SELL: 01 / 2022

11 Sell • 1/2022 • 11 tavou prezentaci. Nehledě na to, že CES neoznámil, které firmy nedorazily a které se na poslední chvíli přihlásily. Veletrh byl každopádně omikronem silně poznamenán, protože účast na pandemickém ročníku byla ve srovnání s poslední standardní akcí v lednu 2020 o 70% nižší. Konkrétně přijelo 45 tisíc lidí místo 170 tisíc. A ve městě i v halách to bylo znát. Davy, které působily v mi- nulosti až nesnesitelně, byly ty tam, což vnímáme jako asi jediné pozitivum z po- hledu návštěvníka. Jakmile ale člověk vešel do hal, nešlo si nevšimnout spousty prázdných míst, kde měl nejspíš někdo vystavovat, avšak na poslední chvíli svou účast zrušil. Dvě obrovské haly byly uza- vřeny zcela a nahradila je nově postavená menší hala. Přestože firmy jako Samsung nebo Hisense vystavovaly ve standard- ním velkolepém formátu, prakticky bez kompromisů, jiné firmy šly jen těžko po- chopitelnou cestou. Například LG svou obrovskou výstavní plochu pokrylo dřevo- třískovými deskami a kvádry s QR kódy. V prázdném prostoru tak člověk mohl pouze skenovat kódy a prohlížet si pro- dukty virtuálně. Účast na fyzickém vele- trhu bez fyzických produktů nedává podle nás valný smysl. Evidentně si to myslela i spousta návštěvníků, protože prostorem pouze procházeli nebo používali kvádry s QR kódy k sezení, aniž by se o odka- zy a virtuální prezentaci zajímali. O moc lépe na tom nebyly ani expozice některých dalších velkých hráčů, na jejichž účasti veletrhy jako CES do značné míry stojí. Kupříkladu Panasonic se pro letošek z ve- letrhu oficiálně stáhl, ale přesto zde měl velkou prezentaci tvořenou zejména pro- jekcí na čtyři stěny. Popravdě, hlava tato korporátní rozhodnutí nebere. Člověk by po dvou letech života s covidem očekával, že už firmy takovým přehnaným a unáh- leným reakcím nepodlehnou… Nejdůležitější zpráva z veletrhu CES pochopitelně nabídl nespočet novinek, ovšem žádnou takovou, aby opanovala většinu technických médií a stala se symbolem letošního ročníku. Pro nás byla proto největší a nejzásadněj- ší zprávou ohlášená Home Connectivity Alliance, jejímž cílem je zajistit vzájem- nou kompatibilitu aplikací a produktů jejích členů, mezi které patří například Electrolux, Haier nebo Samsung. Celá branže si podle čelných představitelů ali- ance uvědomuje potřebu jednoduchého a bezpečného řešení pro smart domác- nosti. Nyní konečně nastala chvíle, aby se sny a přání staly realitou. Uživatel by tak měl být do budoucna schopen ovládat chytré spotřebiče a další domácí techni- ku prostřednictvím jedné jediné soft- warové platformy. Nezbývá než doufat, že se k zakládajícím členům postupně přidají další velcí výrobci. Co si odnášíme z CES? Především to, že veletrhy určitě nejsou přežitek. Pouze se musí v rámci své vlastní evoluce přizpůsobit měnícímu se světu, a to bez ohledu na pandemii koronaviru. Jejich transformace na di- gitální eventy v roce 2020 se ukázala slepou uličkou, takovou pandemickou z nouze ctností, na což pořadatelé loni reagovali buď kompletním zrušením akce, nebo riskem v podobě pořádání fyzické verze. Ryze digitální varianty po nabytých zkušenostech všichni evi- dentně zavrhli. V každém případě musíme konsta- tovat, že už zářijový Salone del Mobile v Miláně nebo právě nedávný CES jsou bohužel důkazem toho, že v době velké nejistoty, přicházejících nových mutací covidu a měnících se opatření je organiza- ce fyzického veletrhu až příliš riskantním byznysem. Přestože si jejich úsilí nesmír- ně ceníme, po osobní návštěvě CES vní- máme rozhodnutí německých pořadatelů zcela zrušit loňský ročník IFA za rozum- nější řešení. Doufáme, že se letos v Berlí- ně již dočkáme plnohodnotného veletrhu bez větších kompromisů a že lasvegaské dostaveníčko v lednu 2023 zamíří svými parametry blíže k tomu, aby měla cesta přes půl planety smysl. Lubor Jarkovský REPORTÁŽ • CES 2022 Sell • Leden-únor 2017 • 11

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=