SELL: 02 / 2022

na trhu to tiše vře. Poslední měsíc jsem strávil nespočtem schůzek s lidmi z branže, kde byl hlavním tématem našich rozhovorů vstup do nové reality, takzvané postcovidové, navíc se silnou příměsí energetické krize a válečného konfliktu na Ukrajině. Jedním slovem by se dala atmosféra vyjádřit jako „nervozita“, notně podpořená silnými propady e-commerce z posledních měsíců. A přestože podle GfK trh v lednu a v únoru nadále celkově rostl, nálada mezi manažery tomu neodpovídá. Už před Vánoci byly cítit náznaky zpomalení a během prvního kvartálu se viditelně dostavilo. Jistě, trh celkově rostl, protože data za leden a únor 2022 jsou porovnávána se stejným obdo- bím roku 2021, kdy byl celý retail zavřený a panoval přísný lockdown. Letos bylo vše otevřeno a chování společnosti diametrálně odlišné. Uvažte, loni byla většina populace zavřená doma, letos už nikoliv, takže měli lidé nepoměrně více možností k nákupu. Růstová čísla nejsou proto překvapením. S ohledem na to, s čím jsou srovnávána, se o žádný zázrak nekoná. Data GfK za březen jsem samozřejmě ještě neměl v době uzávěrky k dispozici, ale zprávy od lidí z branže napříč značkami a prodejními kanály jsou víceméně stejné. Březen prý bude nejhorším měsícem za velmi dlouhou dobu. Není se čemu divit a nemá smysl hledat viníka jen ve válečném konfliktu pár set kilometrů od našich hranic. Trh byl už dlouho na trajektorii vstříc nárazu do zdi. Kolizi oddalovaly po nějakou dobu covidové finanční injekce od státu a koronavirus samotný, který neumožňoval cestovat, chodit za kulturou, do restaurací, zkrátka žít venku. Lidé přirozeně pře- směrovali investice do svých domácností. Covid, zdá se, odeznívá, opatření mizí a společnost se vrací v mnoha oblastech do starých kolejí. Kdo by chtěl kupovat kávovar nebo myčku, když může konečně bez problému vyrazit za exotikou, na hory nebo na rockový koncert? Obzvlášť když spotřebiče, které potřeboval, už pravděpodobně v průběhu posledních dvou let koupil. Letos tak nikdo nemůže očekávat žádné rekordy. Vždyť zázračná prodejní čísla jsme tu měli od jara 2020 a nic netrvá věčně. Naděje však umírá poslední. Hlavně pro segment velkých domácích spotřebi- čů, kde výrobci opět vytahují tradiční eso z rukávu v podobě energetických úspor. Ve světle ros- toucích cen elektřiny tato karta podle všeho znovu funguje a hodně jí pomáhají i nové energetické štítky, protože spotřebitel konečně nevidí jen plejádu samých „áček“, kde se mu všechna ta zelená a různá množství „plusů“ slévala dohromady. Příjemné čtení VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=