SELL: 02 / 2022

ROVATCÍM 44 44 • Sell • 2/2022 Zboží „Made in Russia“ začíná být ne- prodejné, takže i ti, kdo s tamní výrobou nepřestali, ho budou mít problém udat. Přímo z českého trhu máme zprávy, že hlavně větší prodejci cokoliv vyrobené v Rusku odmítají. Nabízí se samozřejmě otázka, zda jde o aktuální postoj ve světle velmi silné reakce a solidárnosti s Ukraji- nou ze strany západní společnosti, nebo dlouhodobou záležitost. Predikovat v roce 1940, jestli padne Hitler a kdy k tomu případně dojde, bylo věštění z křišťálové koule. Podobné je nyní kouzlit předpově- di, jak válka na Ukrajině dopadne a zda Západu vydrží odhodlání držet Rusko maximálně odstřižené od svých ekono- mik po kdoví kolik let. Historie nás učí, že jakmile se určité téma zpravodajsky vyčerpá, společnost ztrácí zájem a síla reakce klesá. Dokud budou Putinova vojska na Ukrajině za- bíjet civilisty včetně žen a dětí a Západ bude přitvrzovat v sankcích, ruské pračky nebo lednice z tamních továren západních značek se u nás určitě prodávat nebudou. Počítat s tím, že tomu tak bude i za pět let, je ovšem předčasné… Vždyť naprostá většina firem v Rusku pouze svůj byznys pozastavila. Žádné informace o rozprodá- vání svého ruského majetku včetně tová- ren až na drobné výjimky nekolují. A už vůbec ne v kontextu producentů domácích spotřebičů. Některé společnosti reagovaly promptně, jiným to trvalo několik týdnů. Bez ohledu na rychlost reakcí je faktem, že se snaží v externí komunikaci působit odhodlaně. V pozadí ovšem zcela evi- dentně převažuje těžký pragmatismus. Pozastavení ruského byznysu je řešením s expirační dobou Naprostá většina západních výrobců domácích spotřebičů v průběhu března oznámila, že přestává dovážet do Ruska své zboží, případně pozastavuje tamní vý- robu, pokud nějakou má. Leckteré firmy v oficiálních vyjádřeních nicméně uvádě- jí, že produkci zastavují kvůli nedostatku dílů, nikoliv kvůli ruské agresi jako tako- vé. Jasné slovo o kompletním exitu, jaký ohlásil koncem března například Heine- ken, jsme do uzávěrky od žádného produ- centa domácích spotřebičů neslyšeli. Proti válce povětšinou firmy z branže hlasitě protestují a aktivně posílají pomoc přímo na Ukrajinu nebo uprchlíkům. Při- daly se k nim i korejské firmy LG a Sam- sung, zatímco ty čínské se ve své globální komunikaci nadále tváří, jako by žádná invaze na Ukrajinu neexistovala. Lokálně ale nedodržují čínské diplomatické brus- lení okolo konfliktu rozhodně všechny. Například značka Candy, spadající pod Haier, věnovala do centra pro uprchlíky ve Lvovu spotřebiče za čtvrt milionu. Od- souzení konfliktu od evropských poboček Haier a Hisense na druhou stranu čekat nelze. Mluvčí Haieru v Číně nedávno no- vinářům potvrdil, že ruská výroba běží normálně dál. Ať už je reakce firem jakákoliv, u těch, které v Rusku své podnikání po- zastavily, se musíme ptát, co chystají dále. To, že do země přestaly dovážet své výrob- ky, je pouhým gestem, navíc gestem, jež lze velmi rychle zvrátit. Dostali jsme od všech oslovených firem v podstatě totož- nou reakci, kterou můžeme parafrázovat následujícím způsobem: „Pečlivě sledujeme situaci. Činnost jsme v Rusku, popřípadě i Bělorusku pozastavili a čekáme, co bude.“ Ruská agrese mění i svět spotřebičů. Pozastavení byznysu je ale zatím spíš „PR záležitostí“ Putinova „speciální vojenská operace“ změnila globální trh během pouhých několika týdnů k nepoznání. Velmi pevně působící obchodní vztahy a nenarušitelné toky peněz se zhroutily jako domeček z karet a mnoho vrcholných manažerů velkých korporací jen nechápavě hledí, jak jejich mohutné investice v Rusku mizí doslova před očima.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=