SELL: 09 / 2021
32 32 • Sell • 2021/9 TÉMA ČÍSLA • ZMĚNY NA TRHU Liebherr Německý specialista na chladicí a mrazicí techniku patří mezi jasnou volbu, pokud někdo vybírá prémiovou lednici, mrazák nebo vinotéku. Jelikož další typy spotřebičů nenabízí, těží a bude nadále těžit právě z pozice „specialisty“. Asijské firmy ovšem pro Liebherr konkurencí rozhodně jsou. Konkrétně dražší řešení značek LG, Samsung a Haier. Whirlpool Evropská pobočka amerického výrobce se v posledních letech trochu trápí. Akvizice kon- kurenčního Indesitu nepřinesla kýžený efekt, ba naopak, Whirlpool je po pohlcení italské- ho konkurenta dokonce slabší. Exodus bývalých zaměstnanců Indesitu a problémy sjedno- tit výrobní systémy ve všech továrnách také ničemu nepomohly. Událo se toho opravdu mnoho. V poslední době je ale z Whirlpoolu cítit větší stabilita a jasný tah na branku, což se odráží v jeho výsledcích a růstu. Firma má v Česku velmi dobře strukturované portfolio značek. Indesit obsluhuje lowendový segment, zatímco Whirlpool ten mainstreamový od nižšího středu až po vyšší střed. Přestože bylo zrušení distribuce značek Bauknecht nebo Hotpoint citlivé a svým způsobem smutné, šlo o rozumný krok. Whirlpool má jednoznačně potenciál pro další růst, hlavně na trhu vestavných spotřebičů. Musí ještě zapracovat na konektivitě a své smart platformě. Teka Přestože je Teka v segmentu vestavby na rozdíl od značky Amica zavedená, není jí tolik vzdálená. Také nejde o žádný obří korporát, je trhem nedoceněná a dlouho byla přehlížená. Důvody byly poněkud pro- zaické – říkejme tomu „zmrznutí v čase“ v oblasti obchodní a marketingové strategie. To se změnilo loni s příchodem Lucie Klabanové, která česko-slovenskou pobočku Teka nyní vede. Firma prošla a nadále prochází velkou modernizací a rozšířila portfolio o produkty, které mají jedinečné funkce. A to v plném významu slova „jedinečný“, protože troubu se 700°C grilem nedodává nikdo a pizza troubu se 340°C programem jakbysmet. Nemluvě o novém samočisticím dřezu. Zapomenout nesmíme ani na značky jako ECG, ETA nebo Philco. Poslední jmeno- vaná na trhu MDA včetně vestavby dávno působí a díky silnému zázemí společnosti FAST ČR se jí daří zdravě růst. Jelikož je Philco značkou tradiční a známou, nemusí se potýkat s přirozenou nedůvěrou zákazníků jako například ECG, což nepochybně primární volba spotřebitele v případě vestavby není. Pro ECG jsou logicky důležité jiné kategorie domácích spotřebičů, především sektor SDA a mikrovlnky, kde ji lze již považovat za tradiční značku. ETA ve vlastnictví HP Tronicu měla za primární cíl konkurovat Sencoru. Postupně však pronikla do segmentu velkých spotřebičů a v poslední době koketuje dokonce s vestavbami. Už nabízí myčky nebo chladničky. Uvedení trub nebo varných desek je v podstatě pouze otázkou času. Privátní značky představují konkurenci hlavně pro nezávislé lowendové hráče, jako Candy nebo Indesit. Vývoj na tomto trhu také přinese v příštích letech nemalou dynamiku. Pantone 1375 CMYK 0-45-94-0 Amica Polská značka je jedním z mála nezávislých menších výrobců, kterého ještě nikdo z gigantů nekoupil. Už dávno není pouhým dodavatelem levných sporáků, jak na ni bohužel někteří prodejci i zákazníci hledí. Není to dnes už zasloužené. Stačí se podívat na její trouby X-Type nebo nové vinotéky. Amica stojí nadále před těžkým úkolem zbavit se této nálepky. Pomoci by jí mohlo zvažované uvedení značky Fagor na zdejší trh. Amica k ní získala práva už v roce 2019. U koncových zákazníků se druhé zmrtvýchvstání Fagoru obejde asi bez větší reakce. Značku znají a její návrat do obchodů pasivně přijmou, většina si nepochybně ani neuvědomí, že tyto spotřebiče na čas zmizely. U obchodníků to bude samozřejmě složitější, nikoliv však nemožné. Amica každopádně svůj plný potenciál v Česku ještě nerozvinula a předsudky trhu ji v jejím rozletu brzdí. V delším ho- rizontu má šanci si na trhu najít místo a stanout trochu stranou očekávaného velkého střetu východních a západních značek. Lubor Jarkovský PRIVÁTNÍ ZNAČKY VELKOOBCHODŮ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=