SELL: 01 / 2022

44 44 • Sell • 1/2022 Pravidla hospodářské soutěže upravují- cí omezení vertikálních dohod o distri- buci se revidují. Evropská komise v sou- časné době konzultuje návrhy právních textů, které budou dokončeny a přijaty v první polovině roku 2022. Jaké jsou hlavní změny? Jsme v procesu významné změny pravidel, kterými se budou řídit distribuční doho- dy v příštím desetiletí. I když Evropská komise zveřejnila návrhy textů nových pravidel k veřejné diskusi v loňském roce, stále se na tom pracuje a mohlo by dojít k významným změnám. Na základě toho, co dnes víme, jsou zde tři velká témata. Nejprve tedy dobré zprávy. Komise uzná- vá, že je třeba vyjasnit a zjednodušit pra- vidla a umožnit větší flexibilitu, aby se zajistilo, že se dodavatelské řetězce budou moci rychle přizpůsobit budoucím změ- nám a vyvíjejícím se požadavkům zákaz- níků. Navrhují tedy řadu změn, které za- jišťují větší flexibilitu. Jedním z příkladů je jeho ochota být shovívavější, pokud jde o udržování cen při dalším prodeji – tím, že poprvé umožní použití „minimálních inzerovaných cen“, takzvaných MAP (minimum advertised prices). To bylo v USA vždy zákonné, dokud maloob- chodníci mohou volně prodávat pod hod- notou MAP. EU nyní navrhuje, aby byl tento přístup převzat. Pokud dojde k při- jetí této věci, mohlo by to omezit škodlivý dopad algoritmických úprav cen a pomoci zmírnit agresivní chování lídrů trhu. Znamená to, že dodavatel může specifi- kovat minimální inzerovanou cenu, ale výrobek může být ve skutečnosti prodá- ván za nižší cenu? Ano, dodavatel může stanovit pouze minimální inzerovanou cenu, pokud jde o skutečnou prodejní cenu, distributor by měl mít vždy možnost nabídnout slevu na základě vlastního uvážení. Stanove- ní cen při dalším prodeji zůstává přísně zakázáno. A co dalšího se bude měnit? Komise si uvědomuje dopad interne- tového prodeje. Současná pravidla jsou deset let stará a byla navržena tak, aby podporovala elektronický obchod v době jeho vzniku. Tentokrát budou pravidla vyvážena tak, aby čelila síle platforem. A konečně existuje jedna oblast, kde Ko- mise plánuje zpřísnit pravidla způsobem, o kterém se domníváme, že byl zcela nežádoucí. A to ve vztahu ke schopnosti vyměňovat si informace mezi dodavate- lem a jeho prodejci, kde dodavatel soutě- ží se svými prodejci na jejich úrovni – to je označováno jako „duální distribuce“. V jejím případě obsahují Komisí před- ložené návrhy pravidel přísnější přístup a jakoukoli výměnu informací mezi do- davatelem a jeho prodejcem považují za podezřelou. To je zbytečné a potenciálně velmi rušivé. Doufáme, že finální texty budou aplikovatelnější. Podívejme se nyní na zmíněné oblas- ti podrobněji. Jak konkrétně navrhuje Komise, aby byla pravidla pružnější? Zmínila jste příklad MAP. Co dalšího lze očekávat v oblasti cen? Podle dnešních pravidel může dodavatel doporučit maloobchodní cenu nebo sta- novit maximální cenu, pokud maximální cena v praxi nefunguje jako minimální cena nebo pevná cena. V opačném případě je RPM (resale price maintenance) zaká- záno. Existují pouze dvě výjimky: 1. krátkodobé propagační akce s pevnou cenou až 6 týdnů v rámci franšízy, 2. možnost dodavatele stanovit na krát- kou dobu cenu při uvedení nového výrob- ku, je-li to nezbytné k povzbuzení dalších prodejců k investicím do vytváření po- ptávky po novém produktu. Komise se chystá tyto výjimky zacho- vat, ale domníváme se, že by mohly být velkorysejší, pokud jde o rozsah. Bude zajímavé sledovat, zda budou finální tex- ty obsahovat nějaké další ústupky. Ko- mise rovněž navrhuje, aby byla uznána legitimita stanovování cen ve vztahu k takzvaným „smlouvám o plnění“. Tento pojem se vztahuje na situaci, kdy velký zákazník obvykle dojednává příznivou cenu přímo s dodavatelem, ale kdy jsou výrobky dodávány prostřednictvím nezá- vislého prodejce, který přebírá vlastnické právo v rámci běžného obchodního sty- ku. Komise navrhuje, aby se na smlouvy o plnění a související stanovení cen doda- vatelem vztahovala bloková výjimka na- zývaná „safe habour“, ale to je podmíněno tím, že se konečný zákazník vzdá svého práva vybrat si zprostředkovatele, kte- rý by měl dohodu provést. Bez takového zproštění může dodavatel pouze stanovit maximální prodejní cenu a umožnit zpro- středkovateli další slevu. To vítáme, ale dodáváme, že tato výjimka by měla být k dispozici každému kupujícímu, nejen „koncovým uživatelům“. Komise by také měla upustit od požadavku na „zřeknutí se práv“ zákazníka. Nová pravidla by se měla vyhnout zbytečné byrokracii. Zmínila jste, že pravidla duální distri- buce mohou být přísnější. Odhadujeme, že se to dotýká i informací o cenách, které si může dodavatel a jeho prodejci vyměňovat. Co to znamená v praxi? Posledních 20 let pravidla hospodářské Pravidla hospodářské soutěže se vztahují na distribuci jak na úrovni EU, tak na vnitrostátní úrovni a mohou být vymáhána jak Evropskou komisí, tak vnitrostátními orgány. V posledních letech jsme byli svědky toho, jak některé vnitrostátní orgány přijaly přísnější přístup k jejich prosazování. Aktualizace pravidel EU představuje příležitost, aby byla pravidla dostatečně flexibilní, aby se přizpůsobila tempu změn, které trhy zažívají. O nejdůležitějších trendech a očekávaných změnách pravidel jsme diskutovali s právničkou Fionou Carlinovou, partnerkou v advokátní kanceláři Baker McKenzie. Změny pravidel hospodářské soutěže se blíží. Co přinesou? INTERVIEW • FIONA CARLIN • BAKER MCKENZIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=