SELL: 01 / 2022

45 Sell • 1/2022 • 45 soutěže uznávala, že i když je dodavatel přítomen na maloobchodní úrovni, jeho vztahy s nezávislými dalšími prodejci jeho výrobků zůstávají především vertikální povahy. Komise navrhovala přezkou- mat jakoukoli výměnu informací mezi dodavatelem a dalšími prodejci podle přísnějších pravidel hospodářské soutěže upravujících horizontální dohody mezi soutěžiteli, kdykoli mají dodavatel a další prodejce dohromady 10% nebo vyšší tržní podíl. Prahová hodnota 10 % obsažená ve zveřejněném návrhu nových pravidel vyvolává mnoho otázek. Co když jsou někteří prodejci velcí a jiní malí, takže některé vztahy spadají do tohoto pravi- dla a jiné už mimo něj? A jaký je rele- vantní trh po geografické stránce, aby se určil tržní podíl? To činí celou problematiku složitější, aniž by Komise zjistila jakoukoli konkrétní újmu způsobenou čistě vertikální výmě- nou informací v rámci duální distribuce. V praxi by to znamenalo, že dodavatel by musel instalovat interní firewally, které by oddělily data jeho vlastních maloob- chodních prodejen od dat týkajících se jeho nezávislých maloobchodních aktivit. Obchodní týmy, které rozhodují o cenách ve vlastním prodejním kanálu, by musely být odděleny od týmů, které doporučují maloobchodní ceny nezávislým prodej- cům. To nedává moc smysl. Doufáme, že se nám podaří přimět Komisi, aby na to změnila názor. Toto téma doporučujeme dále sledovat. Zmínila jste také téma online prodeje. Zdá se, že orgány pro hospodářskou soutěž si uvědomují, že obrovský úspěch elektronického obchodu má některé ne- zamýšlené důsledky, které vyžadují zá- sah. Jak vidíte situaci vy? Již probíhá širší debata o síle velkých technologiích firem včetně on-line platfo- rem. Hodně se také diskutuje o regulaci vlastnictví a používání dat. V souvislosti s distribucí však Komise navrhuje řadu změn, které budou mít dopad na elektro- nický obchod a používání různých on-line nástrojů, jako jsou platformy a internetové vyhledávače nebo reklamní kanály. Zaprvé chce regulovat takzvané „pa- ritní doložky“ mezi konkurenčními plat- formami, takže jakákoli povinnost nepro- dávat zboží nebo služby za výhodnějších podmínek pomocí konkurenčních platfo- rem bude vyloučena ze „safe harbour“. Za druhé plánuje Komise jasně ur- čit, že omezení používání konkrétního e-commerce prodejního kanálu, jako je on-line tržiště, tzv. marketplace, je celko- vě vyňato bez ohledu na distribuční sys- tém používaný dodavatelem, takže se to neomezuje pouze na selektivní distribuci. Zatřetí, požadavek, aby reseller pro- vozoval jeden nebo více kamenných ob- chodů nebo showroomů a prodával určité množství zboží off-line, bude pravděpo- dobně vyjmut bez ohledu na použitý dis- tribuční systém, ale za předpokladu, že cílem těchto podmínek není bránit resel- lerům nebo jejich zákazníkům v „efektiv- ním používání internetu k online prodeji nebo efektivním používání jednoho nebo více online reklamních kanálů“. Začtvrté, návrh pokynů také upřesňu- je, že dvojí stanovování cen – tedy účto- vání hybridním kupujícím odlišnou cenu v závislosti na tom, zda jsou produkty určeny k prodeji online nebo offline – se bude vztahovat na blokovou výjimku tak dlouho, dokud bude zamýšlena motivo- vat nebo odměňovat odpovídající úroveň investic do příslušného kanálu. Ceno- vý rozdíl by tedy měl souviset s rozdíly v nákladech, které vznikají maloobchod- níkům v jednotlivých kanálech, a neměl by způsobit, že efektivní využívání inter- netu / online prodeje bude nerentabilní nebo finančně neudržitelné. Žádáme Komisi, aby definovala, že účtování jiné ceny čistým internetovým prodejcům než prodejcům hybridním nebo kamenným je také zákonné, neboť mezi vnitrostátními orgány pro hospodářskou soutěž existují v tomto bodě rozdíly. Za páté, návrh pokynů uvádí seznam omezení internetové reklamy, která budou pravděpodobně považována za překážku účinného využívání internetu a jako ta- ková jsou považována za problematická. I když Komise uznává, že zákaz používání jednoho konkrétního on-line reklamního kanálu, jako je nástroj pro porovnávání cen nebo konkrétní vyhledávač, neprojde testem „bránění účinnému využívání in- ternetu“, signalizuje, že na zákaz použí- vání všech nejpoužívanějších reklamních služeb nebude nahlíženo vlídně. V neposlední řadě Komise navrhuje zrušit požadavek, aby kritéria kvality sta- novená v souvislosti s internetovým pro- dejem byla „rovnocenná“ kritériím klade- ným na kamenné obchody. Tím Komise konečně uznává, že oba kanály jsou svou povahou odlišné. Jakými dalšími způsoby chce Komise do- sáhnout toho, aby byla pravidla pružnější? Ano, existuje mnoho technických, ale důležitých změn. Krátce ke smlouvám o obchodním zastoupení. Dnes obchod- ní zástupci, kteří nesou malé komerční riziko, nespadají do pravidel hospodář- ské soutěže. Jsou chápáni jako rozšíření vlastní organizace dodavatele. Komise nyní navrhuje rozšířit výjimku zastoupení na situace, kdy zástupce dočasně převez- me vlastnické právo ke smluvnímu zboží na „velmi krátkou dobu“, aniž by vznikly jakékoli náklady nebo rizika související s převodem vlastnického práva. To ví- táme, ovšem naléháme na Komisi, aby objasnila, co je to „velmi krátká doba“, a vypustila z této formulace „velmi“. Zají- mavé je, že Komise také navrhuje umož- nit dodavateli jmenovat více než jednoho výhradního distributora na určitém území nebo pro určitou skupinu zákazníků, po- kud je dostatečný objem prodejů chránící jejich investice. A navrhuje, aby aktivní omezení prodeje na vybraná území bylo přeneseno i na zákazníky distributorů. Dále bude poprvé povolen zákaz aktiv- ního a pasivního prodeje výhradními distributory na jiná území, kde dodavatel provozuje systém selektivní distribuce. A naopak, oprávněným členům selek- tivního systému může být zabráněno v aktivním prodeji na území nebo skupině zákazníků, která byla výlučně určena. Pokud budou přijaty v konečných tex- tech, jsou to všechno vítané změny, díky nimž budou pravidla praktičtější. Očekává se, že návrh zákona bude do- končen a přijat v první polovině roku 2022. Mohlo by nové nařízení vstoupit v platnost ještě v letošním roce? Očekává se, že nová pravidla vstoupí v platnost dne 1. června 2022, avšak nové nařízení stanoví jednoroční odklad pro hráče na trhu, aby uvedli své stávající distribuční dohody do souladu s novými pravidly. INTERVIEW • FIONA CARLIN • BAKER MCKENZIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=