SELL: 07 / 2021

ROVATCÍM 16 16 • Sell • 7/2021 Čína Situace v zemi, kterou lze považovat za „světovou továrnu“, má k normálnímu stavu daleko. Čína se potýká s nedostat- kem energie a máme od několika zdrojů z branže potvrzeno, že u menších továren, z nichž odebírají jejich společnosti zboží, už došlo na vypínání proudu. Velkých hráčů se to netýká. Foxconn tak nadále chrlí nejnovější iPhony, zatímco taková výroba spotřebičů pro obchodní značky vázne. Továrny si samozřejmě kompli- kovanost situace uvědomují a snaží se své zákazníky pravidelně informovat o svých kapacitách a dostupnosti materiálů. Logistika na tom také není dobře, protože je nedostatek kontejnerů i lodí, které se navíc hromadí ve svých destina- cích a čekají frontu na vykládku. Přísta vy už chystají řešení, aby se tato situace v budoucnu neopakovala, ale jde spíš o vizi pro dobu postpandemickou. V nej- bližším čase se „úzká hrdla“ v přístavech vyřešit nepodaří. Od objednávky do českého skladu Jak probíhá v současnosti proces objed- návky zboží z Asie? 1. Firma objednává zboží v čínské to- várně. Produkce aktuálně probíhá cca 12 týdnů po objednávce. 2. Blíží se termín produkce, řeší se plat- by a objednavatel dostává ve dvoutýden- ním předstihu avízo, kdy bude jeho zboží vyrobeno. 3. Probíhá výběr poskytovatele logis- tiky a hledá se volný kontejner. Dodava- tel informuje o takzvaném „cargo ready date“, čímž se označuje datum, kdy bude zboží v přístavu k naložení. 4. Výrobce zboží musí na webovém portálu přístavu zamluvit kontejner na konkrétní lodi. Pokud to neudělá včas, nezíská na lodi místo. Samotný objedna- vatel nemá na tento proces vliv a nemůže ho sám řešit. 5. Proces naložení kontejneru na loď trvá nyní cca 21 dní místo dřívějších 10 dnů. V hlavní sezoně během podzimu se doba většinou ještě prodlužuje. 6. Zboží míří na lodi do některého z evropských přístavů. Do Hamburku trvá nyní cesta 35 až 40 dnů. Před pande- mií to bylo 28 až 31 dnů. 7. V Evropě dochází k vyložení zbo- ží z lodi a jeho proclení, což zabere 3 až 5 dní. Následuje buď 10denní cesta vlakem, nebo 6denní cesta tahačem. Od chvíle, kdy si nějaká značka objedná zboží, do doby, než ho reálně dostane v Česku na svůj sklad, uběhne v součas- né době 5 až 6 měsíců, přičemž výjimkou není ani dodání až za 7 nebo 8 měsíců, pokud dojde v celém procesu k nějakým problémům a zdržením. Ceny kontejnerů Kontejnerová doprava nebyla většinou před pandemií příliš zisková. Konku- renční boj byl velký a ceny za 40stopý kontejner typu „high cube“ se pohybo- valy okolo 2 300 dolarů. Rejdaři byli mnohdy při těchto cenách podle dostup- ných informací ve ztrátě, takže současná situace, kdy se ceny z Číny do Evropy za zmíněný typ kontejneru pohybují okolo 15 000 dolarů, jim zcela vyhovuje a ne- mají žádné snahy kapacity zvýšit. Podle některých lidí z trhu dokonce udržu- jí ceny schválně vysoko, protože se hojí a kompenzují si předcházející ztrátové roky. Firmy nevozí zboží jen za tržní ceny Kdyby měli výrobci dovážet zboží do Evropy a platit tržní cenu kontejneru 15 000 dolarů, byly by obchody (ne- jen) s elektronikou poloprázdné. Nebo by došlo k razantnímu zvýšení cen. Logistická noční můra pokračuje Dodání zboží z Číny trvá až dvakrát déle Situace s narušenou logistikou, rekordně vysokými cenami dopravy a rostoucími náklady na komponenty i základní materiály se týká celého trhu. Není firma, která by nebyla některým, ale popravdě spíše všemi zmiňovanými problémy zasažena. V redakci jsme se proto ponořili hlouběji do celého procesu objednávek zboží z čínských a tureckých továren, které jsou pro Evropu nadále klíčové. Jednoduché to výrobci ani dovozci opravdu nemají a ani mít v dohledné budoucnosti nebudou.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=