SELL: 09 / 2021
15 Sell • 2021/9 • 15 INTERVIEW • JAN ŠACH • HAIER pozici nezpochybňují, protože naše port- folio, technologie, funkce, kvalita výrob- ků skutečně odpovídají prémiové katego- rii. Myslím, že v tomto se odlišujeme od naší přímé konkurence, která často nemá své hlavní značky rozdělené do jednot- livých cenových segmentů, takže se jí značky takříkajíc vzájemně požírají. My pracujeme se třemi značkami, přičemž každá má jiný cenový index. Držíme se toho jak v prodeji, tak v marketingové komunikaci. Když už jste zmínil přímou konkurenci. Naše redakce vnímá na trhu probíhající debatu o její agresivnější cenové politi- ce. Vy sami jste ale byli za toto v minu- losti kritizováni. Že tlačíte na prodané kusy, ovšem s minimální marží… Nerad bych nějaké značky přímo jmeno- val… U Candy je strategie skutečně po- stavená na objemu prodejů. Je to značka typu „poměr cena/výkon“, takže tam je důraz na cenu zcela logický a přirozený. U velkých spotřebičů Hoover to však ur- čitě neplatí, protože ty stojí o pozici výš. Haier je pak naší nejvyšší značkou a zvo- lili jsme strategii, ve které nám nejde o rychlý růst. Jak jsem řekl, postupujeme systematicky, což nás odlišuje od některé konkurence. Všichni čekali, že jako ak- tuální globální jednička vtrhne Haier na zdejší trh a zavalí ho produkty a oslnivým marketingem. My jsme místo toho inves- tovali nejprve do úplného základu, který není na první pohled vidět. Myslím tím onu evropskou produkci. Vybudovali jsme lokální výrobní kapacity, následně začali etablovat značku a zajistili, aby byla tr- hem správně vnímána. Dalšími kroky je postupné uvádění produktových skupin podle toho, jak jsou pro Haier důležité. Aby to nebylo málo, začali jsme v těchto skupinách výhradně s těmi nejvybaveněj- šími modely. Teď mám na mysli segment chladniček a praček. Teprve v příštím roce uvedeme ve velkém nové chladničky v masovějších kategoriích, jako jsou mo- dely s mrazákem dole nebo širší portfolio praček v rozšířenějších kapacitách. Kromě toho nám nové továrny pomůžou i u zna- ček Candy a Hoover, protože obě budou mít od příštího roku velmi silné portfolio moderních lednic schopných konkurovat hlavním hráčům na trhu. Oficiálně přichází vestavba Haier na trh od ledna. Můžeme očekávat re- klamní kampaň? V lednu poběží televizní kam- paň, která značku masově představí a podpoří. Chybět nebudou ani další aktivity. Současně už jsme letos otevřeli první shop-in-shop prezenta- ce v Praze, Brně či Bratislavě. A to na prodejnách Alza, Datart, Electro World, Planeo a OKAY. Jaké jsou klíčové vlastnosti u vestavby Haier? Kde má na- vrch před konkurencí? Je toho opravdu hodně. Asi největší perlou budou vestav- né chladničky s šířkou 70 cm s beznámrazovou technologií No Frost. Pokud se nepletu, tak je zatím nikdo v nabídce nemá. Zajímavá je pak určitě 195 cm vysoká vestavná lednice ve stan- dardní šířce. Díky rumunské továrně se budeme na vestav- né chlazení hodně zaměřovat. Aktuálně je ve vývoji třeba čtyřdveřová vestavná chladnič- ka, jejíž uvedení je plánováno na konec roku 2022. Naší ambicí je stát se lídry trhu vestavného chlazení. Z dal- ších spotřebičů musím zmínit myčky, které budou na trh mířit z nové továrny v Turecku. Vyznačují se invertorovými motory, kapacitou 16 sad a velmi úspor- nou energetickou třídou B. Nedávno jsem se díval, kolik myček na trhu tuto třídu má, a jsou to pouhá 2 %. A zapo- menout nesmím na konektivitu, která je u Haieru jeho velmi silnou stránkou. Aplikaci hOn používají i nové spotřebiče Candy a Hoover. Postupně se přejde na tuto společnou platformu napříč celým portfoliem. Poměrně krátce po vašem nástupu na pozici šéfa Candy Hoover v Česku a na Slovensku byly na trh uvedeny vel- ké domácí spotřebiče Hoover. Došlo k tomu na podzim 2015. Zpětně jste pak hodnotil, že byl tento „launch“ příliš rychlý a měli jste s ním počkat. V čem jste se z této situace poučili? A to i ve vztahu k aktuálnímu příchodu vestavby Haier. Určitě jsme se poučili. Vidět je to i na tom, že jsme byli pod určitým tlakem začít se značkou Haier ve velkém hned od roku 2019. My jsme ale její nástup od- dálili právě po zkušenostech, které jsme získali díky Hooveru. Teď si samozřejmě uvědomujeme, že jsme měli tehdy nej- dříve stabilizovat Candy a teprve potom přijít s další značkou, aby toho nebylo moc najednou. Nakonec se Hoover ale na trhu etabloval a letos nám u něho stoupl obrat o neuvěřitelných 100 %. Možná vás překvapí, že obrat součtu Hoover a Haier se aktuálně téměř rovná obratu Candy. Jsem přesvědčen, že spotřebičům Hoover hodně pomohl příchod nových energetických štítků. Zákazníci i podle nich kupují úspornější a kvalitnější tech- niku do svých domácností. Když jsme s vámi hovořili naposledy, věnoval jste v rozhovoru poměrně dost prostoru prémiovým servisním služ- bám značky Haier. Jak jste pokročili? Největší změnou je to, že jsme od října spustili naše vlastní call centrum. Nejen pro Haier, ale pro všechny naše znač- ky. Zákazník dnes očekává od výrobce přímou komunikaci a vlastní call cen- trum nám pomáhá požadavky na servis nebo dotazy zákazníků ke spotřebičům a jejich vlastnostem řešit rychleji a efek- tivněji. Kromě toho jsme vybudovali lokální sklad s náhradními díly, takže jsme schopni mnohem pružněji reagovat a opravovat naše spotřebiče. Na příští rok připravujeme další prémiové služby pro koncové zákazníky značky Haier.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=