SELL: 09 / 2021

ROVATCÍM 28 28 • Sell • 2021/9 Přestože účel ledničky, myčky nebo trou- by je stále stejný bez ohledu na to, zda jde o vestavný, nebo volně stojící spotřebič, obě základní kategorie velkých domácích spotřebičů jsou z pohledu byznysu vel- mi odlišné. Jejich prodejní kanály se sice překrývají, přesto je vestavba nadále silná v těch tradičnějších, zatímco pro volně stojící modely je definitivně klíčovým kanálem internet. I vestavba na něj pro- niká, její prodej je ovšem odlišný, složitěj- ší, protože se tyto spotřebiče často kupují v kompletní sestavě pro celou kuchyň. Vedle toho mnohdy vyžadují odbornou instalaci, minimálně je jejich zprovoznění složitější a nestačí pouhé postavení pro- duktu v místnosti a jeho zapojení do zásuv- ky. Portfolio vestaveb také obsahuje větší množství různých designových variant a jde se u něj někdy až do takových detailů, jako jsou madla v různých designech a po- dobně. Je tedy zpravidla širší a náročnější na logistiku. Obzvlášť v poslední době, kdy kvůli chybějícímu modelu a nemož- nosti dodat zákazníkovi kompletní objed- návku, čekají spotřebiče dlouhé týdny na expedici a vlastně zabírají místo ve skladu. Prosadit se v sektoru vestavných spotřebi- čů není pro nováčka vůbec jednoduché, je- likož musí od nuly vybudovat síť partnerů. V elektrořetězcích a e-shopech je vše jed- nodušší, protože k velkému byznysu stačí několik klíčových prodejců. Nezávis- lých kuchyňských studií zůstává spousta a vytvořit si pozici zavedené značky, kte- rá bude vystavována a doporučována, je zdlouhavý a náročný proces. Korejské hokusy pokusy Snah korejských firem o vstup do vestav- ného segmentu proběhlo už několik, jak u Samsungu, tak u LG. První jmenovaný definitivně vestavbu uvedl v roce 2019, druhý ji z trhu před lety stáhl a aktuálně nabízí jen několik modelů myček a lednic v tomto provedení. Opatrné přešlapování obou Korejců zatím k nějakému přepiso- vání mapy nevedlo a tradiční hráči zůstá- vají v klidu. Na trhu se dokonce nadále setkáváme ze strany konzervativnějších a starších manažerů s určitým bagate- lizováním korejských aktivit ve vestav- bě, případně o těchto značkách mluví s despektem. Je to samozřejmě obrovská chyba, zcela nepochopitelná vzhledem k tomu, čeho LG a Samsung dosáhly v segmentech praní a chlazení. Podceňo- vat je by mělo být to poslední, co by tra- diční značky měly dělat. Přesto se to děje. Lidé jsou nepoučitelní. Pravdou ovšem je, že Korejci toho ve vestavbě zatím moc nepředvedli. LG prakticky nic a Samsung je na počátku cesty, kterou zpomalila pandemie. Firma chtěla podle našich zdrojů už loni praco- vat na pronikání do kuchyňských studií, jenže protikoronavirová opatření její plá- ny zhatila. Letos k významnému posunu nedošlo, a tak uvidíme, co v příštím roce. Ačkoliv ani jedna z korejských firem ne- koupila žádnou tradiční západní main- streamovou značku domácích spotřebičů s vybudovanou sítí partnerů pro prodej vestavby, nezbývá jim než se vrhnout na mravenčí práci a opravdu vše vybudovat od nuly. Korejci jsou také v určité nevý- hodě, protože většinu své vestavby musejí dovážet z Asie, což nebylo optimální už před covidem. Se současnými logistický- mi problémy to činí jejich aktivity na trhu s vestavbou ještě komplikovanějšími… Čínská mise přeskočila pár kapitol Firmy z říše středu na to jdou tak trochu od lesa, protože si místo složitého bu- dování vztahů a postupného pronikání do prodejních kanálů vestavných spotře- bičů koupily etablované evropské značky se vším všudy – tedy i s lokálními výrob- ními kapacitami, což představuje obrov- Tradiční značky budou v příštích letech pod obrovským tlakem Trh s vestavenými spotřebiči čeká zemětřesení. Podobné, jaké v posledních dvou dekádách nastalo na trhu volně stojících spotřebičů, kde v některých kategoriích dominují nebo se v nich přinejmenším silně etablovaly korejské firmy LG a Samsung. Nastupující čínští obři s kartami ještě dál zamíchají a největší změny lze čekat na trhu s vestavbou, kde se zatím daří zavede - ným západním značkám držet pozice. Asijští dravci si brousí zuby na trh s vestavbami

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=