SELL: 02 / 2022
22 22 • Sell • 2/2022 Po dvou turbulentních letech s covidem nás čekají další výzvy kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Jak tato situace ovlivni- la vaše podnikání v Evropě a v Rusku? Jaká je reakce společnosti De’Longhi na současnou situaci? Roky 2020 a 2021 pro nás byly navzdory obchodnímu růstu náročné a turbulent- ní. Neustále jsme se potýkali s tím, že jsme nevěděli, jestli budeme mít pro ur- čité období dostatek produktů, či niko- liv. Očekával jsem, že rok 2022 nebude jednoduchý, ale ruská invaze na Ukra- jinu vše změnila. Hluboce nás zasáhla, šokovala a zanechala v nás obavy ze současných i budoucích humanitárních důsledků. Naše podnikání v Evropě se v tomto roce v jejím důsledku zpomalí. Pokud jde o střední Evropu, pravděpo- dobně ve zdejším regionu De’Longhi neporoste. Náš obchod v Rusku a na Ukrajině je letos v podstatě ztracený. Celá skupina De’Longhi stojí po boku mezi- národního společenství a vyzývá k míru v důvěře, že mezinárodní právo bude brzy obnoveno. Společnost De’Longhi nemá v Rusku žádné výrobní závody. Jak velký a důle- žitý je pro vaši firmu ruský trh? Máte pravdu, v Rusku žádnou výrobu nemáme. Spolu s Ukrajinou představu- je Rusko nějakých 5 % celkového obratu De’Longhi. Naší aktuální prioritou je ka- ždopádně zajištění bezpečnosti ukrajin- ských zaměstnanců a jejich rodin. Nabídli jsme jim proto podporu tvořenou nejen financemi, ale i možností přesunu do sou- sedních zemí a pracovními příležitostmi v rámci skupiny De’Longhi. Válku na Ukrajině a s ní spojenou uprchlickou krizi nelze nazvat jinak než jako katastrofu. Když ale odhlédneme od těchto nejen pro Evropu přelomo- vých událostí, trh vykazoval náznaky problémů už před ruskou invazí, pro- tože se pandemie snad blíží ke svému konci. Lidé začali opět cestovat, chodit do restaurací, zkrátka žít venku, což negativně ovlivňuje prodeje domácích spotřebičů. Jak silně jste tuto změnu po- cítili vy? Všichni víme, že celé odvětví domácích spotřebičů mělo z pandemie prospěch. Rychlá změna životního stylu a nákup- ních vzorců spotřebitelů vedla k obrovské- mu nárůstu prodejů. Lidé investovali do svých domácností, nakupovali zařízení, která jim chyběla, místo toho, aby utrá- celi v restauracích, za kulturu a podobně. Nyní se začal život vracet víc do normálu a to má vliv na prodeje spotřebičů. Ostat- ně, kdo si chtěl například pořídit automa- tický kávovar, protože mu doma chyběl a byl na něj zvyklý z kanceláře, už tak vel- mi pravděpodobně učinil. V analýze dat z trhu bych byl opatrný. Porovnávat napří- klad první letošní měsíce s těmi loňskými považuji za nesmyslné. Čísla jsou ovlivně- na covidem i různými opatřeními, která loni nebo předloni platila. V letech 2020 a 2021 byl navíc růst trhu zcela bezpre- cedentní. Musíme proto porovnávat ak- tuální výsledky trhu spíše s rokem 2019. A v tomto srovnání vidíme nadále obrov- ský růst v prvních měsících roku 2022. Loni na podzim a před Vánoci jste in- vestovali do rozsáhlé marketingové kampaně. Jaké jsou její výsledky? Víme, že De’Longhi je v poslední době pod tlakem ze strany konkurence, zejména v oblasti kávovarů. Naše kampaň Perfetto zahájila nový pří- stup skupiny De’Longhi ke kávě a spo- třebitelům. Jsme totiž přesvědčeni, že potenciál kávy je mnohem větší, než jaký pozorujeme dnes. Kampaň splnila svůj účel a prodejní výsledky překonaly naše vytyčené cíle. Určitě budeme v tomto du- chu pokračovat dál, a to v globálním mě- řítku. Investice do ATL nadále porostou. Není žádným tajemstvím, že váš podíl na českém trhu s kávovary klesl z re- kordních hodnot. Když jsme spolu ho- vořili před téměř dvěma lety, mluvili jsme o velké změně vašeho distribuční- ho modelu. Taková změna se neobejde bez (dočasných) negativních dopadů. Když se ohlédnete zpět, jak tuto změnu hodnotíte? Co bylo uděláno správně a co mohlo být uděláno lépe? Podíl na trhu je jen jedním z klíčových ukazatelů úspěšnosti na trhu. Ve své před- chozí společnosti jsem měl šéfa, který říká- val: „Nevěřím podílům, věřím dodávkám.“ Mým úkolem po převzetí zodpovědnos- ti za český trh nebylo udržet 70% podíl v kávovarech, ale dělat profitabilní byznys. Celá skupina De’Longhi v posledních le- tech přecházela na nový distribuční model a český i slovenský trh přišly na řadu na- konec též. Změna v duchu „Go 2 Market“ přinesla pozitivní výsledky. Samozřejmě že jsme mohli udělat některé věci lépe. Je si však potřeba uvědomit jednu věc – ač- koliv náš zdejší tržní podíl klesl, stále zů- stává nad 50 %. To je v rámci skupiny jedna z nejvyšších hodnot na světě. Ruská invaze na Ukrajinu i odeznívání covidu a s ním spojených protiepidemických opatření mají zásadní dopady na trh s domácími spotřebiči. Prodeje začínají padat, e-commerce prochází vystřízlivěním z nadměrných očekávání podpořených dosavadním i rekordními růsty…Lidé přesouvají své osobní finanční toky směrem do cestování, služeb či kultury. Současně se v posledních týdnech obávají rozšíření válečného konfliktu do zemí NATO. Jak vnímá aktuální složitou situaci italská firma De’Longhi, jsme se zeptali Jakuba Gawronského, jejího šéfa pro Česko, Polsko a Slovensko. Jakub Gawronski: Růst trhu byl během covidu bezprecedentní. Nyní nás čekají bohužel horší časy INTERVIEW • JAKUB GAWRONSKI • DELONGHI
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=