SELL: 09 / 2021
30 30 • Sell • 2021/9 TÉMA ČÍSLA • ZMĚNY NA TRHU JAK SI STOJÍ JEDNOTLIVÉ FIRMY V SEGMENTU VESTAVBY ASIJŠTÍ DRAVCI LG První z korejských firem celé roky bojuje tak trochu sama se sebou. Na jednu stranu má silnou pozici v praní a chlazení, na druhou zbylé kategorie v pravidelných intervalech oťukává, ale nikdy se neanga- žuje se stoprocentním nasazením. Jako by Korejci chtěli dobývat trh, aniž by se museli upsat k nějaké větší investici. Strukturální změny, přesouvání zodpovědností mezi Českem a Polskem, nic z toho rozvoji jejich byznysu úplně nesvědčí. Přitom technologie, osvědčené strategie i peníze na to mají, jak ukázali nejprve v segmentu praní a následně v chlazení, případně v dalších kategoriích na jiných trzích. Je zjevné, že vše hlavně závisí na tom, aby učinil někdo v Soulu strategické rozhodnutí, na jehož základě takříkajíc začíná pak vše svištět… Určité tápání na menších evropských trzích je u LG vidět třeba v tom, že korejský management nemá žádné sepjetí s da- nými zeměmi, jejich kulturou, způsobem života. Například nechápe, proč by měla firma jet na kontraktační výstavy a proč by měla do takové prezentace investovat, a ne pouze vybalit produkty z krabic. Paradoxní pak je, že i výrazně menší hráči, jako Amica nebo Teka, mají přitažlivější prezentace svých spotřebičů. Haier Aktuálně největší výrobce domácích spotřebičů na světě nebyl na trhu rozhodně vidět jako Hisense. Poslední dva roky se věnoval budování evropské výroby a pečlivým přípravám pro nové uvedení značky na trh v prémiovém segmentu a posílení portfolia značek Candy a Hoover. I české zastoupení, jak uvádí Jan Šach v rozhovoru na straně 14, postupuje velmi opatrně po zkušenostech s příliš horlivým „launchem“ značky Hoover v roce 2015. Ve vestavbě rozvíří Haier v dohledné době vody například uvedením 70 cm široké vestavné lednice se systémem No Frost. Firmě Whirlpool tak skončí dosavadní monopol na tento velmi specifický segment, ve kterémnavíc nemá 70cm vestavbu v beznámrazovém provedení. Haier bude první a zatím jediný. Čínský kapitál, který Haier do Evropy přináší, je důležitý nejen pro jeho vlastní značku, ale také pro Candy a Hoover. Kdyby Číňané italskou firmu nekoupili, velmi pravděpodobně by se další dekády nedočkala i přes svou snahu transformovat se z tradičního výrobce domácích spotřebičů na dodavatele smart řešení. Samsung Lídr trhu s televizory měl divizi domácích spotřebičů dlouhé roky jako takový drobný přílepek, čemuž odpovídal i její marketingový rozpočet. Postupně se ale situace změ- nila a Samsung už dělá v segmentu spotřebičů nemalý byznys, přestože významné pozice má pouze v segmentech chlazení a praní. Do dalších kategorií teprve začíná pronikat včetně vestavby, kde se ukazuje jako největší brzda prostý fakt, že na tomto trhu startuje firma téměř od nuly. Prodávat vestavbu online pro její etablování nestačí a v Samsungu to samozřejmě vědí. Přímý prodej na Facebooku nebo vlastním e-shopu bude vždy silnější u volně stojících kategorií. Přestože prodává Samsung vestavbu už dva roky, nemá nadále nabídku nijak širokou. Sehrála v tom roli i pandemie, protože velmi povedenou Infinite Collection, již jsme viděli na veletrhu Area 30 v Německu, uvede na náš trh se zhruba ročním zpožděním. Že se něco ve firmě chystá, potvrzuje mimo jiné nedávno uveřejněný inzerát, v němž Korejci hledají manažera klíčových zákazníků právě pro segment vestavby. Pro Samsung je také určitou komplikací, že nevyrábí hlavní kategorie vestavných spotřebičů v Evropě. Trouby vznikají například v Malajsii, přičemž výrobu během pandemie komplikují i takové věci, že se určité komponenty vezou do továrny až z Německa, hotová trouba pak míří zase do Evropy. Posilování Samsungu v kategorii vestaveb je ovšem nevyhnutelné a pocítí to časem hlavně tradiční firmy, jako BSH, Electrolux nebo Whirlpool. Hisense Čínský obr vyřešil svůj vstup na evropský trh domácích spotřebičů koupí slovinské firmy Gorenje. Zahájil poměrně razantní marketingové aktivity včetně sponzoringu velkých fotbalových šampionátů. Firma má silné výrobní zázemí ve Slovinsku, Srbsku a Česku, které ještě dál rozvíjí. Pro její evropské aktivity jde o důležitý prvek spolu s tím, že získala značky Gorenje a MORA. Vestavbu nabízí nadále výhradně pod jejich hlavičkou. Samotná značka Hisense se drží televizorů, soundbarů a volně stojí- cích spotřebičů (pouze praní a chlazení). Firma nemá pro své značky přidělené fixní role – MORA je sice velmi levná, poprav- dě tlačí s cenou na pilu dle našeho názoru až moc, ale Gorenje a Hisense stojí vcelku na stejné úrovni a částečně si vzájemně konkurují, přičemž jejich tlak na cenu je také obrovský. Jako jedna z mála firem například nezvadla zatím pořádně ceny, což je v současné situaci, kdy všichni dost výrazně zdražují, zarážející. O to složitější bude pro Hisense situace v příštím roce. Nedávno uvedená značka ASKO se staví někam mezi Miele a Gaggenau, takže je zcela mimo mainstream. Dostupnější prémiovou značku Číňané nemají. Hisense bude každopádně významnou silou. Příchod čínských investic a financí už je v grafech GfK vidět. Gorenje coby firma, která byla před pár lety ve značné finanční nejistotě a usilovně hledala investora, má svou budoucnost zajištěnu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=