SELL: 02 / 2022

16 16 • Sell • 2/2022 TÉMA ČÍSLA • SITUACE NA TRHU Když se díváme na čísla společnosti GfK, několik posledních měsíců se zdají být až surreálná. Důvod je jednoduchý, jak uvádí i senior consultant market insights z GfK, Ondřej Černý: „Meziroční vývoj prode- jů je i nadále pozitivní, příčinou je srov- nání s lockdownem na začátku roku 2021. Nezvyklý trend tradičního a online pro- deje má stejné vysvětlení.“ Dvouciferný růst tradičních kanálů, v některých seg- mentech dokonce trojciferný, vychází z meziročního srovnání, přičemž ve stej- ném období loňského roku panoval tvrdý lockdown včetně uzavření většiny maloobchodu. Srovná- vat data z doby, kdy byly prodejny zavřené, s daty, kdy jsou otevřené, je asi stejné jako porovnávat jízdní vlastnosti staršího a současného modelu něja- kého automobilu, přičemž z toho staršího před testem vymontujeme motor… Při pohledu na data GfK za internetové pro- deje není 17% a 22% propad hodnoty prodejů žádným překvapením. Je naprosto logickým dů- sledkem toho, že v době lockdownu lidé naku- povali spotřební tech- nické zboží výhradně po internetu, zatímco letos už začali obnovovat své předpandemické vzor- ce chování. Současně si je potřeba uvědomit, že pokles hodnoty ještě neukazuje úplně přes- ně, jak tvrdý náraz pro e-commerce zkraje roku nastal. Růst cen posled- ních měsíců totiž celkový propad vyjádřený v hod- notě zmírnil. O současné chmurné náladě, která v mnohých e-shopech za- vládla, vypovídá nejlépe pokles počtu objednávek. Lidé nakoupili online méně zboží Společnost Leadhub, která poskytu- je marketingové služby českým e-sho- pům, především těm běžícím na systému Shoptet, publikovala v polovině března na svém blogu rozbor dat prvních mě- síců roku. Autor Ladislav Hrabáček ve svém příspěvku upozorňuje, že data, z nichž vychází, reprezentují 2,3 % české- ho e-commerce. Jedná se hlavně o menší a středně velké e-shopy, nikoliv největ- ší hráče, jako je Alza či Mall. Přesto jde o poměrně dobrý vzorek dat, z nichž vy- plývá, že v loňském roce tržby sledovaných e-shopů rostly o 26,47 % a počet objedná- vek o 24,6 %, nicméně už loni na Vánoce dosahoval růst „pouze“ 9,9 % v hodnotě a 1,8 % v počtu objednávek. Leadhub z dat vyvozuje, že se na Vánoce pravděpo- dobně projevila inflace, která v meziroč- ním srovnání vedla sice ke skoro 10% růs- tu tržeb, ale reálně e-shopy příliš nerostly, ergo 1,8% růst objednávek. Je potřeba vnímat i kontext – situace okolo covidu Prodeje spotřebičů zkraje roku nadále rostly. Na trhu už je ale cítit nervozita a e-commerce zažívá největší kocovinu ve své historii Onlinisté se dlouhé roky těšili z dynamického růstu prodejů i obratu. Ovšem až v březnu 2020 nastal klíčový moment, když nastoupivší pandemie koronaviru dodala jejich byznysu doslova raketový pohon. Žádná party ale netrvá věčně a po bujarém veselí a opojení přichází zpravidla kocovina. A ta čeká online sféru nejspíš letos. Záleží ovšem na tom, jak budou šéfové firem pracovat s daty z trhu. Červená čísla v meziročních srovnáních jsou nevyhnutelná. Má ale vůbec smysl srovnávat letošní data s těmi z loňských období lockdownu?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=