SELL: 02 / 2022

18 18 • Sell • 2/2022 TÉMA ČÍSLA • SITUACE NA TRHU do zhruba dvouleté etapy nemůže být jiná než v podobě etapy se slabšími výsledky. To se týká trhu jako celku, nikoliv jen e-shopů, ačkoliv v jejich případě budou vypadat meziroční srovnání zdaleka nej- hůře, protože hlavní steroid jejich růstu v podobě covidu (alespoň zatím) odez- nívá. Stačí se podívat na další data Leadhu- bu z období 24. 2. až 16. 3. Jde o meziroční srovnání tohoto období letos a v loňském roce. Pokles tržeb na e-shopech o 17,52 % a objednávek o 29,42 % indikují jednak strach z války a nejisté budoucnosti a jed- nak uvolňování covidových opatření. E-commerce sedí stále pevně v sedle Přestože aktuální čísla e-commerce nemohou žádné online prodejce těšit a nemůže je těšit ani výhled na další mě- síce, kdy se lidé budou dál vracet blíže k „předpandemickému“ stylu života, jsou e-shopy mnohem silnější než před pří- chodem koronaviru. Abychom ale konečně odpověděli na otázku z úvodu článku, srovnávat čísla z roku 2022 s těmi z roku 2021, případ- ně od příchodu pandemie v roce 2020, nemá valný smysl. Nejsou covidem pouze ovlivněna, můžeme říct, že jsou jím pří- mo definována. Porovnejte ale současné výsledky e-commerce s čísly ze stejné- ho období roku 2019 a uvidíte, o kolik silnější pozici elektronický obchod nyní má. Z dat APEK (Asociace pro elektro- nickou komerci) vyplývá, že e-commerce rostl v roce 2021 svižným tempem, pro- tože dosáhl jeho podíl už 17 % na celém maloobchodu v ČR. V roce 2020 to bylo 16 % a v roce 2005 pouhých 1,6 %. Aso- ciace navíc očekává, že do roku 2030 bude podíl e-commerce na českém ma- loobchodu až 25 %. Letošní rok pro něj každopádně ne- bude tak úspěšný jako roky předcházejí a ani giganti typu Alza nejspíš nevyká- žou tak oslnivý růst, ale v dlouhodobém horizontu mají rozhodně prostor pro další růst. A výrobci či distributoři spo- třebičů? Ti se musí smířit s tím, že satu- race trhu je nyní velká a podmínky, kdy spotřebitelé ve zvýšené míře vylepšovali své domácnosti, zkrátka pominula. Niče- mu nepřidává ani konflikt na Ukrajině, rekordní inflace, oslabení koruny a další nepříznivé ekonomické faktory. Sektor malých spotřebičů a velkých volně stojí- cích to odnesou nejvíc. Vestavba na tom je a bude nepochybně lépe, protože jsou její prodeje provázané s loňskými reno- vacemi i pořizováním nových bytů nebo chalup. Lubor Jarkovský Firmy aktualizují dva roky ceníky, reálné ceny spotřebičů ale nerostou Vedle covidu a Ukrajiny je velkým tématem na trhu i zdražování, o kterém neustále čteme a pociťujeme ho v obchodech s potravi- nami i na čerpacích stanicích. Co ovšem zatím zdražuje pouze „pa- pírově“, jsou domácí spotřebiče. Přestože dodavatelé od jara 2020 i více než třikrát aktualizovali své ceníky, elektronika do domácnos- ti reálně moc nezdražuje. Mnozí zástupci firem jsou z toho právem nervózní, protože jsou si vědomi, že je s ohledem na celkovou situa- ci nutné, aby zboží v obchodech zdražilo. Některé firmy nadále po- užívají marketingové rozpočty, aby resellerům změnu ceníku kom- penzovaly. Mnohá jednání prý probíhají tak, že se sice pošle nový ceník, ale současně se hned doplňuje informace o kompenzaci. Ti, kterých se to týká, o tom pochopitelně mluvit nechtějí. Ti, co by rádi skutečně zdražili, zase nemohou, protože je chování konku- rence drží v kleštích. Situace je dlouhodobě neudržitelná. Zmíněné kompenzace navíc probíhají na úkor marketingu. Snížení aktivit u leckterých subjektů začíná být už vidět. Pomalu tak směřují do začarovaného kruhu – růst nákladů na vstupech na ně dopadá, dr- žení dosavadních cen subvencemi a osekáváním marketingu pro ně nemůže z logiky věci skončit dobře.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=