SELL: 09 / 2021
Sell • 2021/9 • 31 TÉMA ČÍSLA • ZMĚNY NA TRHU 31 Beko Přestože nejde o firmu z Dálného východu, technicky vzato už pochází z Asie, tak ji zařazujeme v seznamu jako spojnici mezi asijskými a evropskými firmami. Beko se dokázalo za posledních víc než deset let proměnit z levné supermarketové záležitosti, která „střílí“ pračky za pět tisíc, v seriózní subjekt, jeden z nejvýznamnějších na trhu. Nebojí se vstupovat ani do prémiového segmentu s trou- bami nebo lednicemi v koncových cenách přes 30 nebo 40 tisíc. Těžiště prodejů samozřejmě zůstává v cenově dostupnějších kategoriích. Zbavit se nálepky „levná značka“ je dlouhý proces, na němž Beko dlouhodobě pracuje. Pevně doufáme, že do budoucna bude na zdejším trhu znovu intenzivněji pracovat se značkou Grundig, která je nyní tak trochu v hibernaci. Silnou stránkou Beka je výrobní zázemí v Turecku včetně produkce mnoha komponent, které ostatní výrobci jen nakupují. Turecko jako výrobní základna má pro aktivity na evropském trhu strategickou lokaci, protože není logistika závislá jen na vodní cestě po moři. BSH Německá firma výrazně změnila v poslední dekádě svou obchodní strategii. Stáhla se z velko- obchodů, vyrazila ve větší míře na internet, což je krok vstříc budoucnosti, na druhou stranu také krok vstříc ještě větší cenové erozi. Není žádným tajemstvím, že u BSH je s ohledem na striktní firemní politiku rozdíl mezi prodejními a doporučenými cenami nejvyšší na trhu, což nenesou lehce hlavně kuchyňská studia, truhláři, potažmo retail. Na prodeji těchto spotřebičů často mají poměrně malou marži. Významným rozhodnutím BSH z poslední doby bylo soustředit značku Bosch primárně na internet a značku Siemens do tradičních kanálů. Bosch se tedy pro kuchyňská studia stává tak trochu kryptonitem, protože zákazníci tyto spotřebiče nacházejí za ceny, které nemůže studio nabídnout, mnohdy jsou nižší než jejich nákupní cena. Siemens je proto nyní pro tento prodejní kanál jasnou volbou. Když dáme cenovou politiku stranou, nic to nemění na tom, že BSH nabízí vysoce kvalitní spotřebiče a má mimořádně pestré portfolio v segmentu vestaveb. Není divu, že si výrobky Bosch a Siemens zákazníci nadále žádají a povědomí o těchto značkách zůstává na vysoké úrovni. A zapomenout nesmíme ani na to, že má BSH, jako jedna z mála tradičních firem, kva- litní smart platformu Home Connect, která je nyní dokonce kompatibilní se SmartThings od Samsungu. Electrolux U Electroluxu je potřeba vnímat regionální kontext. Zatímco u nás je firma lídrem trhu, ve spoustě dalších evropských zemí tak silnou pozici nemá. Českému týmu se podařilo dosáhnout skvělých výsledků kombinací několika faktorů – v první řadě jde o plody jeho práce, ale také trefami do černého, pokud jde o produktové portfolio. Pračky a sušičky s metalickými panely se poved- ly natolik, až konkurenti tento design částečně okopírovali, například Gorenje nebo Samsung. Electrolux byl také jednou z prvních firem, která začala prosazovat multifunkční parní trouby. Dovolíme si říct, že tento trend na trhu vytvořila. Ostatní jen následovali… Dalšími důvody jsou pak oslabení Whirlpoolu a přešlapování asijských značek. V neposlední řadě potom protežování značek Electroluxu v kuchyňských studiích, která mají na těchto spotřebičích vyšší marži než u produktů BSH. K aktuální pozici Electroluxu vedl zkrátka průsečík faktorů, jež se nebudou velmi pravděpodobně už nikdy opako- vat. Tržní podíl Electroluxu pod tlakem asijských firem chtě nechtě v příštích letech klesne, je to velmi pravděpodobné. A v krátkodobém horizontu může firmě lokálně uškodit i to, že řeší trable s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Naše zdroje z trhu hovoří, žeměli úředníci jednat na základě udání. Na trhu rezonuje spousta spekulací, které jsme nebyli schop- ni do uzávěrky ověřit. Martin Svoboda, generální ředitel zdejšího zastoupení švédské firmy, nám poslal jen krátké vyjádření: „V sídle společnosti Electrolux došlo k provedení šetření na místě ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. S úřadem spolupra- cujeme a v tomto okamžiku nemůžeme poskytnout další informace.“ Reakci tohoto druhu jsme očekávali, takže se k tématu ještě vrátíme v příštím roce, až bude k dispozici více věrohodných informací. Miele Prémiová německá značka je jednou nohou v mainstreamu a jednou nohou mimo něj. Chceme tím říct, že je velmi rozšířená a úspěšná, i když prodává poměrně drahé spotřebiče. Klíčové pro ni není dosahování rekordních čísel v prodaných kusech, nýbrž zdravá marže. Miele se o svou budoucnost bát rozhodně nemusí, protože asijské firmy pro ni nepředstavují stejně velké riziko jako pro ostatní tradiční subjekty. Přesto nemůže usnout na vavřínech. Nejvyšší modely značek Haier či Samsung už tvoří plnohodnotnou alternativu obdobně naceněným spotřebičům Miele. EVROPŠTÍ MATADOŘI
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=