SELL: 01 / 2022

ROVATCÍM 7 Sell • 1/2022 • 7 pohovory s key account manažery a ob- chodními zástupci, z nichž odcházejí podle našich zdrojů ti za sektor malých spotřebičů a volně stojících spotřebičů. Od nejmenovaného zdroje přímo z Electroluxu máme informace, že na rozdíl od nejvyššího managementu, který obdržel okamžité výpovědi, odchází lidé ze středního managementu po do- hodě. Většina tak bude ve firmě pracovat dál, a to velmi pravděpodobně až do konce dubna. Tým za vestavné spotřebiče podle všeho zatím zůstává. Otázkou je, zda situaci ustál, nebo jde o velmi prag- matické rozhodnutí firmy, která si uvě- domuje, že vyhazov všech by znamenal naprostou paralýzu firmy a její obchodní činnosti. Nehledě na to, že vestavné spo- třebiče jsou vysokomaržové a jde v rámci domácích spotřebičů o nejzajímavější byznys. Zavře Electrolux české zastoupení? Přestože se celá kauza točila hlavně okolo výpovědí a odchodů zaměstnan- ců, na stole prý dokonce v jednu chvíli bylo uzavření celé lokální pobočky a řízení zdejšího byznysu z Polska. Jako pravděpodobnější se ovšem jeví scénář méně dramatický se zachováním lokální struktury. Ostatně v posledních týdnech jsme na LinkedInu zaznamenali velké množství vypsaných pozic včetně mana- žerů klíčových zákazníků a máme z trhu zprávy, že se Electrolux snaží volná místa co nejrychleji obsadit a tuto neslavnou kapitolu své česko-slovenské historie uzavřít. Oslabí Electrolux na trhu? Aktuální série výpovědí pro Electrolux v Česku znamená spoustu těžkostí bez ohledu na to, jak rychle sežene nové lidi. Že by se personální zemětřesení, jaké žádná firma z branže domácích spotřebičů na české scéně nezažila, ne- projevilo v tržních podílech značek, je téměř vyloučené. Švédský výrobce byl přitom na tuzemském trhu v situaci, kdy držel dlouhé roky pozici lídra sektoru velkých domácích spotřebičů. Konkuren- ti budou chtít oslabení zdejší pobočky nepochybně využít. A někteří už „mimo záznam“ hlásí, že skutečně vidí v situaci nemalou šanci. Obzvlášť poté, co máme ze dvou nezávislých zdrojů potvrzeno, že chce Electrolux zcela opustit nezá- vislý trh. Důvodem je nepochybně to, že celá kauza s ÚOHS má údajně spojitost s udáním ze strany jednoho z menších resellerů. V prosinci tuto informaci Martin Svoboda v reakci na naše dotazy dementoval, ale naše redakce ji měla z důvěryhodných zdrojů blízkých firmě. Nastane cenová anarchie? Dalším tématem, které trh už od konce ledna řeší v souvislosti s touto kauzou, je strach z „cenové anarchie“, která by se nemusela týkat pouze značek Electroluxu, ale celého trhu. Situace může mít nemalý dopad na marže výrobců i prodejců. A nejde jen o cenovou erozi. Trh se octil pod tíhou strachu a paranoie. Během února se k nám donesly infor- mace o tom, že by měl ÚOHS zasahovat v další velké firmě a že ani tam jeho tažení nekončí. Rázem se ukázalo, že šlo o dezinformaci. Něco to však vypovídá o současné atmosféře na českém trhu domácích spotřebičů, která je o poznání jiná, než když řešila s ÚOHS lapálie Gorenje. Jedna rovina je samotný strach z udávání, vyšetřování a pokut. Druhá se týká prudké reakce švédské firmy a obrovských personálních změn, které přinesla. O tom ale spíše na další straně v komentáři k celé věci. Lubor Jarkovský Oficiální vyjádření společnosti Electrolux Můžeme potvrdit, že Martin Svoboda (country head CZ & SK), Martin Novotný (sales manager CZ), Tomáš Roštlapil (regional sales manager CZ), Mario Marinčák (WB&SDA sales manager CZ & SK) a někteří další zodpovědní lidé v obchodním týmu pro podnikání v ČR s okamžitou platností ze společnosti odcházejí. Naše firemní regule neumožňují poskytovat další komentáře ke změnám, protože jde o interní záležitost mezi Electroluxem a příslušnými zaměstnanci.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=