SELL: 01 / 2022

první vydání SELLu v novém roce bývá tradičně vcelku obyčejné a tvoří ho i menší počet stran, protože firmy nepředstavují v průběhu ledna a února mnoho novinek, probíhají výprodeje, trh je z hlediska dynamiky po podzimní etapě trochu ospalý. Letošek navzdory omikronové hrozbě příliš nevystupoval z řady. Vše se však změnilo 31. ledna, kdy firma Electrolux rozeslala obchodním partnerům e-mail o okamžitém konci svého vedení včetně Martina Svobody a Martina Novotného, s nimiž se pojí novodobá éra obrovského obchodního úspěchu Electroluxu, především značky AEG. Tématu se věnuji podrobně přímo v čísle – a to jak ve zpravodajském článku, tak otevřeném „bezobalovém“ komentáři, na jaký jste ode mě už za ty roky zvyklí. Nebudu proto kauzu jako takovou rozebírat ještě v úvodníku. Co mě v kontextu s celou situací v Electroluxu zaujalo, je to, že je to pro mě připomínka toho, jak odlišně fungují jednotlivé firmy ve vztahu k médiím. Electrolux zarytě mlčí a poskytl nám jen strohé vyjádření v podobě kopie e-mailu, který mířil k obchodním partnerům. Jde o živou záležitost. Chápu, že otevřenější oficiální komentář není možný. Přesto je v zájmu firmy trh uklidnit a uklidnit obchodní partnery. Jedním z nástrojů by mohl být i SELL, který jako jediné médium svého druhu do celé branže míří. Neberte to tak, že bych se cítil dotčeně nebo ublíženě, protože jsme stejně velké množství informací a detailů nakonec získali. Mrzí mě ale to, že ani zahraniční manažeři nepochopili, že by možná měli poskytnout víc než jen strohých pár vět. I třeba mimo záznam, čehož za celou historii časopisu využila spousta společností, a trh se díky tomu dostal k seriózním informacím a měl vše takříkajíc „černé na bílém“ místo režimu „jedna paní povídala“. Navíc právě nedostatek informací v trhu záhy po vypuknutí kauzy vedl například k tomu, že se ke mně dostala zpráva o tom, že má ÚOHS zasahovat v další velké firmě a má ještě pokračovat jinde. Dokonce měl mít úřad již celý seznam položek, kam „vletí “. Společnost, o níž se v senzační zprávě mluvilo, nebudu jmenovat, protože šlo o nepravdivou informaci a nemá smysl tuto firmu s něčím takovým veřejně spojovat. Chci ale říct, že tato firma na můj dotaz o možném konání ÚOHS okamžitě reagovala včetně nejvyššího managementu, který byl připraven s námi napřímo komunikovat. A i díky tomu jsme vše během pouhých několika minut ověřili a nepublikovali na našem LinkedInu a webu bleskovou zprávu o údajném zásahu ÚOHS v jejích prostorách. Electrolux sice probíhající vyšetřování komentovat nemůže. Strkáním hlavy do písku a mlčením ovšem zavdává vzniku různých nesmyslů, jež se potom úplně zbytečně v branži šíří a věc ještě komplikují. Ať už jde o švédského výrobce jako takového, nebo zbytek trhu. Příjemné čtení VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=