SELL: 07 / 2021

51 Sell • 7/2021 • 51 SITUACE NA TRHU leží na tom, jestli jde o model s No Frost s průchodkou z mrazáku, tedy model, který kvůli své konstrukci vysušuje po- traviny, nebo modernější variantu s od- dělenými chladicími okruhy. Ta naopak uchovává jídlo až několikanásobně déle čerstvé. A finanční náklady na vyhoze- né jídlo bývají zpravidla o dost vyšší než oněch 200 Kč. Spotřebitelé ovšem takto nepřemýš- lejí, protože většinou ani nevědí, že jim nějaký autodosing může ušetřit nemalé sumy za prací prostředky a sekundárně i za vodu, energii a náklady na oblečení, které má při efektivním neprodlužova- ném praní delší životnost. Nebo že jedi- ná lednice, o níž by měli vůbec uvažovat, je ta s oddělenými chladicími okruhy, je- likož z ní zbytečně během roku nevyhodí jídlo za stovky, ale spíše tisíce korun. Průměrný zájemce o spotřebič výběru nevěnuje tolik času, aby přínos zmí- něných technologií pochopil a ocenil. Naopak nízkému číslu u kWh na ener- getickém štítku rozumí každý hned. Očekáváme tedy určité zvýšení poptáv- ky po spotřebičích s rekordně nízkou spotřebou bez ohledu na to, že třeba nebudou tou nejekonomičtější volbou. Ostatně během října už naše redakce zaznamenala u některých značek mar- ketingové aktivity, v nichž znovu oprá- šily spotřebu elektřiny v kontextu s růs- tem cen energií. Závěr léta na pozitivní vlně V srpnu a v září se udržel trh s tech- nickým spotřebním zbožím za všechny sektory v černých číslech (meziroční srovnání). Největší propad se celkem logicky týká spotřební elektroniky, pro- tože loni ještě lidé ve velkém kupova- li nové televizory kvůli tehdy pomalu dokončovanému přechodu na standard DVB-T2. Už loni bylo jasné, že se to v meziročním srovnání projeví v roce 2021 výrazným propadem hodnoty trhu. Co se týče domácích spotřebičů, u nich je zřejmé, že letos pro ně měli spotřebitelé k dispozici větší díl svého rozpočtu, protože nemuseli pořizovat nový televizor kompatibilní s DVB-T2. Zajímavá je z našeho pohledu stagnace tradičního prodeje nejen v sektoru ma- lých domácích spotřebičů (SDA), ale i těch velkých (MDA). Konkrétní čís- la doporučujeme prostudovat v grafech, které nám poskytla společnost GfK. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=