SELL: 07 / 2021

55 Sell • 7/2021 • 55 INTERVIEW • HOLGER BRACKEMANN • STIFTUNG WARENTEST INTERVIEW • HOLGER BRACKEMANN • STIFTUNG WARENTEST regulací, jako je ekodesign, ale i vědecké a analytické limity. Druhý pohled se týká relativních aspektů, jako jsou rozdíly mezi jednotlivými testovanými produkty. Po- kud nejsou dodrženy zákony a standardy, výsledek testu je většinou jednoznačný. Produkt v testu neobstojí. Mají různé testované oblasti i různou váhu, tedy odlišný dopad na výsledek? Máme na mysli například to, jaký vliv má na celkové hodnocení to, že má prač- ka nekvalitní displej? A jaký to, že se její buben netočí, jak by měl? Samozřejmě, každé kritérium má odliš- nou míru důležitosti. Nejprve hodnotíme oblasti, jako jsou funkčnost a použitel- nost, a teprve potom individuální krité- ria. Funkčnost je proto obvykle v popře- dí. Řekněme, že tvoří 50 % hodnocení. Bezpečnosti nepřikládáme v hodnocení velkou váhu, což většinu lidí překvapuje. Důvod je jednoduchý. U každého výrob- ku očekáváme, že je bezpečný, protože to už vyžadují evropské zákony. Místo toho, abychom bezpečnost ve výpočtu hodno- cení brali jako zásadní faktor, srážíme hodnocení jiným způsobem v případě, že není zařízení bezpečné. Záleží na tom, jaké funkce produkt má? Může být hodnocen jako excelentní, pokud pracuje podprůměrně, ale má nadprůměrnou funkční výbavu? Na tuto otázku také nelze odpovědět obecně. V mnoha případech se řídíme tím, jak je výrobek prezentován. Napří- klad u vanilkové zmrzliny očekáváme, že v ní bude použita výhradně pravá va- nilka. U spotřeby energie je to jiné. Po- kud je na energetickém štítku korektně uvedena vysoká spotřeba, neznamená to vysoké hodnocení. Vždy upřednostňuje- me nízkou spotřebu před vysokou. Vše se tedy odvíjí individuálně případ od případu. Liší se kvalita konstrukce a životnost mezi současnými spotřebiči a těmi vyro- benými před 10 nebo 15 lety? To je opravdu dobrá otázka. A ani na ni není snadná odpověď. Vnímáme ob- rovský pokrok v mnoha kategoriích, jako jsou smartphony, televize nebo počítače. U spotřebičů došlo k velkému pokroku v oblasti snižování spotřeby energie a vody. Nevidíme ale zásadní rozdíly v kvalitě spotřebičů za posled- ních 10 let. Existují vůbec modely bez jakýchkoliv vad? Ano, i takové jsou. Když sám něco kupujete, spoléháte na vlastní zkušenost? Díváte se na výrobek jinak než běžný spotřebitel? Jako každý spotřebitel i já nakupuji spon- tánně. V případě důležitých nákupů ale volím podle výsledků Stiftung Waren- testu, protože vím, že jim mohu věřit. Spousta zařízení, která doma používám, byla u nás testována. Beru to také jako zajímavou možnost porovnat výsledky testů s mými vlastními zkušenostmi. Čas od času to může vést i k tomu, že na- vrhnu nějakou úpravu našich testovacích postupů. Jak se díváte na spotřebitelské testy a re- cenze na internetu? Získávají díky nim odborné testy, jako ty vaše, ještě vyšší kredibilitu? Nebo naopak se kvůli nim stírají hranice mezi jednotlivými testy? V Německu důvěřuje našim testům opravdu hodně lidí – 75 %. Abyste ale naše kompletní testy mohli vidět, musí- te si k nim zaplatit přístup nebo si koupit nějaké vydání našeho magazínu. Takzva- né „spotřebitelské testy“ nejsou buď testy vůbec, nebo není zřejmé, jak probíhají. Jsou však zdarma a webové stránky získá- vají díky prolinkování na prodejce peníze. V důsledku toho kontinuálně komuniku- jeme, že jsme skutečná testovací instituce. Odhalujeme spotřebitelům, kolik úsilí testování věnujeme a že jsme jediní sku- tečně důvěryhodní. Většina nakupujících si chce pořídit dobrou značku a dobrý výrobek. Existu- je vůbec taková věc? Je mezi těmito dvě- ma požadavky zákazníků souvztažnost? Jsme vždy velmi obezřetní ve vytváření nějakých závěrů na základě našich testů, pokud jde o výrobky, které jsme přímo netestovali. Samozřejmě existují značky, které často dosahují velmi dobrých vý- sledků. Neexistuje ovšem žádná garance toho, že všechny jejich produkty jsou dob- ré. Vždy existují nějaké nepovedené mo- dely. Plyne z toho ovšem i něco pozitiv- ního. Nikdy nepřijdeme o práci, protože máme pořád co testovat.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=