SELL: 02 / 2022

ROVATCÍM 17 Sell • 2/2022 • 17 byla před svátky v roce 2021 výrazně lep- ší než v roce 2020, kdy se na pouhé dva týdny otevřelo, přičemž nemalá část spo- lečnosti v té době ze strachu z viru zůstá- vala raději doma. Po dalším roce života s covidem strach opadl, takže se lidé před Vánoci chovali i při nakupování dárků „normálněji“ a mnohem větší množství jich vyrazilo do kamenných obchodů. Po prudkém růstu nemůže následovat prudký růst Když se pak podíváme na data Lead- hubu ze začátku roku, můžeme vidět v meziročním srovnání let 2020 a 2021 obrovský růst onlinu. Tržby šly nahoru o 69,9 % a počet objednávek o 85,38 %. Tato čísla jsou velmi zajímavá, proto- že začátek roku 2020 byl v Evropě ješ- tě předpandemický, kdežto za dalších 12 měsíců jsme již žili ve velmi přísném lockdownu. Data tedy jednoznačně do- kládají, jakým stimulantem pandemie pro e-shopy byla. Studená sprcha přišla o rok později. Jak už bylo řečeno, Vánoce 2021 nazna- čily zpomalení dynamiky e-commerce a indikovaly, co bude následovat zkraje le- tošního roku, kdy se tržby v meziročním srovnání stejných období propadly o 6 %. Za jednociferný pokles vděčí trh velmi pravděpodobně silné inflaci, protože z dat vyplývá více než 18% pokles počtu objed- návek. Tvrdými daty tvrzení o vlivu in- flace Leadhub podložené nemá, ale i nám přijde taková dedukce správná. Obecně máme totiž z trhu, a to i od velkých e-shopů a jejich partnerů, informace o tom, že le- den a únor byly velmi slabé. Co se týče dovozců a distributorů, ti také hovoří spíše o ochlazení trhu. Důvodem je u některých firem mimo jiné to, že spousta objednaného zboží nestihla dorazit do Vánoc. Nyní mají plné sklady produktů, s nimiž počítaly pro loňský závěr roku. Nezbývá jim než je prodávat v akci. Určité zboží se do plošných slev do- stává vůbec poprvé. O březnu pak hovoří většina lidí z branže jako o naprosto zoufa- lém měsíci. Drobná skupina populace sice znovu propadla panice podobně jako na jaře 2020, tentokrát kvůli válce na Ukra- jině, a skupovala levné vařiče ze strachu, že nebude plyn. To je ovšem velmi malá náplast. Zástupci některých firem nám v rozhovorech „mimo záznam“ v nadsázce sdělili: „Prodeje se zastavily. Je to neuvěři- telný šok po období velkého růstu.“ Covidové odcházení i strach z války Asi nikoho nepřekvapí, že konflikt na Ukrajině zahýbal s trhem také. Ve spo- jení s alespoň prozatím odeznívajícím covidem a rušením opatření, kdy lidé opět vyrážejí do divadel, na koncerty, do restaurací, na hory nebo dokonce na exotické dovolené, zkrátka přesouvají peníze jinam než do vylepšování domác- nosti, nelze očekávat růst trhu. Obzvlášť u domácích spotřebičů. Kdo potřeboval kuchyňský robot, automatický kávovar nebo myčku, už si je během posledních dvou let velmi pravděpodobně pořídil. Do trhu zamířilo od března 2020 do sou- časnosti nebývale velké množství pro- duktů, jimiž lidé zvelebili své domovy. Akcelerace prodejů byla kvůli pandemii značná, popravdě až extrémní. Logicky tak musí následovat období, v němž se nasycenost trhu projeví slabšími výsled- ky. Cena za obrovský růst koncentrovaný Po svižném růstu musí následovat korekce. Ať jde o akcie, kryptoměny nebo maloobchod. Podmínky, které učinily z e-shopů načas prakticky jedinou možnost, jak spoustu zboží nakoupit, pominuly a úroveň objemu objednávek musela logicky klesnout.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=