SELL: 05 / 2021

ROVATCÍM 56 56 • Sell • 5/2021 Český trh domácích spotřebičů se za poslední dekádu značně proměnil. Ne- závislý trh se smrskl na minimum, vel- cí prodejci díky akvizicím konkurence i vlastnímu obchodnímu úspěchu vý- razně posílili, a dokonce i v segmentu kuchyňských studií došlo k citelné kon- solidaci, která bude, přiživená dopady koronavirových lockdownů, nepochybně ještě pokračovat. Proměny v rozložení sil u značek jsou také značné. Tradiční hráči spíše oslabují ve prospěch dravé asijské konkurence – v některých kategoriích už trhu vládnou Korejci, zatímco Číňani klepou hlasitě na dveře. V horizontu příští dekády nebude uchráněn ani velmi silný Electrolux. Teď píšu část témat, která jsme s Josefem He- gedüšem rozebírali koncem června při neformálním setkání, krátce po tom, co se dozvěděl, že centrála Whirlpool roz- hodla o sjednocení pozice obchodního ředitele pro Česko a Slovensko. Zastávat ji bude Peter Fabuš. Josef Hegedüš od- chází. Ve firmě pracoval od roku 1998 až doteď s tříletou pauzou, kdy si odskočil v roce 2015 do exportního oddělení fir- my FAST. Když se vrátím ke změnám na trhu, o nichž byla řeč, a výhledu na příštích deset let, Josef na moji kritiku, že firmám chybí vize, odvětí: „Který korporát dnes- ka plánuje v horizontu deseti let?“ A má pravdu. Vize se vytratily. Hlavně u tra- dičních značek. Ty asijské podle mě ales- poň nějaké mají, a proto postupně rostou a vytlačují tradiční konkurenci. Vidět je to dlouhodobě na trhu volně stojících spotřebičů. Tradiční značky proto teď dělají byznys hlavně ve vestavbách, kde konkurence z Východu zatím silná není. Tik tak… Přesto vidím za celým týmem Whirlpool po letech útrap a nekončících personálních změn poctivý kus práce. Firmě se podařilo dostat z nejhoršího. A na tom nese vedle ostatních oddělení nemalý podíl i Josefův obchodní tým. Vzpomínám si, že jsem Josefa na různých akcích potkával už v prvních letech, co jsme vydávali SELL. Jak roky běžely, pochopil jsem, že má na trhu opravdu dobré renomé. Ostatně reakce na jeho odchod z Whirlpoolu byla z trhu nebý- vale silná, řekl bych až emotivní. Dostal jsem v den oznámení zrušení jeho pozice od mnoha lidí z branže dotazy, zda vím něco víc, než říká oficiální komuniké. Je- jich množství bylo neobvyklé a myslím, že to o něčem vypovídá. Za jeho odcho- dem každopádně není žádná zednářská či jiná konspirace. V centrále Whirlpoo- lu zkrátka učinili korporátní rozhodnu- tí – takové to bez emocí od „excelové tabulky“, kde škrtli buňku „Josef “. Že to s ohledem na výsledky a to, co Josef Hegedüš reprezentuje na českém trhu jako zkušený obchodník, nedává lidsky smysl, je věc druhá. Tak to prostě ve vel- kém byznysu chodí. Nezbývá než Josefovi popřát mnoho sil a elánu, ať už ho osud zavede kamkoliv. Zájem o jeho služby na trhu určitě bude. O tom nepochybuji. Lubor Jarkovský Odcházení Když jsem před třinácti lety nastoupil jako šéfredaktor SELLu, většina čelných manažerů firem patřila mezi ty, kteří ještě zažili byznys devadesátých let, a někteří dokonce stáli na samotné startovní čáře svobodného trhu krátce po sametové revoluci. V současnosti těchto legend, které se účastnily předávky mikrovlnek zákazníkům přímo z kamionu, působí na trhu už jen pár. Jednou z nich je i Josef Hegedüš, jenž ke konci června opustil společnost Whirlpool. A i když určitě neřekl své poslední slovo a v branži snad zůstane, jeho odchod z firmy, kde s drobnou přestávkou pracoval nějakých dvacet let, pro mě symbolizuje konec jedné éry. A to jak v rámci branže, tak v historii firmy Whirlpool.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=