SELL: 09 / 2021
52 52 • Sell • 2021/9 SITUACE NA TRHU Firmy mají více zboží, ale stejně je ho nedostatek Obecně byla ohledně dodávek letos si- tuace výrazně lepší než loni. Výrobci se covidu přizpůsobili a měli mnohem menší výpadky v dodávkách. Loňský plošný nedostatek myček se už neopa- koval. Jak jsme ale psali už v říjnu ve velkém článku o logistice, k normálu má celý dodavatelský řetězec ještě daleko. Nejvíc ho trápí ceny dopravy a výrazně delší doby dodání, obzvlášť pokud jde o zboží z Asie. Po některých spotřebičích pokraču- je velmi vysoká poptávka na globální úrovni, takže ani k nám se ho nedo- stává dostatek. A to i v prémiové kate- gorii. De’Longhi, Dyson nebo JURA jsou kontinuálně „vyprodané“. Petr Eibl, jednatel českého zastoupení fir- my JURA, nám během společné deba- ty o současnosti a výhledu na rok 2022 řekl: „My máme v tuto chvíli zpožděné dodávky, nebo i výpadky v produktech, a to nejen z důvodu enormních prodejů, ale i logistických problémů. Situaci vidím jako komplikovanou, ale nikoliv špatnou nebo zoufalou.“ Spotřebiče budou ještě zdražovat Další aktualizace ceníků je nevyhnu- telná. Mluvili o ní prakticky všichni manažeři z českých zastoupení značek, se kterými jsme v posledních týdnech hovořili. Ceny vstupů pokračují v růs- tu. Navíc některé firmy v rámci konku- renčního boje nezvedly ceny adekvát- ně a zvýšené náklady zčásti vykrývaly například z marketingových rozpočtů. Drželi tak na uzdě i další firmy, které by jinak zvedly ceny ještě víc, než nako- nec učinily. Že budou koncoví zákazníci kupovat v roce 2022 spotřebiče za vyšší ceny, je prakticky jisté. Popravdě to není z pohledu branže nic negativního. Spo- třebiče se dlouhodobě prodávají za ne- smyslně nízké ceny. Pračka nebo lednice za 5 tisíc jsou holý nesmysl. Bohužel ale nestoupají ceny s cílem celý sektor mar- žově ozdravit, ale jako důsledek zdražo- vání vstupů. Snížení prodejů by nemuselo být drastické Český maloobchod během pandemie táhly nadále stoupající mzdy a nízká nezaměstnanost. Lidé se nebáli utrá- cet. Vždyť například ve třetím čtvrtletí stoupla průměrná mzda v meziročním srovnání o 5,7 %, a to na 37 499 Kč. Problém je v reálném výdělku, který s ohledem na bující inflaci stoupl jen o 1,5 %. Ekonomové očekávají pokračo- vání růstu mezd, který však nedokáže nejspíš kompenzovat inflaci. Mzdy tak podle mnohých z nich v první polovině roku 2022 poklesnou. Určité zklidnění letošního překotné- ho růstu trhu s domácími spotřebiči lze očekávat. Určitě ne však nějaký napros- tý kolaps. Lidé v následujících měsících nebudou nadále příliš cestovat, budou utrácet méně za kulturu nebo pohostin- ství. Peníze budou moci nadále směřo- vat do vybavení domácností. Lokální zástupci firem se bojí cifršpionů ze svých centrál Jedno téma během našich předvánoč- ních setkání se zástupci značek hod- ně rezonovalo. Jde o svým způsobem prekérní situaci, kdy v letošním roce pokračoval enormní meziroční růst hodnoty prodejů, který není přirozený, ale vyplývá z dopadů pandemie. Sektor domácích spotřebičů z covidu na rozdíl od hotelnictví nebo restauratérství těží. Problémem ovšem je, že v centrálách f irem spousta manažerů zahloubaných do excelových tabulek okolnosti růstu příliš neřeší a pokračuje v meziročních srovnáních trhu, což by v příštím roce mohlo znamenat pro lokální pobočky komplikaci. Trh na tom může být vel- mi dobře, ve srovnání s obdobím před covidem dokonce až zázračně, přesto v meziročním srovnání mohou vyskočit červená čísla, protože letošní rok při- nesl v některých etapách až pohádkový růst. Bude tento propad tragédií? Urči- tě ne. Férové by bylo totiž v současnosti spíš porovnávat aktuální data se stej- ným obdobím z let 2019 a 2018. Nemá logiku porovnávat listopad 2021 s lis- topadem 2020, kdy panoval lockdown. Že vykáže letošní jedenáctý měsíc ob- rovský meziroční růst, je jasné. Nemá to ale velkou vypovídající hodnotu. Vypůjčíme si tedy slova jednoho ze zástupců značek, který v neformálním rozhovoru situaci glosoval: „Nejhorší, co se vám může stát, je mít za zády cif- ršpiona z centrály, který hodnotí trh ze vzdálenosti stovek až tisíců kilometrů, trh, o kterém do detailu nic moc neví, ale vidí v meziročním srovnání červe- nou barvu…“
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=