SELL: 09 / 2021
14 14 • Sell • 2021/9 Haier vstupuje na trh vestavných spo- třebičů. Asijské firmy historicky s tím- to krokem mnohdy otálely nebo se o něj pokusily a neuspěly. Na čem stojí vaše strategie pro vestavbu Haier? Nespor- ně máte oproti LG nebo Samsungu ob- rovskou výhodu v podobě dlouhodobé spolupráce se sektorem kuchyňských studií díky značkám Candy a Hoover… Věřím, že náš postup bude úspěšnější, a je pro to několik důvodů. Za prvé máme komplexní portfolio produktů. Ostatní asijské značky nikoliv, nenabízejí ucelené portfolio. Mají své DNA ve volně stojí- cím segmentu. Je tam kladen obrovský důraz na to, aby každý model dosahoval určité obrátky. To funguje ve volně stojí- cích spotřebičích. Vestavba se ale prodává jako katalog, který musí být obsáhlý, aby zákazník našel vše, co potřebuje. Některé modely dělají vlastně tak trochu „kom- parz“, ale celkově to zajišťuje prodeje klí- čovým produktům. Další asijské značky by takovou strategii klidně mohly uvést v ži- vot, jenže mají zkrátka jiný přístup k trhu. Další naší nespornou výhodou je, že máme s vestavbou bohaté zkušenosti díky značkám Candy a Hoover. Celkově je firma naladěna v evropském rytmu a má i v segmentu vestaveb evropskou struktu- ru. Haier Europe se dělí do čtyř jednotek, které mají určitou autonomii. Jsou to praní/ mytí, chlazení, vestavba a malé spotřebiče. Zmínil jste evropskou strukturu. Zna- mená to, že se vestavné spotřebiče Haier produkují skutečně v Evropě? Problémy s logistikou z Číny částečně odpadají? Ano, přesně tak, ale nejde jen o výrobu. Vestavné modely Haier prodávané v Ev- ropě byly i v Evropě navrženy, takže jsou šité na míru zdejším zákazníkům. Ne- jde o žádné „univerzální“ spotřebiče pro globální trh. Novinky, které nyní před- stavujeme, nejsou a nikdy nebyly v Číně prodávány ani vyráběny. To je další věc, která nás odlišuje od asijské konkurence. Na druhou stranu plně využíváme čín- ské know-how a technologie, což je vel- kým benefitem. Haier v podstatě zaplatil vybudování nových továren v Evropě a přinesl nové výrobní platformy, na nichž jsme postavili portfolio navržené Evropany pro Evropany. Ze segmentu built-in tedy nic nevozíme z Číny. Napří- klad máme novou továrnu na chladničky v Rumunsku a novou továrnu na myčky a sušičky v Turecku. Investice do nových továren jsou samo- zřejmě obrovské a jsou dlouho dopředu plánované. S covidem určitě nesouvi- sejí, že? Máte pravdu, o stavbě nových továren bylo rozhodnuto ještě před pandemií. Haier si už tehdy uvědomoval, že se ne- může ve velkém prosadit v Evropě, po- kud bude produkovat věci v Číně a do- vážet je přes půl světa sem. Rozhodl se proto soustředit výrobní bázi do Evropy. Výhledově by mělo až dvě třetiny našich spotřebičů vznikat na kontinentu. To, že jsou pro nás tyto výrobní kapacity s ohle- dem na pandemii obrovskou výhodou, je taková třešnička na dortu. Kdy vstoupil Haier s vestavbou do Ev- ropy? Západní země ji nabídly jako prv- ní? Větší země, jako Itálie, Francie nebo Polsko, už odstartovaly prodeje během letošního roku. Důvodem je i to, že mají tamní trhy trochu jinou strukturu pro- dejních kanálů. Haier je na nich hodně silný v tradičním retailu, kam vestavba zamířila jako první. Start prodeje v ku- chyňských studiích probíhá souběžně s námi, tedy nyní. Na český trh jste přišli nejprve s chlad- ničkami následovanými pračkami Hai- er. Proč jste zvolili tento postup? Jdeme systematicky, nespěcháme a po- stupujeme podle toho, v čem je Haier nejsilnější. Na prvním místě je to chladicí technika, pak pračky. To byly první dva kroky. Třetím je nyní vestavba a čtvrtým budou prémiové malé spotřebiče, jejichž „launch“ očekávám během dvou let. Jak trh chladničky a pračky Haier při- jal? A jak hodnotíte prodejní výsledky od jejich uvedení? Jejich uvedení splnilo 100% naše oče- kávání, protože hlavní prioritou bylo etablovat značku v prémiovém segmentu, což se podařilo. Díky produktům Haier se naší společnosti zdvojnásobil její ce- nový index. Partneři i koncoví zákazníci Haier přijali jako prémiovou značku a její Haier uvádí na evropský trh vestavné spotřebiče. Novinky míří také do Česka a na Slovensko. O vstupu značky do nového a velmi specifického segmentu, o její strategii, plánech, produkci a komunikaci s námi hovořil Jan Šach, šéf českého a slovenského zastoupení firmy. Jan Šach: Haier buduje evropskou výrobu. Naše strategie je neuspěchaná a systematická. Přinese změny na trhu INTERVIEW • JAN ŠACH • HAIER
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=