dům v Česku nepublikuje. SELL dávno není printovým médiem Digitalizací prošel před lety i samotný časopis, který nadále nákladně tiskneme, protože dle našich zjištění většina lidí z branže printovou verzi stále preferuje. Digitální publikaci dáváme na náš web už skoro dekádu. Postupně se přidal mailový newsletter, LinkedIn, YouTube a nově také plně webová verze časopi- su. SELL je dnes už multiformátovým a multimediálním projektem. Přes- to zůstává věrný své původní myšlen- ce – zajišťovat branži informační servis a tvořit komunikační kanál mezi prodejci a výrobci. To, zda se nám to daří, musíte posoudit sami. Já bych chtěl jen v závěru poděkovat všem, kteří přispěli k tomu, že jsme doputovali až sem. Díky za to, že už 13 let sedím na stejné židli, a za splněný sen jednoho obyčejného kluka z Prahy. Lubor Jarkovský Úplné začátky. IFA 2010. Zleva doprava – Lubor Jarkovský (CZ SELL), Grzegorz Leśniewski (PL SELL) a Dávid Szalai (HU SELL).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=