SELL: 07 / 2021

17 Sell • 7/2021 • 17 TÉMA ČÍSLA • VÝROBA A LOGISTIKA Vývoj průměrné ceny za 40stopý kontejner od loňského 31. října až do letošního 28. října a na 8 hlavních světových linkách. V poslední době začala cena mírně klesat. Pokles se však netýká lodí směřujících z Asie do Evropy. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors Tabulka s vývojem cen kontejnerové dopravy mezi Východem a Západem na 8 hlavních linkách. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors 3 nejčastější důvody zpoždění zboží z Asie 1. Nedostatek kontejnerů 2. Zdržení při nakládání zboží na loď 3. Zdržení při vyložení zboží v evropském přístavu Nic takového se zatím nestalo, proto- že firmy využívají i dalších možností. Například české velkoobchody, které dovážejí velké množství zboží pro své obchodní značky, si domlouvají s rejdaři větší objednávky kontejnerů, kde dosa- hují nižších cen. Další a zatím hojně využívanou va- riantou je přeprava kontejnerů formou CIF (Cost, Insurance and Freight), kdy přepravu objednává sám dodavatel. Týká se to hlavně velkých firem, jako Midea, Haier nebo Hisense, které mají obrovské kontrakty s lodními přepravci. Odběra- telům pak mohou nabídnout své vlastní nasmlouvané kontejnerové kapacity. Cena takového kontejneru je zhruba na polovi- ně tržní ceny. Dodatečné náklady tvoří přeprava z přístavu do Česka, která nyní stojí 1 200 až 1 500 eur. Mnohé firmy každopádně teď tro- chu trnou, co nastane v příštích měsících, až stávající kontrakty velkých výrobců s rejdaři vyprší. Očekávají celkem logicky, že i cena CIF přepravy stoupne a mini- málně o kousek poskočí směrem k ceně tržní. Varné konvice a americké lednice Ceny kontejnerů sice vystoupaly na ex- trémní hodnoty, jenže ne u všech produk- tů to představuje stejně velký problém. Do 40stopého high cube kontejneru se vejde 70 side by side chladniček anebo také 4 až 5 tisíc varných konvic. Cenově dostupněj- ší SBS lednice může mít pořizovací cenu kolem 300 dolarů. Při tržní ceně kontej- neru 15 000 dolarů dělají náklady na pře- pravu jednoho kusu 200 dolarů, Musíme ale připočítat i další náklady na clo a pře- pravu z přístavu do Česka. Celkově tak může jít o částku přesahující 300 dolarů. Zatímco před covidem tvořily náklady na dopravu 15% pořizovací ceny výrobku, dnes to může být až 50%. U zmíněných varných konvic není cena kontejneru tak zásadní, protože se rozpočítá mezi mnohem větší množství kusů a nemá na celkové náklady takový dopad. Není proto divu, že spousta menších značek, hlavně těch obchodních, bez pří- stupu k CIF kontejnerům či bez dosta- tečně velkých vlastních objednávek, které cenu jednoho kontejneru mohou výrazně snížit, přestala velké spotřebiče z Asie do- vážet. Turecko Situace v další pro Evropu významné oblasti je o poznání lepší než v Číně.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=