SELL: 09 / 2021
37 Sell • 2021/9 • 37 vat. Zkrátka máme ke všemu přístup, což není úplně typické. U některých mnohem větších firem s tímto neustále bojují. Spotřebiče a dřezy Teka se před vaším nástupem prodávaly online minimálně – rozhodně ne na velkých e-shopech. Vy jste to krátce po svém nástupu změ- nila. Takovým symbolem je zalistování na Alza.cz. Jak se tento krok osvědčil? Budete online distribuci ještě rozšiřovat? Naším cílem určitě není proniknout na všechny e-shopy. Rozšířili jsme dis- tribuci do retailu i onlinu firmy NAY a s dalšími společnostmi tohoto typu jed- náme. K tomu zatím nemohu říct víc. Pro nás představoval největší problém loňský, prakticky sedm měsíců trvající lockdown, protože naši tradiční partneři museli zavřít své obchody. Ať už šlo o kuchyň- ská studia, nebo Möbelix či Asko. Alza a NAY nám pomohly překonat tuto pe- riodu a díky nim jsme propad obratu té- měř vykompenzovali. Kdybychom nebyli online, situace by pro nás byla mnohem, mnohem složitější. A nebudu zastírat, že Alza nám pomohla i marketingově, pro- tože jakmile lidé začali naše produkty v její nabídce vídat, přispělo to k lepšímu vnímání značky Teka. Navíc náš byznys s Alzou je velmi dobrý, stejně jako s NAY, kde nyní řešíme prezentaci našich pro- duktů v prodejnách Electro World. Loni na podzim začal s drobnou před- vánoční přestávkou velmi dlouhý loc- kdown až do jarních měsíců. Zmínila jste, že vám prodej v onlinu z velké části kompenzoval uzavření retailu. Jak vel- ké části? Samozřejmě jsme nedokázali kompenzo- vat celých 100%, ale přes 90% to celkově bylo. Když jsme loni v září plánovali roz- počet, nikoho z nás nenapadlo, že nastane sedmiměsíční uzávěra. Trend je aktuálně už dobrý a i tradiční kanály se nám vrátily v plné síle. Nemůžeme vynechat téma inflace, ná- růstu cen dopravy a materiálů. Aktua- lizovali jste od loňska ceník? A chystáte další zdražení v roce 2022? Od některých firemz branže užmáme signály, že je dal- ší zdražení v podstatě nevyhnutelné… My jsme v roce 2021 aktualizovali ce- ník už dvakrát. V únoru nešlo vyloženě o zdražení. Prováděli jsme interní analý- zu portfolia, porovnávali ho s konkurencí do nejmenších detailů a upravovali podle toho ceny. Někde došlo k jejich zvýšení, někde naopak ke snížení. V říjnu jsme pak zdražili, ale jen tam, kde to bylo nezbyt- né. Nechtěli jsme negativně zasáhnout do prodejů nám ani našim partnerům. Před- pokládám, že nás v roce 2022 čeká další vlna zdražování, které ale v případě Teka nebude nijak dramatické. Nedovážíme to- lik dílů a surovin z Asie. Problémy v glo- bální logistice se nás dotýkají méně než v případě jiných značek. Opravdu na vás prudké zdražení kon- tejnerů a materiálů nemá tak velký vliv? Je menší, než se může z externího pohle- du zdát. U určitých typů produktů jsme měli problémy se subdodávkami, nicméně šlo maximálně o pár týdnů. Dokonce se nám podařilo „mít“ věci, které v někte- rých fázích pandemie nikdo neměl. Tušili jsme už loni, že bude lepší objednat víc myček a mít je raději skladem. Přestože nám přicházely se zpožděním, měli jsme jich celkově k dispozici vždy víc, a tím jsme získali výhodu před konkurencí. Na podzim došlo ke skokovému růstu energií. V důsledku dramatického vý- voje zkrachovaly některé energetické firmy. Zhruba milion lidí musí měnit dodavatele. Jak to podle vás ovlivní trh s domácími spotřebiči? Trh to nepochybně ovlivní. Teď je otáz- ka, jakým směrem. Ti, co peníze mají, tedy ti, kteří vybírají spotřebiče střední nebo vyšší kategorie, budou vyhledávat energeticky úspornější řešení. Na tyto zákazníky cílíme. Naopak by mohlo dojít k poklesu v dominantní části trhu, kam patří levné spotřebiče. Dokážou to pří- padné zvýšené prodeje dražších modelů v hodnotě trhu kompenzovat? Nevím, uvidíme. Vaší největší letošní novinkou je nepo- chybně trouba Maestro Pizza se speciál- ním 340°C programem a příslušenstvím na pizzu. Jaké jsou na ni dosavadní reak- ce z trhu? A jak se prodává? Prvotní reakce jsou nadšené, protože jak- mile lidé pizzu z této trouby ochutnají, mají o tuto novinku zájem. Je to dražší produkt. Určitě nečekáme prodej sto- vek kusů měsíčně. Zájem každopádně je a máme z toho radost. Co chystáte v roce 2022. Ať už jde o ob- chodní strategii, nebo produktové no- vinky? Budeme pokračovat ve věcech, pro které jsme položili základy. V každém prodáva- ném segmentu budeme mít něco zajíma- vého. Rozšíříme dál distribuci, dál zefek- tivníme naše postupy. Hodně se chceme věnovat firemní automatizaci. Spousta těchto nástrojů se díky covidu lidem zpří- stupnila a naučili se s nimi pracovat. Sama spoustu různých automatických upozor- nění používám a usnadňují i urychlují mou práci.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=