SELL: 03 / 2022

ROVATCÍM 10 10 • Sell • 3/2022 Skoro dva roky trvající vysoké prodeje v mnoha kategoriích domácích spotřebičů jsou u konce. Kuchyňské roboty, kávova- ry, robotické vysavače a další kategorie, které po dobu lockdownů vykazovaly vysokou dynamiku, v meziročních srov- náních padají – ne nutně v aktuálních „sell-outových“ číslech podpořených sle- vami a akcemi. Na straně „sell-inu“ máme od mnoha značek informace o tvrdém se- šlápnutí brzdy na trhu. Především ze sek- toru malých domácích spotřebičů, proto- že ty velké jsou na tom lépe. Zatímco některých výrobků je nadále na trhu kvůli drahým kontejnerům, čín- ské nulové toleranci vůči covidu a dalším problémům v dodavatelském řetězci ne- dostatek, některých mají firmy na skla- dech zase příliš mnoho. Navzdory stou- pajícím nákladům na energie a pohonné hmoty s přímým dopadem na lokální firmy ve spoustě produktových katego- rií ceny nerostou. Spíše stagnují, a něco dokonce zlevnilo – jedním příkladem za všechny budiž segment kuchyňských ro- botů, kde s cenami zahýbala hlavně velká skladová zásoba HP Tronicu a výrazné zlevnění modelů ETA Gratus. Bouřlivou reakci pak na trhu vyvolala Alza, která pod heslem „sekáme ceny“ skutečně se- sekala ceny asi u 750 položek v segmentu domácích spotřebičů s cílem uvolnit pře- plněné sklady a pročistit nabídku. Takto plošná akce u spotřebičů na Alze snad nikdy neproběhla a v branži potěšila jen málokoho. Vše zmíněné by šlo shrnout do jedné věty: trh zažívá svůj vlastní postcovido- vý syndrom. Ani jeden zástupce některé ze značek, s nímž jsme hovořili v průběhu posledních týdnů, neměl k aktuální situaci pozitivní komentář. Netřeba však propadat panice. Cyklické fungování ekonomiky zase časem přinese hojnější období. Současná situace je v každém případě zajímavá svou bezprecedentností a nepředvídatelností. V březnu 2020 si většina trhu myslela, že nastane pro technické spotřební zboží doba temna, a tak firmy rušily objednávky zboží z Asie a obávaly se tvrdých propadů prodejů. Došlo na pravý opak. Zboží byl dokonce na trhu v některých kategoriích nedostatek. Aktuálně odeznívající pandemie může působit, že nás čeká návrat do „normálu“, jenže věci se mají trochu jinak. Značky hlásí citelné ochlazení trhu, e-commerce se topí v propadech objednávek a vyhlídky do dalších měsíců nejsou s ohledem na rostoucí vstupní náklady v celém výrobním a distribučním řetězci včetně lokální 12% inflace vůbec dobré, bez ohledu na to, že sell out data v meziročních srovnáních GfK indikují růst. Na lokální scéně to vypadá na další čistku trhu – tentokrát především v oblasti e-shopů a možná i některých menších značek domácích spotřebičů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=