SELL: 01 / 2022

19 Sell • 1/2022 • 19 19 Nadále sílícím tématem ve firemním prostředí je takzvaná udržitelnost. Co si pod tímto pojmem představuje společnost Beko? A co konkrétně dělá pro to, aby byla její výroba co nejekologičtější? Nejen o tom s námi hovořil obchodní ředitel celého Arçeliku Ragıp Balcıoğlu. Ragıp Balcıoğlu: Dlouhá životnost spotřebičů nestačí. Musí jít ruku v ruce s ekologickým provozem Udržitelnost je dnes takovým zaklína- dlem. Co to ale znamená pro výrobu? Společnost Arçelik, mateřská společnost značky Beko, dlouhodobě pracuje na začle- nění postupů udržitelnosti jak do obchod- ních operací, tak do produktů. Přijmout udržitelnost do obchodního modelu vy- žaduje nejen odhodlání, ale i transformaci myšlení a významné investice. Abych byl konkrétní, například naše továrna na chyt- ré pračky v Rumunsku je takovou ukázkou toho, jak implementovat efektivní výrob- ní procesy. Je takovým předznamenáním nové průmyslové revoluce. Najdete v ní chytré systémy vytápění i chlazení, účinné řešení osvětlení s využitím denního svět- la, solární panely, čističku odpadních vod a dokonce systém pro zachytávání dešťové vody. Navíc v našich výrobních závodech v Turecku a Rumunsku využíváme 100% zelenou energii. Celkově dosahuje v naší globální výrobě 75% vyžití zelené elektři- ny. Samozřejmě se zaměřujeme i na další oblasti, přičemž v důsledku všech těchto aktivit jsme se v letech 2019 a 2020 stali uhlíkově neutrálními v našich globálních výrobních operacích (pro kategorii 1 a 2) s našimi vlastními uhlíkovými kredity ge- nerovanými naším projektem financování uhlíku pro energeticky účinné chladničky. Neméně důležitým aspektem je odpa- dové hospodářství a dnes tolik skloňovaná cirkulární ekonomika. V první řadě se sna- žíme vyvíjet nová řešení, abychom snížili množství odpadu produkovaného našimi výrobními procesy a zvýšili sběr a recykla- ci. Ostatně máme v Turecku dva závody na recyklaci elektroodpadu (WEEE). A co spotřebitelské hledisko? V této oblasti jsme především rádi, že se nám daří „demokratizovat technologie“. Tedy že k nim má přístup co největší množství lidí. Jde nám o to vyvíjet vý- konné, odolné a současně cenové dostupné domácí spotřebiče, které jsou k životnímu prostředí šetrné. Proto jsme loni uvedli na trh celou novou řadu výrobků, která je velmi ekologická v duchu udržitelnosti. Používáme při její výrobě recyklované ma- teriály, jako jsou rybí sítě a plasty, dále pak biokompozity. Spotřebiče nabízejí uživate- lům technologie pro úsporu vody a deter- gentů. Ještě bych rád zmínil jednu věc, kte- rou nepochybně ocení jak naši obchodní partneři, tak spotřebitelé. A to že naši ve- doucí pozici v oblasti udržitelnosti a de- karbonizace potvrdila i pečeť Terra Carta Jeho královské Výsosti prince z Walesu. Obdrželi jsme ji jako první společnost v našem odvětví. Tato pečeť se uděluje pouze firmám s důvěryhodnými plány pře- chodu k uhlíkové neutralitě do roku 2050, plány podloženými celosvětově uznávaný- mi vědeckými postupy. Vminulosti spotřebiče fungovaly i 20 let. V současné době se cyklus nákupu no- vých přiblížil k 5 letům. Řekněme, že je to mezi 5 až 10. Nebylo by udržitelnější vyrábět dražší spotřebič s delší životnos- tí? Častější výměna spotřebičů znamená více dopravy, více materiálů… Jak trh dospěl k tomu, že si můžete pořídit prač- ku za 200 eur? Samozřejmě souhlasím, že dlouhá život- nost výrobku je klíčovým faktorem udr- žitelnosti. Když se podíváme na životní cyklus domácího spotřebiče, většina uhlí- kové stopy vzniká během fáze používání. Energie spotřebovaná ve fázi používání má dopad na životní prostředí, a čím je pro- dukt účinnější, tím je pro životní prostředí lepší. Pokud má produkt delší životnost, přispívá to k udržitelnosti, protože bude vznikat méně emisí způsobených přepra- vou, výrobou a zpracováním produktů na konci životnosti. Kromě toho produkty s delší životností znamenají méně materiá- lů, které je třeba použít při výrobě. Takže ano, prodloužení životnosti spotřebičů jed- noznačně přispívá k udržitelnosti. Zde ov- šem vyvstává další problém, který ovlivňuje udržitelnost. Narážím na to, že spotřebite- lé používají produkt se stejnou třídou ener- getické účinnosti dlouhé roky, i když jsou k dispozici nové technologie a energeticky účinnější řešení. Když tedy posoudíme udržitelnost produktu na základě jeho po- tenciálu vyvolat globální změnu klimatu, mít méně energeticky účinný produkt po delší dobu může vést k větším emisím než přechod na energeticky účinnější, řekně- me každých deset let. Vzhledem k tomu, že technologický vývoj je obrovský, dnešní energetická účinnost třídy A je potenciální třídou F budoucnosti. Udržitelnost je navíc úzce spojena se spo- třebitelským chováním. Zatímco životnost může být pro jednoho spotřebitele důleži- tější, energetická účinnost může být klíčo- vým faktorem pro jiného. Jeden z našich výzkumů spotřebitelských trendů a udrži- telnosti nám ukázal, že lidé spojují udrži- telnost s vyšší cenou. Naším cílem proto je rozšířit povědomí o ekologickém chování v domácnosti a nabídnout úsporné techno- logie široké mase. Společnost Beko oznámila velký krok směrem k udržitelnosti opětovným pou- žitímplastů, nahrazenímmateriálů, kte- ré by byly škodlivé pro životní prostředí, a další. Co to znamená pro váš dodava- telský řetězec a výrobu? Jak složité bylo aplikovat tyto změny ve vašich výrobních zařízeních a pro váš produktový design? Abychom snížili v našich produktech emi- se z kategorie 3, zvyšujeme používání re- cyklovaných materiálů. Zde podporujeme cirkulární vizi. Promítá se to i v tom, že spolupracujeme s důvěryhodnými doda- vateli surovin, sdílíme chemická složení recyklovaných materiálů s našimi partnery. INTERVIEW • RAGIP BALCIOĞLU • ARÇELIK

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=